Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"  (läst 67422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Monk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #105 skrivet: 03 januari 2006, 23:44:30 »
Hade hit min leverantör idag
å han sa att någe är fel för så där mycket ska det inte låta..
Han skulle kontakta kinna å höra med dom vad det kan vara..

så man får avakta å se vad som kommer att göras..

/Monk

Utloggad KisaLasse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #106 skrivet: 04 januari 2006, 01:07:36 »
Hej!

Flera har beskrivit avfrostningen som "sörpling", något jag kan hålla med om. Däremot tycker
jag att ljudnivån vid avfrostning på min HE9 inte är något att anmärka på. Sitter jag några meter från innerdelen så noterar jag knappas avfrostningen, möjligtvis på grund av att ljudet ändrar karaktär från fläktbrus till "gurgel/sörpling"... ;D
Jag kan väl säga att första dagarna med pumpen (sept-05) så reagerade jag på det "ovanliga"
ljudet, men som sagt inget som irriterar i dag.

Hoppas att Ni blir av med den höga "sörplingen"!  *vinkar*

/KisaLasse

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #107 skrivet: 13 januari 2006, 22:03:23 »
Fick ett nytt (omprogrammerat) kretskort i min HE12-SPK idag på förmiddagen. Jobbet tog mer än 2 timmar. Egentligen så är det väl lite för tidigt att dra några slutsatser, men jag kan direkt säga att så här långt låter inte innedelen mera vid avfrostning, snarare mindre men det är försumbart.
Har just nu -2 gr. här i Skåne och den drar ca 600 w mellan avfrostningarna. Har börvärdet satt till 21 gr, heat, fläkt 2. Direkt efter avfrostningen drar den ca 1400 w en stund tills den anser att börvärdet är uppnått.
Verkar som att det blivit längre mellen avfrostningarna efter uppgraderingen. Tidigare avfrostade den ca en gång timme, men nu (hittils) har den avfrostat en gång varannan timme. Avfrostningen (tiden lampan blinkar) tar ca 14 minuter.
Någon annan som fått nya kortet? Erfarenheter ?
1-plansvilla frÃ¥n 2008 pÃ¥ ca 140 m² i SkÃ¥ne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme pÃ¥ ca 40 m², braskamin Scan 50.

Utloggad helhet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Första vintern med en CSHE9DKE Flagship-Spännande!
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #108 skrivet: 14 januari 2006, 13:51:40 »
Nu har vi fÃ¥tt ett nytt kretskort i utedelen installerat av KLimatteknik som jobbar Ã¥t Luftmiljögruppen där vi köpte vÃ¥r HE9DKE Flagship. Efter ett dygn märker man en markant skillnad - inte tillstymmelse till us pÃ¥ utedelen. Lite frost pÃ¥ baksidan men det är normalt vad jag förstÃ¥tt. Jag felanmälde pumpen den 28 november och har sedan dess tvingats spola den med varmvatten för avisning i stort sett daglige. Särkskilt när utetemperaturen varit runt 0 grader. Ibland blev det sÃ¥ mycket is a propellerbladet tig i och började lÃ¥ta - inte populärt hos grannarna...  Ser nu verkligen med spänning fram emot att pumpen äntligen skall fungera felfritt och leverera vad leverantören lovat!

Ett annat fel är att innedelen inte längre scrollar upp och ned utan bara höger/vänster. Det gör i o f s inte så mycket då vi fått rådet att rikta luftströmmen nedåt för bättre cirkulation.

Utloggad trolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #109 skrivet: 24 januari 2006, 00:45:09 »
Jo tjena, mitt propellerblad stannade igår helt.  ??? Det var helt enkelt fastfruset i bottentråget.
Frugan märkte det eftersom det var +14,7 grader i huset på morgonen (Jag sov vidare pga diverse vätskor i kroppen från kvällen innan). Avisade den manuellt så att bladet gick fritt men idag hade den samlat på sig ännu mer is, dock inte så bladet fastnade.

