Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hur ska jag utjämna temperaturen i huset?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur ska jag utjämna temperaturen i huset? (läst 9193 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
racedadde
Nybörjare
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Skövde
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
racedadde
«
skrivet:
08 oktober 2013, 10:40:21 »
Citera
Hej!
Har investerat i en bergvärmeanläggning med en CTC ecoheat 312 förra året och är helnöjd.
har haft en förbrukning på ca 12000 kWh över året (aug-aug) och tidigare värmebehov låg på ca 55000 kWh med pellets (total åtgång på 1 år).
Har dock ett problem som blivit tydligare i och med den mer exakta styrningen av framledningstemperaturen.
Vårt hus är byggt -54 och sedan tillbyggt -68.
I den tillbyggda delen så ligger vårt sovrum och vi vill gärna ha lika varmt i detta rum som i alla andra.
nu sitter rumsgivaren i direkt anslutning till hallen (där den förra satt) men det verkar som om denna position är den varmaste i hela huset.
Detta medför att vi har ung 2,5- 3 graders skillnad mellan sovrum och matrum/hall.
detta upplevs som rejält störande och vi vill gärna utjämna temperaturskillnaden.
Vi har några olika ideér som vi gärna behöver lite hjälp med.
1. byte av radiator i sovrum till ett treraders modernt. (kommer ej att hjälpa i alla lägen? då framledningstempen styrs av rumsgivaren som sitter där den sitter)
2. addera en luft/luft pump till den del av huset där sovrummet finns (kan sätta väggmodulen i ett allrum på 25kvm utanför sovrummet som är 17kvm, vi sover alltid med öppen sovrumsdörr).
3 skaffa en trådlös rumsgivare till systemet och sätta den i sovrummet och därmed behöva skruva ner termostaterna på de element som sitter i den varmare delen av huset (detta kommer att leda till en försämrad värmeekonomi, men hur stor försämring?
Vi tar tacksamt emot alla tips på hur vi kan lösa detta (i-världs) problem.
Tack på förhand! / David
Loggat
Ecoheat 312 installerad 2012-08-14, Villa 1,5 plan + souterräng vån, 204m2 + 81m2 biyta (allt uppvärmt) . Byggt -55 tillbyggt -68. Självdragsvent.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
SV: Hur ska jag utjämna temperaturen i huset?
«
Svar #1 skrivet:
08 oktober 2013, 10:45:22 »
Citera
Instrypning av alla radiatorer så att dom avger rätt värme i varje rum är en bra början. ÄR det 1- eller tvårörssystem? Vad är det för radiatorkoppel?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19405
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
08 oktober 2013, 10:58:44 »
Citera
Om det inte går att påverka hur mycket innegivaren ska styra värmen så kan man i alla fall prova med att avaktivera den i nån meny men justera in radiatorerna också. Är elementet i sovrummet varmt både upptill samt nertill eller skiljer tempen mycket
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
racedadde
Nybörjare
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
racedadde
«
Svar #3 skrivet:
08 oktober 2013, 11:18:39 »
Citera
Funderingen med strypning av elementen har varit uppe, dock så kommer det troligen inte att avhjälpa problemet då den delen av huset där tempgivaren sitter är tegelfasad och ligger i öst/syd/väst läge och får mao sol hela dagen och därmed rätt rejäl tillskottsvärme utifrån.
Den del där vi har sovrummet är tillbyggt -68 med träfasad och platt tak samt souterrängplan under. läget är öst/norr läge. dvs ingen som helst tillskott mha solvärme...
tanken är att flytta rumsgivaren till sovrummet och låta raddarna stå på max och sedan justera in de andra för att få en jämn temp genom hela huset..
självklart kan vi ju göra som vi gör nu, köra ett billigt konvektorelement i sovrummet men det är varken snyggt eller tyst... eller så brandsäkert heller för den delen...
mer förslag?
byta termostater på samtliga element till moderna tempstyrda? (inkl flytt av rumsgivare såklart)... :-)
kommer en luft/luft pump att lösa problemet med låg temp i sovrummet? vad kommer förbrukningen för denna pump att ligga på när den enbart används för att höja ett par grader?
luft/luft pump är ju intressant även ur komfortkyla på sommaren samt ökat luftflöde genom huset.
idag är ju självdraget kanske inte det bästa....
