Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥gra frÃ¥gor Nibe f750  (läst 4381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Några frågor Nibe f750
« skrivet: 08 december 2013, 20:16:53 »
Hej, hade en tråd tidigare om hög kondensor ut temp-larmet. Tror det har löst sig men har några andra frågor. Vi bor ju i ett nybyggt hus (Myresjöhus), 1,5-plansvilla. Mao borde det vara välisolerat och relativt energieffektivt. Frånluftsvärmepump med tilluftsventiler i väggarna. Har alla öppna för jämnt flöde av luft. Uponor trådlösa termostater i varje rum, helt öppna för att ej strypa något. Nu till mina frågor:

1. Just nu är det -7 grader ute och jag måste köra kurva 9 +-0 för nå den inomhustemp jag vill ha, 22 grader. Vid -7 så är den beräknade framledningen 47 grader. Är detta rimligt att jag behöver så hög framledning givet utetemp och mitt krav på 22? Kör jag lägre kurva så blir det kallt pga tilluften utifrån.
2. Vid ovan scenario så klarar aldrig kompressorn att på egen hand hålla gradminutrarna nere. Eltillsatsen ligger på konstant med snitt 2 kW och gradmin går aldrig under -700.
3. Se bifogad bild pÃ¥ de röda termostaterna pÃ¥ vattenfördelaren. Röris hävdar att dessa är öppna men de stÃ¥r ju pÃ¥ lägsta värdet som ni ser (<0,5). Är de öppna eller stängda? I min värld är 5 öppet.  :)

4. De röda termostaterna på vattenfördelaren står alla på samma värden. Borde inte den termostat som går till ett rum som har lång slinga vara relativt mer öppen än en som går till en kort slinga? Just nu är det ganska mkt varmare i lilla wc som ligger väldigt nära tvättstugan och som enbart har 27 m slinga medans vardagsrummet som har 100 m slinga bevisligen inte får lika mkt värme.

Hoppas ngn kan svara på detta! Tack på förhand och tack för ett intressant forum!

Mvh
Lernis

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #1 skrivet: 08 december 2013, 20:40:40 »
Jo, korta slingor bör strypas och den längsta vara helt öppen typ, så det blir balans och alla rum lagom varma. Med rätt strypningar borde kurvan kunna sänkas eftersom effekten fördelas bättre och dom stora rummen (långa slingor) blir varmare.

Då detta är ett nytt hus borde det vara projekterat av tillverkaren, så du ska ha ett protokoll som beskriver hur varje slinga ska strypas. Leta i hus-papperen! (Edit: Dvs om det är ett nytt hus, och inte bara nytt för dig...)

Surfa också reda på manualen till golvvärmefördelaren!

(Om det är ett nytt hus borde du också ha en energiberäkning som visar hur mycket värme och el det ska gå på ett år. Jämför med den).
« Senast ändrad: 08 december 2013, 20:44:13 av Erik Renberg »
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #2 skrivet: 08 december 2013, 21:08:49 »
Snackade m röris precis och enl honom ska alla termostater vara vidöppna då jag har ett DEM-reglerat system. Se http://www.uponor.se/solutions/vvs-for-hus-och-hem/golvvarme/uponor-control-system-dem.aspx. Det skall tydligen autobalansera framledningsbehovet i alla rum. Men vad jag inte fattar är hur den kan gör det när jag har alla rumstermostater på max... dessutom är systemet kopplade till styrdonen (blå hattar) och de sitter på returvattnet från resp rum. Ska det vara så?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #3 skrivet: 08 december 2013, 21:45:11 »
Blev nyfiken och skummade lite i installationsmanualen som jag hittade på siten du länkade till. "7.6 Inställning för autobalansering" verkar säga att den funktionen måste aktiveras vid installationen för att funka. Men man får väl anta att rörisen gjorde det? (du kanske kan gå in i menyerna och kolla runt lite...)

(Jag vet inte heller hur den automatiken ska funka om du har termostaterna pÃ¥ max... förmodligen inte sÃ¥ bra... datorn borde ju tro att du vill ha jättevarmt och anpassa styrningen till det...?  Sc:,h Du kanske skulle ringa Uponor och frÃ¥ga dom hur du bör ställa in med en Nibe 750 värmepump).

Samma manual borde tala om för dig hur styrdonen ska kopplas osv så du kan se om din installation är rätt gjord (vilken siffra dom röda rattarna ska vara på osv).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #4 skrivet: 11 december 2013, 06:40:28 »
Hej
Vi har också byggt nytt 2011 och har samma system som du. Men med skillnaden att vi bara 1-plan, dvs inga radiatorer (såg i en annan tråd att du ha 1,5-plan).

