0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
så en CZ65 skulle vara överdimensionerad då? Mitt max energibehov lär väl vara 7.8kW eller så (mkt grovt uppskattat)då skulle en 6.5kW täcka 83% ... typ vad? 94-96% ?men en 5kW skulle täcka 64% ... dvs vadå? 91% av årsuppvärmingenvarför räknar man på att den bara skall täcka 90% av årsenergiförbrukningen liksom? Det vore väl bättre om den täckte 96% så att elpatronen bara behövdes under januari och februariveckorna då vargarna ylar suktande mot värmen inne i huset ?Och frågan är vad en nergrävning av 200m slang på moränmark skulle kosta...
finns det nån möjlighet att köra både pelletsbrännare (vid ett eventuellt senare inköp) och CE50 ? Typ koppla båda till extern acktank ellerså?(Funderar redan på utbyggnad till vårt 150 kvm (varmgarage/varmförråd mm mm) ..)(varför skriver jag bara när jag är för trött för att tänka ordentligt.. nåja, då får man ju raka svar iaf)
CE50 är intressant men jag skulle vilja ha möjlighet att ta ut kyla på ett vettigt sätt för att motivera det dubbla priset, jag tror inte den höjer värdet på huset nämnvärt om man inte hittar nån kunnig.
Hej.Jag skulle vilja titta lite i manualen för att lära mig lite mer om Comfortzone innan vi beställer en. Finns den att ladda ner?Bland annat vill jag veta hur mycket loggning som sker i värmepumpen och vilka inställningar man kan göra via panelen.mvh Lars
Jag sökte och fick konverteringsbidrag när jag installerade min CE 50 (augusti -05). -Har du verkligen sökt bidrag eller läser du reglerna som f-n läser bibeln?
Bidraget jag fick var för konvertering från direktverkande el till vattenburet. Jag skickade in CE 50 teknisk beskrivning och diagram som visar COP som funktion av temperatur. Det här var som sagt sommar/höst -05 och jag måste erkänna att jag inte läste hela det finstilta men hursomhelst så gick det igenom...