Tackar för svar!
Loggat
Ecoheat 312 installerad 2012-08-14, Villa 1,5 plan + souterräng vån, 204m2 + 81m2 biyta (allt uppvärmt) . Byggt -55 tillbyggt -68. Självdragsvent.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
08 oktober 2013, 11:23:53 »
Citera
Byt till en stor radiator i sovrummet med termostat på så kommer det bli varmt där även om rumsgivaren bromsar en det pga av att resten av huset är varmt och termostaten ser till att det inte blir för varmt dom dagar innegivaren inte bromsar.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
08 oktober 2013, 11:27:19 »
Citera
Jag håller med. Grundproblemet är obalans i radiatorsystemet eventuellt kombinerat med en lite felplacerad rumsgivare och feljusterad kurva/rumsgivarpåverkan. Att då sätta in en till värmekälla för att lösa problemet verkar lite dumt...
Se till att värmeavgivningen är rätt i alla rum och att du har rätt värmekurva. Sen kan du aktivera rumsgivaren och låta termostater reglera bort övertempen i några enstaka rum.
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30698
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
08 oktober 2013, 11:27:30 »
Citera
Jag skulle flytta innegivaren till sovrummet och aktivera termostaterna på radiatorerna i de varmaste rummen.
CTC shuntar fram värmen så det kommer funka OK.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
08 oktober 2013, 12:03:38 »
Citera
Tycker det är synt att låta sovrummets underdimensionerade rad låta styra framledningen men visst det går lika bra det med.
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +23/-12
Kön:
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
08 oktober 2013, 12:47:09 »
Citera
Det är ju alltid den sämsta radiatorn som styr framledningen. Visst kan man byta den, men då blir det ju nån annan radiator som blir sämst och i praktiken kanske man bara kan sänka framledningen nån enstaka grad vilket gör att det tar ganska lång tid att tjäna in den nya radiatorn...
Har man ett så klent system att det behövs för höga temperaturer/mycket tillskott så finns det mer att tjäna på varje grads sänkning.
Loggat
Gävleborg.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #9 skrivet:
08 oktober 2013, 13:03:24 »
Citera
Är det 2-3 graders skillnad mellan rummen så är det mer än enstaka grader som framledningen behöver höjas för att få upp tempen i sovrummet man brukar räkna med att höjer man framledningen med 3 grader höjs rumstempen med 1 grad så runt 6 graders höjning behövs nog i alla fall vilket gör en del på cop men visst det gör mera om det är så illa så kompressorn stoppar och den går på elpatron.
Loggat
racedadde
Nybörjare
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
racedadde
«
Svar #10 skrivet:
08 oktober 2013, 14:47:57 »
Citera
Hej igen!
Tack för alla svar!
Gällande effektivare rad i sovrummet... det lär ju inte hjälpa om framledningen är avstängd?
Som det är idag i huset så är vi i den del där rumsgivaren sitter.
Detta rum är komb kök, matrum vardagsrum med öppen spis och omfattar ca 64 kvm med öst/syd/väst läge...
temp här ligger fn på 23,5 gr C när vi är hemma i huset och det innebär att det inte shuntas ut någon framledning alls när vi hamnar i höstens och vårens mellanläge.... (ca 8-15 gr C utetemp)
sovrummets temp är ca 20 gr C
Problemet vi har är att tillbyggnaden troligtvis är sämre isolerad samt har ett källarplan som är kallare samt ett tunnare tak (platt) med sämre takisolering och dessutom norrläge.
Detta sammantaget gör att styrningen inte skickar på tillräcklig framledning för denna del av huset.
någon form av tillskottsvärme behövs då en tilläggsisolering i denna del inte är aktuell för närvarande.