Nu kan det ju vara så att just därför (pga radiatorer i ditt fall jämfört med mitt) att din kurva behöver vara högre? Eftersom radiatorer kräver högre temp jmf med golvvärme.

Jag kör kurva 5 och det är ok. Siktar också på 22 grader, och har det oftast. Men för att inte få det dragigt och kunna behålla värmen när det är så kallt så har jag stängt till ventilerna lite. Fick tips här att öppna alla ventiler helt och det provade jag och det blev ju smällkallt och dragigt. Säkert inte "rätt" men jag kunde inte leva med det på alla fullt öppna. Åtminstone när tempen sjunker under 0.

Även hos mig så har jag problem med att bekämpa gradminuterna (har en tråd om det här på forumet). Börjar sakta vänja mig vid tanken att det går att hitta en balans även om gradminuterna ligger i botten hela tiden... Men så ska det ju inte vara så jag har inte gett upp helt.

Vad har du för DUT? Iofs så sänkte jag mitt DUT (till rätt DUT ska jag säga) på tips av en här på forumet utan att det gjorde någon större skillnad för mig, men det kanske det gör för dig.
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #5 skrivet: 11 december 2013, 09:36:01 »
Jag rengjorde filtret (trodde man inte skulle behöva det efter 2 månader) och nu gasar pumpen på betydligt bättre, så har faktiskt inte samma problem med gradminutrarna längre. BS1 dvs lufthastighetssensorn snurrar nu på 220 istället för 120 som det var innan jag rengjorde filtret, på 78% fläkt.

Dock har jag problem med för stor blandning av returvattnet med primärtillförseln i shuntgruppen och det är det jag försöker få bukt med nu... Se min andra tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54193.0;all

Vad har du för DUT? Iofs så sänkte jag mitt DUT (till rätt DUT ska jag säga) på tips av en här på forumet utan att det gjorde någon större skillnad för mig, men det kanske det gör för dig.

Pumpen stod inställd på -18 C på DUT men i min golvvärmeritning stod det -19. Vet inte om jag ska ändra till det?
« Senast ändrad: 11 december 2013, 12:56:08 av lernis »

Utloggad igge4

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 233
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Styra eller styras...
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #6 skrivet: 12 december 2013, 21:26:31 »
Du bör följa ritningen. Men skillnaden är marginell så det lär inte göra någon märkbar skillnad. Min DUT var 2 °C ifrån ritningen och jag märkte inget alls. Tänkte mer om du bor i Skåne men har Norrlandinställning så hade det nog gett skillnad
Enplansvilla, 158 kvm.
Nibe F750 frånluftsvärmepump. Vattenburen golvvärme.
Förbrukning år 2013 (vv & värme): 9200 kwh (måste ner!).
2014: 7500 kWh
Måltemperatur inomhus 22°C.
Inställning: kurva 5 (-1),
fläkthastighet 59% sommartid, 50% vintertid

Utloggad lernis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #7 skrivet: 15 december 2013, 23:16:49 »
IOM att jag har radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen och golvvärme nere sÃ¥ har vi en shuntgrupp installerad för att fixa olika framledning. Kollar jag i VPns menyer sÃ¥ är dT börvärde ca 5,5 grader just nu (+3 grader ute). Har nu DUT inställt pÃ¥ -19 enl ritn, har för mig att fabriksinställning vid DUT var dT=10? Hur som helst, vid mina golvvärmeslingor är dT bara ca 3 grader, ibland mindre... Tempen vid golvvärmefördelaren ska ju vara lägre än den upp till radiatorerna absolut, men själva deltat känns lÃ¥gt? Cirkpumpen i shuntgruppen (Grundfos Alpha 2L) är inställt pÃ¥ läge CP2. Den sekundära cirkpumpen i VPn (likadan som i shuntgruppen) kan jag inte ändra läge pÃ¥ utan den verkar automatstyras pÃ¥ ngt sätt. Är det den primära cirkpumpen (GP1 i Nibes dokumentation) som kontrollerar den sekundära?  Vad kan jag göra för att fÃ¥ upp dT i golvet? Högre flöde? Lägre flöde? Hur?

Man lör sig varje dag på detta forum!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Några frågor Nibe f750
« Svar #8 skrivet: 26 december 2013, 09:50:09 »
Varför vill du få upp dT i golvet? Menar du inom shuntgruppen / över golvvärmeslingorna?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!