Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elektrostandard 380 frÃ¥n -97 och kalla radiatorer  (läst 3310 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mangoschlango

  • Gäst
Mangoschlango
Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« skrivet: 06 januari 2014, 08:34:48 »
Har nyligen flyttat in i ett hus med en elektrostandard 380. Huset är i tre våningsplan och när det nu blivit lite kyligare så upptäcker jag att två av radiatorerna på översta våningen är kalla och resten lite ljumna. Har bytt termostater på dom kalla radiatorerna utan resultat. Även bytt expansionskärlet eftersom det verkade trasigt. Eller ja, rörmokaren bytte eftersom jag är totalt novis. Men det har inte gett resultat. Fortfarande ca 20-21 grader och 2 kalla element och resten ljumna. Oavsett kurvinställning.

Efter att ha läst runt här så verkar en trolig teori vara växelventilen? Låter det troligt eller är jag ute och cyklar? Nästa fråga är, är det lönt att lägga mer pengar på den här åldringen eller är det bara byte som gäller?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2014, 08:54:56 »
Har du luftat ordentligt och kollat trycket? Ett annat vanligt fel är att ventilen innanför termostaten hänger sig. Testa att trycka på 'piggen' och se om den verkar löpa lätt och fjädra ut hela vägen.
Du kan också testa att strypa alla andra radiatorer så att du tvingar ut flöde till de kalla. Det brukar få eventuella luftfickor att röra på sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mangoschlango

  • Gäst
Mangoschlango
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2014, 09:02:11 »
Rörmokaren bytte båda termostaterna, både den man ställer in på och själva delen där piggen sitter. Så dom är det nog inget fel på. Han tömde även i samband med det hela systemet och luftade sedan. Luftade även innan han var här utan resultat.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2014, 09:26:35 »
Jag tror ändå det är luft som är problemet. testa att stänga alla andra radiatorer och lufta dom kalla och se vad som händer. Glöm inte att hålla koll på trycket...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mangoschlango

  • Gäst
Mangoschlango
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2014, 11:00:51 »
Luftade lite innan jag läste ditt inlägg och det finns onekligen en del luft i systemet. När jag stänger dom andra radiatorerna, varför ska jag hålla reda på trycket? Kan nått gå fel? Är som du förstår helt novis.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2014, 12:12:18 »
När du släpper ut luft/vatten så sjunker trycket. Blir trycket för lågt så får du undertryck på de högst belägna delarna i värmesystemet så att cirkulationen blir dålig och det eventuellt sugs in luft via små otätheter.
Därför måste man hålla koll på trycket och efterfylla när man luftar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mangoschlango

  • Gäst
Mangoschlango
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2014, 12:19:13 »
När jag känner på tilloppet och returen från radiatorerna så är båda rören svala. Kan det fortfarande röra sig om luft? När jag luftar dom kalla elementen så kommer det vatten men jag tycker nästan att det låter som lite luft också. Eller är det vatten eller luft, antingen eller?

Mangoschlango

  • Gäst
Mangoschlango
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2014, 15:54:53 »
Så nu har jag stängt av maskineriet och luftat alla radiatorer. Några få riktiga luftpuffar och en del vatten som jag misstänkte var lite både och. Sedan har systemet fått gå en timme. Och resultatet är 2-3 radiatorer som kan räknas som varma, ett antal svala/ljumna och de två på ovanvåningen som var kalla är fortfarande kalla. Blir inte klok på hur det kan vara så olika. Spenderade ca en timme med luftningen, kan det fortfarande finnas luftfickor som gömmer sig? Ska man fortsätta och tappa radiatorerna även fast det bara kommer vatten?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2014, 16:51:10 »
Vad har du för tryck?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Mangoschlango

  • Gäst
Mangoschlango
SV: Elektrostandard 380 från -97 och kalla radiatorer
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2014, 17:00:02 »
1,2 bar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!