Frågan är bara vilken lösning som blir bäst rent komfort och ekonomi mässigt?
Vi har idag en dubbelrads radiator i sovrummet (ca 2m lång, ca 60/70cm hög)
har fått en offert på en ny 3 raders inkl installation för 7500 kr inkl moms.
känns dock som ogjort arbete om nu framledningen är 0??
Alla termostater (?) står idag på max på alla element, frågan är om jag har termostater eller om det bara är på/av kranar?
Är inte så haj på detta som ni kanske förstår men här på värmepumpsforum finns ju grymt mycket kompetens! :-)
Mvh / David
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #11 skrivet:
08 oktober 2013, 14:51:42 »
Citera
Har ni jämn värme när det är vinter i så fall prova att avaktivera innegivaren några dar och se om det blir bättre temp.
Loggat
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 516
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
«
Svar #12 skrivet:
08 oktober 2013, 15:22:48 »
Citera
Känns som problemet mycket riktigt ligger i sovrummet/tillbyggnadens effektbehov. -68 var oljan billigare än att se till att det fanns isolering. Radiatorn är säkerligen dimensionerad enligt 80-60. DT50. Är det en dubbel MP radiator som är 200 lång och 59cm hög så ger den vid DT50 1610w. Omräknat till DT30 ger den ca 837w. De e ju en viss skillnad. Är det omöjligt att komplettera isoleringen så anser jag att radiatorn bör dimensioneras till samma överkapacitet i tillbyggnaden som övriga radiatorer i det övriga huset. Koppla bort inomhusgivaren och kör enbart på utegivare. Tillbyggnaden reagerar antagligen betydligt snabbare på förändringar ute än övriga huset vilket gör att du alltid kommer att få svajjiga innertemperaturer. Hur stor är tillbyggnaden. Hur många ytterväggar, fönster etc.?
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
bopakoster
Dignitär inom värmepump
Stad/land: 58 53N 11 02E
Antal inlägg: 4999
Karma +3/-0
bopakoster
«
Svar #13 skrivet:
08 oktober 2013, 20:01:38 »
Citera
Jag ser två vägar att påverka oblansen i effektbehovet, antingen sätta in mera radiatoreffekt som du är inne på eller isolera den byggnadsdelen bättre. Om du t.ex behöver öka radiatoreffekten till det dubbla för att få rätt värmebalans så motsvarar det att sänka byggnadsdelens U-värde till hälften.
Är det så dåligt isolerat så sparar du långsiktigt mest på att förbättra den. Jag skulle göra det invändigt för minst besvär och lägsta kostnad.
Loggat
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten. Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023
racedadde
Nybörjare
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
racedadde
«
Svar #14 skrivet:
09 oktober 2013, 11:14:24 »
Citera
Hej igen!
ska försöka bifoga bild på fasad mot NV och NO.
inringat i rött är där sovrummet är beläget, inringat i blått är den del där rumsgivaren är placerad. Den är placerad ung mitt i tegelbyggnaden.
Mellan dessa utrymmen som är inringade går en hallkorridor med anslutande rum på vardera sidor.
mått på utbyggnad är ung 8,5 * 5 meter i yttermått.
gällande temp så har vi satt innetemp till att vara 22,5.
mätning vid rumsgivaren visar att temp är över detta (fn 23,5) enbart med uppvärmning av omgivande instrålning samt vi som bor i huset, därför stänger VP av framledningen (sommarläge) och detta medför att ingen värme går på elementen men det får till följd att sovrummet håller en uppmätt temp som är ca 3 grader C lägre än den uppmätta tempen vid rumsgivaren.
frågan är om jag skall skippa rumsgivare helt och hållet och bara gå på utomhusgivare och kurva
eller
flytta rumsgivaren?
Vad är skillnaden mellan dessa två alternativ?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1399
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
9000
Rdx
Börje__
Jisse
JockeHX
johanfl
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info