0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har inte kollat på dina loggfiler, eftersom jag tror det kan vara värt att börja i andra änden.Börja med att kontrollera att dina radiatorer är rätt injusterade så att din Nibe har bästa förutsättningar att gå bra med så låg kurva som möjligt. Ingen radiator ska vara jämnvarm utan alla ska vara varmare upptill än nertill när värmepumpen går, och du ska inte använda termostaterna på elementen för att styra värmen, det ska du göra med kurvan i VP.Läs mer om strypning av radiatorer här; det finns fler trådar också att hitta om du söker: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54308.msg561234#msg561234
Det låter i stort sett bra då! Om du vill vara noggrann bör du strypa dom små radiatorerna lite, så att du garanterat inte har varmt vatten som går tillbaka till VP utan att avge värmen (vilket får VP att göra lite varmare vatten än vad den behöver). I synnerhet om någon av dom små radiatorerna sitter tidigt på slingan (mycket vatten kan då gå igenom dom).
Jag tycker det ser OK ut, ser inte att elpatron skulle gå särskilt ofta?Det är nån längre avfrostning men överlag ser det ut som att du slipper de omtalade långa avfrostningarna som kan ställa till det.
... och med strypa menar du något annat än att skruva ner termostaten på radiatorerna om jag förstått dina svar i andra trådar rätt.
Ja, precis. Bakom termostaten (man skruvar bort den) brukar det finnas möjlighet att ändra grundflödet. Man gör lite olika beroende på vilket koppel och ventil man har. Det går ofta att leta efter beteckningar och jämföra med bilder här på forumet, eller helt enkelt ta en bild på det som finns under termostaten och posta här så får du tips.Ett minitips som ger VP mer tid att göra värme till huset är att ställa in varmvatten i Ekonomi-läge och se om inte det räcker med samma komfort (dvs att varmvattnet inte tar slut...). Varmvattnet blir lite kallare, men jag tycker det funkar hur bra som helst.Du skrev om luftflöde på 240 m3/h i första postningen: Tänkte bara kolla: det är ett flöde du läser av i en meny i pumpen, eller hur? (så det är det faktiska luftflödet genom pumpen, och inte ett teoretiskt värde från en tabell, som inte stämmer i ditt hus med dina rör, och med ditt luftfilter osv).(Sedan har jag tyvärr inga tips angående din loggfil, jag har ingen frånluftsvärmepump... och är inte så påläst...)
Nu har vi fått kallare väder och jag har gjort en ny logg. Tillsatsen verkar gå konstant nu när det är under 10 minusgrader. Någon insatt får gärna ta en titt även på denna logg och bedöma om den går bra/dåligt nu med lite kallare klimat.