0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det som eventuellt kan ske om du har väldigt varmt undet tak, samtidigt som du behöver maximal uteffekt från värmepumpen, är att den inte klarar att sänka tempen på utgående luft till -20 grader trots att kompressorn varvar maximalt, uttefekten bör dock trots detta ligga på den maximalt angivna, och med en högre COP än du skulle haft i "normalhuset".
Hallå!Pratade med Staffan Bertland på CZ och nämnde mina funderingar om FTX+obestämd uppvärmingskälla.Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland. Tyvärr hade han inget svenskt infomaterial men jag hittade denna manual på nätet:http://www.ilmatalo.fi/wp-content/uploads/2007/11/tuloilmalaite_kayttoohje.pdfTyvärr är inte min finska vad den borde vara men vad jag förstår inehåller den något så intressant som en separat tilluftkanal som placeras ovanför braskaminen (eller bastun!). Värmen dstribueras då via tilluftsystemet till hela huset. Smart från saunans land?Kanske kan någon med mer koll på FTX och kunskap i om de ugriska språken kolla om det verkar vara något att ha?Är det förresten inte dags att göra ett riktigt underforum för CZ nu, 60 sidor är rätt råddigt att söka igenom....
Jag igen!Jag har en CE65 kopplad till en Ilpo t-10 och ett ackumulatortank (Strömsnäs KV 300 L ) när CZ byter från att producera VV till Cirkulation så släpper den igenom VV in i cirkulationssystemet, eller det är i alla fall vad jag tror händer (är det någon vet säkert?). Detta orsakar knäppningar i hela elementsystemet, eftersom systemet är kallt och sedan rinner det in 55 gradit VV och då blir det spänningar som fortplantar sig genom hela huset och det blir ett fruktansvärt oväsen. Någon som haft samma problem eller som har någon bra idé om hur man kan får bort käppningarna?Jag har funderat på om man kan sätta en backventil på tilloppet till acktanken, men är inte säker på om det fungerar, hjälper eller är en bra idé.//N studs
Den är satt till normal, har provat låg, men då spolade vi slut på varmvattnet innan produktionen ökade. Ett mellanting hade varit fint.
Hej, jag har en halvårgammal CE65, den värmer aldrig varmvatten med mer än 50hz, kommer ej ihåg varför. Efter 50hz slår patronerna till. Jag har inte manualen vid mig men jag erinrar mig att där står att det inte går att ställa in mer än 50hz för vv-värmning.
Citat från: Robema skrivet 09 juni 2009, 07:35:50Den är satt till normal, har provat låg, men då spolade vi slut på varmvattnet innan produktionen ökade. Ett mellanting hade varit fint.Märkligt, kolla vad VV-hysteresen står på för värde. Har min inställd på 2,5 grader och VV till 50 grader med låg prio- har inga problem med att duscha 3 st efter varandra, då är VV-tempen nere i ca. 40-44 grader. El-patronerna har jag alldrig haft inkopplade- kört i 3 år nu utan tillskott.Roger