Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.  (läst 4679 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« skrivet: 30 september 2013, 08:09:20 »
Jag undrar om någon kan svara på följande fråga :
Hur fungerar hystersinställningen när man kör denna värmepump med fast kondensering ?
Jag kör värmepumpen mot en 3 m2 acktank där jag har en värmeslinga i toppen av tanken så att värmepumpen
endast värmer den övre delen vilket kanske motsvarar 1 m2 vatten. Detta är ju ändå en ansenlig mängd för pumpen att värma. Jag har golvvärme och behöver max 35 grader i tanken för att värma huset när det är -10 grader ute.
Som det är nu tycker jag att pumpen startat och stoppar onödigt ofta. Jag skulle vilja att tanktemperaturen pendlade mellan 35 och 40 grader mellan start och stopp. Detta för att som det sägs, skona värmepumpen som det påstås inte mår bra av många start-stop cykler.
Går det att justera in beteendet så att man får en sådan beteende eller är hysteresinställningen satt ur spel vid fast kondensering ?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #1 skrivet: 30 september 2013, 22:20:57 »
Att köra mot en fast temperatur är sällan det mest ekonomiska men jag skall försöka förklara vilka inställningar som behöver göras i styrcentralen för att få det att fungera tillfredställande.

Först måste man ställa in värmekurvan under "värme/temperaturinställningar i avancerad meny.
man ställer helt enkelt V och H värdet till den tanktemperaturen man vill ha som i ditt fall blir 37,5°C förklaring till detta värde kommer strax.

Efter detta måste man ställa något som heter maximal kopplingsdifferans.
Denna skall du ställa till 5°C vilket gör att pumpen kommer att starta 2,5°C under tanktempen och stoppa 2,5°C över inställd tanktemp (arbets spannet blir då från 35°C till 40°C i tanken)

Vidare måste vi tala om för systemet att de alltid skall värma vattnet till denna temperatur och det gör vi genom att i menyn värmesäsong ställa "värmesäsongsgränsen" så högt det går.
Om du anser att du inte behöver värma tanken mitt i sommaren kan du ställa "värmesäsongsgränsen" till ca 15°C (om du inte använder tanken till varmvatten men då är tempen 35-40°C alldeles för låg) då kommer pumpen att stanna när utetemperaturen går över detta värde.

Det finns ett värde till som kan vara bra att ställa om och det är under Tillskott/shuntinställningar
Ändra "Öppna begränsning shunt vid temperaturhöjning" till NEJ
på detta sätt öppnar shunten även om tempen stiger om man nu har shuntmotorn kopplad till styrsystemet vill säga.

Man kan även åstakomma de temperaturer som du eftersträvar genom att låta systemet vara som det är och ställa kurvan till V värde 20 och H värde 40
Då ordnar pumpen 35°C vatten vid -10°C ute (om jag inte minns fel stannar pumpennär det blir kallare än -10°C ute)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2013, 05:34:47 »
Tack för ett uttömmande svar.

Att köra mot en fast temperatur är sällan det mest ekonomiska

Jag är medveten om detta men eftersom jag kör mot acktank där golvvärmetemperaturen regleras rumsvis vet jag inte hur jag annars skulle göra. Möjligen skulle jag kunna ha en utegivare för att sänka tanktemperaturen vid högre utetemperatur.

Först måste man ställa in värmekurvan under "värme/temperaturinställningar i avancerad meny.

Styrenheten är en CL300. Finns dessa menyer på den ?

Om du anser att du inte behöver värma tanken mitt i sommaren kan du ställa "värmesäsongsgränsen" till ca 15°C (om du inte använder tanken till varmvatten men då är tempen 35-40°C alldeles för låg) då kommer pumpen att stanna när utetemperaturen går över detta värde.

Pumpen används ej på sommaren och jag har en slinga i tanken för varmvatten. Efter slingan sitter en vv-beredare som håller 85 grader.

