0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
aha, men då måste du ju ha läck på systemet om du måste fylla på?
Altherma är en luft/vatten vp.
Varför tycker du 1245 är bättre än optimum ?
Daikin i Europa använder ett samlingsnamn för sitt sortiment av värmepumpar som jobbar mot vattenburna värmesystem.I Sverige så har vi valt att ersätta detta namn för att differenciera mellan bergvärme och luft/vatten.Maskinens egentliga beteckning är EGSQH10S18AA9WMvhDaikinP.S. den kan ställas dikt mot vägg.
Tack för bra svar hela vägen där Daikin, och alla andra också givetvis! Fantastisk kompetens på detta forum!En Thermia 10kw eller en Daikin det är de två som fajtas om platsen i min tvättstuga nu! Ska känna båda leverantörna lite på pulsen gällande slutsumman innan jag lägger spikar beslutet. Det finns en del "löjliga" poster som bör ingå i den relativt stora kontraktssumman,,, kan jag tycka. Frågan som kvarstår är om det är värt att lägga 20 000:- extra på en vassare maskin eller om jag ska köra "basic-spåret" med enklare teknik som inte har lika många felkällor. Ja menar lejonparten sparas ju in bara av att få dit en bvp. Resten blir det låååång payback på! /Christer
Frågan som kvarstår är om det är värt att lägga 20 000:- extra på en vassare maskin eller om jag ska köra "basic-spåret" med enklare teknik som inte har lika många felkällor. Ja menar lejonparten sparas ju in bara av att få dit en bvp. Resten blir det låååång payback på!
Eller köp en vassare maskin om du vill det och glöm payback-biten för extrakostnaden. På samma sätt som du inte tänker på payback när du köper en bil, eller en mobiltelefon, eller annat kul som du vill ha...