0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja inte för mig i alla fall, men eftersom dom flesta föredrar scroll och kolv på lite kraftigare VP så tror jag att det finns någon orsak till det. Rent konstruktionsmässigt måste ju en sving vara billigare än både scroll och kolv, och då undrar man lite varför ingen annan använder dom i större VP.
Nej du har rätt och vågskålen vippar lätt nu!! Det är väl livslängden på Daikin som är lite osäker då kanske men har man otur så rasar en G3:a efter 8år.Jag har som sagt alla offerter inlagda i en Excelfil och olika kostnadsscenarion med FLM/Utan FLM/8 resp 10kw-pålägg, borrdjup, olika leverantörers olika stora påslag för foderrör, kostnad för borrkaxcontainer etc.Payback för varje scenario finns även där. Rubbet finns inlagt och kompenserat för kostnadsmässigt, tog mig nog 2 timmar att mata in allt inkl formler mm.På slutraden skiljer det inte många kronor mellan de olika och jag får väl pressa den tilltänkte lite innan borrmaskinen bereds tillträde, om jag nu inte ror det i egen regi. /Christer
Reklamen skall egentligen utläsas med asterisk.Läser man helheten så står det att den slutar att fungera utan elpatron.
Ingen fara Christer, jag ser inte detta som ett försvarande. För mig är det frågan om att sprida budskapet och informera så sakligt som jag bara kan. Iland rycks man med och då får Rickard putta tillbaks en på banan.KB pumpen är inte inverterstyrd, finns ingen vinst i detta. Både våra tekniker samt SP anser det.Självklart skall du välja en maskin där du känner dig tillfreds med kompetensen och support kring produkten1255 har inte samma komponenter som vi har.Intressant med Nibe representanten, om han ansåg 4 kW för mycket, hur liten maskin ville han rekommendera ? HälsDaikin
Han tyckte som 80% av de andra säljarna att en 8kw skulle räcka och menade på att med 4kw mineffekt blir det mycket start/stopp även på en 1255:a. 16kw på topp är ju lite ök även om man skulle bygga ut.Mera intressant för din del Daikin borde vara kommentarerna jag fick i Uddevalla av din åf. Har du hittat nån som är sugen på att offerera mig en pump och komma hit en dag och montera?Förmodligen så sparar jag lite kosing på att dela jobben och att köpa en Daikin löser ju 8/10kw problematiken./Christer
Jag misstänkte detta resonemang.Lite förbryllande fortfarande då om man räknar så här: Skall du ha en 8 kW så har du ett toppeffektsbehov kring 10 kW.En 1255 skulle då jobba steglöst mellan 4-10 kW, mellan 0 och 4 kW så är det on/off.Borde bli betydligt mindre antal starter än med en 8 kW 1245.Dessutom tar jag hellre start/stopp på en scroll än en kolv.Nåja, nog o, det.Angående ÅF i Uddevalla så är det så att Daikin har ett enormt stort program och de jobbar mer med komfortkyla och livsmedelsindustrin.Kollade på deras hemsida och de annonserar inte ens att de installerar bergvärme.Talade med en av säljarna på kontoret i fredags och vi jobbar på att hitta en bra ÅF åt dig.Återkommer i ärendet.MvhDaikin
Jo men vitsen med en inverter försvinner ju delvis om den går start/stopp under stora delar av året sedan har man ju en högre investkostnad i 1255:an.Menar du att Nibes 1245 kompressor är av kolvtyp?Det är ju lite tråkigt/frustrerande att jag inte kan få köpa det jag vill ha på en svenska marknaden 2014 än mindre få ett pris på det. Det finns ju Daikinleverantörer 20mil bort som verkar insatta men då äts väl pengen upp av framkörningen.Om man kollar på er hemsida för åf så är ju många just kylmontörer vilket ju inte är riktigt samma som värme./Christer
En liten minifråga bland allt inverterprat. I TS fastighet, hur många kW förväntas värmepumpen gå upp i, om 8-10 nu inte räcker så att säga.
Vad är TS fastighet ?/D