Jag har en vedpanna (Combi Heat 50 KW) som hitintills varit den enda värmekällan. Tanken med installation av värmepumpen är att köra med den vår och höst för att minska vedhanteringen. Blir det mycket kallt eldar jag i stället för att låta tillskottsvärmen gå in. (Jag har även en 6KW elärmepatron i tanken)
« Senast ändrad: 01 oktober 2013, 05:39:13 av hasse_A »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2013, 07:30:43 »
Autoterm 207/LV har funnits i två versioner
Det jag beskrivit är för den senare versionen med REGO 800 styrenhet

Skall se om jag hittar inställningarna till CL300 systemet
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2013, 09:01:26 »
Här kommer ett försök till inställningar i CL300

Tempvredet
För att få ca37,5°C borde temperaturvredet ställas till ca 3,5

hysteres (kopplings differans)
Borde stå på 1 som då skall motsvara 5°C och då startar pumpen 2,5°C under tanktempen och stannar 2,5°C över tanktempen

inget annat skall ändras

jag tror du redan har dess inställningar men det är bara att exprimentera

här är en tråd i forumet som avhandlar en del av det du söker
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27981.msg266149#msg266149

En sak att beakta är att pumpen stannar när returtempen överstiger 50°C så man får vara försiktig så man inte ställer för högt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2013, 09:28:52 »
Tempvredet
För att få ca 37,5°C borde temperaturvredet ställas till ca 3,5

Kan nog stämma.

hysteres (kopplings differans)
Borde stå på 1 som då skall motsvara 5°C och då startar pumpen 2,5°C under tanktempen och stannar 2,5°C över tanktempen

I manualen  står det så här :

"(1) HYSTERES: Inställning av hysteres (kopplingsdifferens) mellan till och frånslag av värmepumpen.
Ex: Rumstemperaturen är inställd på 20°C, hysteres 1,0°C. Pumpen startar då på 19,5°C
och stoppar på 20,5°C. Rekommenderat värde är 1,5 vid rumsstyrning. Med utegivare gäller den
inre skalan och rekommenderad inställning är 5°C."

Nu har jag ju ingen utegivare och man skulle då tro att det är den yttre skalan gäller. Då verkar hysteresen vara inställbar mellan 0.5 och 3.0 grader.

En sak att beakta är att pumpen stannar när returtempen överstiger 50°C så man får vara försiktig så man inte ställer för högt.

Så varmt blir det inte med tempvredet inställt på 3,5. Just nu ser tempen i tanken ut så här :

Tanktemperatur med 10 cm mellanrum
38.0
36.0
37.5
36.5
36.5
32.5
29.0
30.5
23.0
21.0
19.0
18.0
17.0
16.5
15.5
15.0

I toppen är de alltså 38 grader och returen bör vara någonstans vid 32-35. Jag har inte riktigt koll på var botten på slingan är. Får kolla upp det.
Jag kan förmodligen sänka tanktemperaturen några grader även om jag ökar hysteresen. 

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2013, 11:25:16 »
Hittade detta dokument.
http://carrierab.web.pin.se/files/villavarmepumpar/Funktionsbeskrivning%20CL%20300%20LVP%20011028.pdf

Där står på sidan 10 följande:

Värmepumpen arbetar till och från, mellan UL och LL, med ledning
av inställd temperatur ( UL ) på ratten.
Kopplingsdifferensen ( 1 ) är fast, 5°C.

Tydligen går det för det här driftfallet inte att ställa in en lägre temp än 38 grader för UL.  :(

Kanske borde jag skaffa en utegivare för att bättre optimera mitt driftfallet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2013, 13:37:14 »
Jag är medveten om detta men eftersom jag kör mot acktank där golvvärmetemperaturen regleras rumsvis vet jag inte hur jag annars skulle göra. Möjligen skulle jag kunna ha en utegivare för att sänka tanktemperaturen vid högre utetemperatur.

Används tanken till nåt annat? Annars tycker jag att du skall skaffa en utegivare och reglera med värmekurva till rätt temperatur. Justerar du in golvvärmeslingorna så kommer du inte att behöva nån extra reglering på dom förutom möjligen i nåt enstaka rum.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Autoterm 207 l/v fast kondensering och hysteres.
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2013, 14:46:11 »
Används tanken till nåt annat?
Tanken används för värme till golvvärmeslingorna och för förvärmning av tappvarmvatten.
Idag finns förutom reglering i rummen ett vred för inställning av temperatur till matarsidan av golvvärmefördelaren. Jag kan ju ställa den på max och reglera temperaturen i tanken med värmepumpen som du föreslår. Då blir det svettigt om jag får för mig att vedelda. :o.
Då måste jag hålla på och ställa in vredet när jag byter mellan VP och ved.
Alternativt låta rumsregulatorerna  ta upp hela temperatursänkningen med en avsevärd strypning av flödet vilket nog inte är så bra. Vill inte skicka ut 85 grader i golvvärmeslangarna heller.
Var får man tag i en sådan utegivare ?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!