0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Grannen funderar på att byta ut sin gaseldning mot CE50. Han har ett radiatorsystem från 1943 som förmodligen har varit oförändrat sen dess.
Behövs det något extra filter på VB om man sätter en CE50 i ett gammalt hus med jättegamla kamflänselement ?Grannen funderar på att byta ut sin gaseldning mot CE50. Han har ett radiatorsystem från 1943 som förmodligen har varit oförändrat sen dess. Är det något speciellt att tänka på vad gäller rörinstallationen om man ska sätta en FLVP i ett sånt hus. Luftinstallationen känns enklare, all frånluft nu går från ventiler via imkanaler i skorsten, dessa bör bara vara att plugga på taket och knacka hål på i pannrummet för att dra luften till VP, eventuellt kompletterat med något ytterligare spirorör.Mvh,Gunnar
Normalt är en sådan gammal installation perfekt för värmepump, grova rör och rejäla radiatorer gjorda för självcirkulation. Alltså inget problem med för klent med radiatorer.Enligt ComfortZone bör man spola ur systemet eller sätta dit ett filter. Lättast och smidigast med ett filter gissar jag.Går dessa kanaler på kallvind? I så fall bör de ju isoleras ordentligt för att slippa förluster.
En annan sak jag funderar på är att om man på vintern vill dra ner fläkten för att slippa få alltför torr luft och kallras så kommer det i konflikt med att pumpen behöver maximalt med luft när det är kallt för att få bästa verknigsgrad, stämmer det tänket? Mao så bör man öka fläkten ju kallare det blir? låter lite bakvänt...
Ökar du fläkten får du även in mer kalluft som du måste värma, så det tror jag inte är så bra idé heller.Jag tror nog på att låta den vara som den är även på vintern och spara in på annat om man vill hålla ekonomi, tex spolning, bad, temperatur osv.Alla dagar utom de kallaste kan man också ställa "nattsänkningen" rätt lågt eftersom den ofta hinner jobba ikapp, men tempen svänger då såklart en del istället.