Pumpen ställer sig i "timerläge" när bladet stannar. Den reagerar inte på tryckningar på fjärrkontrollen utan man måste dra strömen från den för att göra en re-start. Det var det jag testade först innan jag med tungt betong-huvud gick ut för att se vad som verkligen var felet.

Blir till att ringa VPGR i Ängelholm imorgon. Hoppas på ett snabbt byte av styrkort.  :'(

Utloggad Nicke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #110 skrivet: 24 januari 2006, 21:20:03 »
Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #111 skrivet: 24 januari 2006, 23:41:29 »
Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #112 skrivet: 25 januari 2006, 01:37:12 »
Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.

En pump som inte kan sköta sin avfrostning... hur menar du när du säger att det inte skulle vara fel på den? Pumpen ska avfrosta när det behövs varken mer eller mindre. Gör den inte det så fungerar den inte i vårt klimat, antingen blir det en massa "manuellt avfrostande" med hett vatten och värmepistol eller så får man onödigt låg verkningsgrad pga avfrostningar utan anledning dvs "limp home mode", äggklocksstyrda avfrostningar vart 40:e minut oavsett behov.

Eftersom det finns pumpar som klarar behovsstyrd avfrostning utan några som helst problem så tycker jag man kan se avvikelser som klockrena felaktigheter i den miljö det gäller, svenskt vinterklimat. Stå på er, så här ska det inte vara.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad TNT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #113 skrivet: 25 januari 2006, 08:50:31 »
Jag har också en HE9 som isade igen ofta, fick hälla på varmvatten mha hink ganska ofta.
Ringde min installatör som dagen efter kom och monterade värmekabel i tråget, sedan dess har den snurrat på utan problem.
(även nu när det varit bÃ¥pde riktigt kallt (-12 i skÃ¥ne)  samt runt nollan där det brukar frysa pÃ¥.)

Utloggad keni

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #114 skrivet: 25 januari 2006, 15:44:36 »
På vissa av dessa pumpar är det ett fel i programerigen av kretskortet i utedelen.
Vad man får göra är att byta detta kort eller att man programmerar om detta.
I avvaktan på att reparatören kommer kan man öka innertemperaturen ett par grader och med detta få en kraftigare avfrostning eller ställa den i kylläge tills det att ytterdelen är ren från is.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #115 skrivet: 25 januari 2006, 23:36:10 »
Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.

En pump som inte kan sköta sin avfrostning... hur menar du när du säger att det inte skulle vara fel på den? Pumpen ska avfrosta när det behövs varken mer eller mindre. Gör den inte det så fungerar den inte i vårt klimat, antingen blir det en massa "manuellt avfrostande" med hett vatten och värmepistol eller så får man onödigt låg verkningsgrad pga avfrostningar utan anledning dvs "limp home mode", äggklocksstyrda avfrostningar vart 40:e minut oavsett behov.

Eftersom det finns pumpar som klarar behovsstyrd avfrostning utan några som helst problem så tycker jag man kan se avvikelser som klockrena felaktigheter i den miljö det gäller, svenskt vinterklimat. Stå på er, så här ska det inte vara.

Det är ju frågan om en konstaterad "barnsjukdom", som ska åtgärdas på garantin. En produkt blir inte skit bara för att den har en "barnsjukdom". Se bara på biltillverkarna, att kalla in en bilmodell för åtgärd av "barnsjukdom" är inget ovanligt och brukar inte helt sällan uppmärksammas i media.
« Senast ändrad: 25 januari 2006, 23:39:23 av Panasonic E9 »

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #116 skrivet: 26 januari 2006, 00:52:16 »

Det är ju frågan om en konstaterad "barnsjukdom", som ska åtgärdas på garantin. En produkt blir inte skit bara för att den har en "barnsjukdom". Se bara på biltillverkarna, att kalla in en bilmodell för åtgärd av "barnsjukdom" är inget ovanligt och brukar inte helt sällan uppmärksammas i media.


