0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ojohanss,Givare för framledningstemperatur verkar finnas även om den inte visas på displayen.I loggutskrifterna så kommer det värden som tycks stämma med framledningstemperaturen från pumpen.
Har du sett att det finns ytterligare reglerparametrar att ändra på i Pumpens "Config meny" ? Håll inne de 2 Du har helt rätt angående uteffekten, det är bara en uppskattad effekt. Jag är dock skeptisk mot cirkulationspumpens diagram i manualen på max 0,8 m3/h (ganska lågt). Jag har kontaktade Wilo och fick ett helt andra flöden uppgivet från dem, max ca 1 l/s = 3,6m3/h (läge 3). Kanske skulle det stått 0,8 l/s (=2,9 m3/h) i manualen (2,9 m3/h pga kompensering för CZ:ans interna tryckfall)? Någon som vet? Skall försöka verifiera detta själv efter att jag skaffat termometer att mäta framledningstemperaturen på (mäter temp diffen vid körning med känd effekt från endast elpatron).
BlytomteFörsökte köra ditt program men fick felmeddelande att det inte kund initieras (kör med 9600 hastighet på com porten pga långa kablar. Såg i setupfilen att högre hast var satt, kan det vara orsaken?).mvh Mikael
Ni som anslutit till serieinterfacet på CZ50:n, var sitter den? Krångligt att komma åt?Hittar inte ett spår om det i manualen./ Jocke
Framledning 33.90 , Returledning 28.92 , Delta T = 4.98.Detta ger vid 1000 liter/timme ( max enligt sid 17 i installationsmanualen)P = 4190 * 4.98 *1000 = 20866200 Joule. eller 20866200/3600 = 5796Wh.Observera - min framledningstemperatur varierar beroende på pumphastigheten , så den tycks inte vara beräknad..Förhoppningsvis så ligger jag inte på 0.8m3/timma vilket skulle innebara bara 4644 W. Har nu även gått igenom loggen för att kolla effekt vid varmvattenvärmning.Pumpen på lägsta frekvens - 35Hz - Visad effekt 2900W.60 minuter varmvattensvärmning ökade VV temperaturen med 13.9 grader.dvs avgiven effekt = 4190 * 13.9 * 210 /3600 = 3397W .