Pumpen är väl inte skit men marknadsföringen har en stor förbättringspotential.
Jämför med Ahsell och nya Sanyo124 som testades mycket ordentligt bÃ¥de av SP och i fält varvid man fann brister som gjorde att man inte släppte den.  Pumparna är dumma sÃ¥ det hänger pÃ¥ generalagenten.

Utloggad Nicke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #117 skrivet: 26 januari 2006, 12:08:42 »
På vissa av dessa pumpar är det ett fel i programerigen av kretskortet i utedelen.
Vad man får göra är att byta detta kort eller att man programmerar om detta.
I avvaktan på att reparatören kommer kan man öka innertemperaturen ett par grader och med detta få en kraftigare avfrostning eller ställa den i kylläge tills det att ytterdelen är ren från is.

Där ser man.....   Ã„r det nÃ¥got fel pÃ¥ kretskortet och dess programmering.....   Det var en nyhet. Tack för tipset!
« Senast ändrad: 26 januari 2006, 19:46:31 av Nicke »

Utloggad Nicke

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nedisning av Panasonic CS-HE9 DKE "Flagship"
« Svar #118 skrivet: 26 januari 2006, 12:19:41 »
Precis samma problem här.
Jag och två kollegor har köpt denna värmepump.
Två av oss har HE9DKE och båda två har frysit till is och stannat. Timerlampan har blinkat.
Fick släpa ut trädgårdsslangen och spola den med varmvatten i 10minuter, sen startade den igen.
Den tredje kollegan har den större modellen HE12DKE. Den har hittills fungerat felfritt.
Börjar bli jäkligt trött på denna skitpump. Här har man investerat 20.000:- för något som inte funkar när det blir lite kallt.
Väntar på att min installatör skall göra något åt problemet.

Pumpen i sig är det nog inget större fel på. Däremot om du inte skulle få problemet åtgärdad så har du köpt pumpen på ett skitställe.

En pump som inte kan sköta sin avfrostning... hur menar du när du säger att det inte skulle vara fel på den? Pumpen ska avfrosta när det behövs varken mer eller mindre. Gör den inte det så fungerar den inte i vårt klimat, antingen blir det en massa "manuellt avfrostande" med hett vatten och värmepistol eller så får man onödigt låg verkningsgrad pga avfrostningar utan anledning dvs "limp home mode", äggklocksstyrda avfrostningar vart 40:e minut oavsett behov.

Eftersom det finns pumpar som klarar behovsstyrd avfrostning utan några som helst problem så tycker jag man kan se avvikelser som klockrena felaktigheter i den miljö det gäller, svenskt vinterklimat. Stå på er, så här ska det inte vara.

Det är ju frågan om en konstaterad "barnsjukdom", som ska åtgärdas på garantin. En produkt blir inte skit bara för att den har en "barnsjukdom". Se bara på biltillverkarna, att kalla in en bilmodell för åtgärd av "barnsjukdom" är inget ovanligt och brukar inte helt sällan uppmärksammas i media.

Panasonic E9> Du verkar ju inte alls vara något partisk..... 
Får du betalt av Panasonic för att försöka sprida bra propaganda ang. deras produkter möjligtvis??

Jag köper en produkt för dyra pengar som tillverkaren (Panasonic) lovar skall fungera på ett visst sätt och leverera en viss mängd energi under givna förhållanden!
Kan man sen inte leva upp till detta så är det i mina ögon en skitprodukt.
Barnsjukdomar eller ej. Spelar ingen roll, sånt borde vara testat och åtgärdat innan produkten går ut till kunden.
Detta gäller inte bara värmepumpar, det gällar allt man köper.
Bevisligen så finns det flertalet andra pumpar som fungerar felfritt vid leverans så varför skall man inte förvänta sig att denna pump skall göra det också???

Panasonic E9> Du kan få köpa min pump om du vill, du verkar ju gilla saker även om de inte funkar.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!