0 medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Nej jag har peronligen inga nedslag på CE50 jag har inte ens sett en live, dom negativa punkterna i mitt inlägg var enbart baserat från era inlägg från sida 1 t.o.m sida 59 i denna tråden .MvH Jawen
Hallå!Pratade med Staffan Bertland på CZ och nämnde mina funderingar om FTX+obestämd uppvärmingskälla.Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland. Tyvärr hade han inget svenskt infomaterial men jag hittade denna manual på nätet:http://www.ilmatalo.fi/wp-content/uploads/2007/11/tuloilmalaite_kayttoohje.pdfTyvärr är inte min finska vad den borde vara men vad jag förstår inehåller den något så intressant som en separat tilluftkanal som placeras ovanför braskaminen (eller bastun!). Värmen dstribueras då via tilluftsystemet till hela huset. Smart från saunans land?Kanske kan någon med mer koll på FTX och kunskap i om de ugriska språken kolla om det verkar vara något att ha?Är det förresten inte dags att göra ett riktigt underforum för CZ nu, 60 sidor är rätt råddigt att söka igenom....
Citat från: Perpendicular skrivet 11 mars 2008, 20:06:00Hallå!Pratade med Staffan Bertland på CZ och nämnde mina funderingar om FTX+obestämd uppvärmingskälla.Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland.Då gäller det väl att elda i spis eller bastu , för annars värmer väl EL-motstånden inkommande luft eller ? de uppges till 2x900watt
Hallå!Pratade med Staffan Bertland på CZ och nämnde mina funderingar om FTX+obestämd uppvärmingskälla.Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland.
Citat från: rollster skrivet 12 mars 2008, 10:11:47Citat från: Perpendicular skrivet 11 mars 2008, 20:06:00Hallå!Pratade med Staffan Bertland på CZ och nämnde mina funderingar om FTX+obestämd uppvärmingskälla.Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland.Då gäller det väl att elda i spis eller bastu , för annars värmer väl EL-motstånden inkommande luft eller ? de uppges till 2x900watt Jag fick intrycket att det var en värmeväxlare från-tilluft i lådan också. Har man en frånluftvärmepump verkar det väl inte så smart att först värma tilluften med el och sedan utvinna den värmen med pumpen ur frånluften Värme"motstånden" kopplar man väl ur?Som sagt förstår jag inte finska....
Citat från: Jawen skrivet 07 mars 2008, 03:35:09Nej jag har peronligen inga nedslag på CE50 jag har inte ens sett en live, dom negativa punkterna i mitt inlägg var enbart baserat från era inlägg från sida 1 t.o.m sida 59 i denna tråden .MvH JawenOm du resonerar på det viset så lär du inte kunna köpa någonting i framtiden.
Citat från: Perpendicular skrivet 12 mars 2008, 14:49:38Citat från: rollster skrivet 12 mars 2008, 10:11:47Citat från: Perpendicular skrivet 11 mars 2008, 20:06:00Hallå!Pratade med Staffan Bertland på CZ och nämnde mina funderingar om FTX+obestämd uppvärmingskälla.Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland.Då gäller det väl att elda i spis eller bastu , för annars värmer väl EL-motstånden inkommande luft eller ? de uppges till 2x900watt Jag fick intrycket att det var en värmeväxlare från-tilluft i lådan också. Har man en frånluftvärmepump verkar det väl inte så smart att först värma tilluften med el och sedan utvinna den värmen med pumpen ur frånluften Värme"motstånden" kopplar man väl ur?Som sagt förstår jag inte finska.... Givetvis tycker jag åxå att man kopplar ur värmemotstånden !!
Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland. Tyvärr hade han inget svenskt infomaterial men jag hittade denna manual på nätet:http://www.ilmatalo.fi/wp-content/uploads/2007/11/tuloilmalaite_kayttoohje.pdf
Citat från: Perpendicular skrivet 11 mars 2008, 20:06:00Han berättade då att de just börjat sälja en luftvärmeåtervinningsenhet för montering med CZ-pump.ILPO T10 från Ilto i Finland. Tyvärr hade han inget svenskt infomaterial men jag hittade denna manual på nätet:http://www.ilmatalo.fi/wp-content/uploads/2007/11/tuloilmalaite_kayttoohje.pdfKan fylla i lite mer info.ILPO T10 är en tilluftvärmarenhet, tänkt att möjliggöra ett centralt friskluft/tilluftsintag med filtrering. Burken har en egen fläkt och två filter, G3+F7 som standard.Fördelen är effektiv filtrering och inget kallras.Man använder ett separat uttag på CZ till varmvattenbatteriet (precis som ck påpekade) för att förvärma tilluften. Elmotstånden funkar då som fryssäkerhet för vattenbatteriet (skall alltså inte kopplas ur, rollster ). Dessutom finns ett elektriskt kallrasspjäll som slår till om anläggningen blir strömlös, detta för att hindra att huset blir utkylt.Firman USV i Nykvarn har installerat ett tiotal T10.Priset ligger f.n. runt 12000 men kommer att höjas rejält under våren (precis som CZ-pumparna...)
Citat från: Perpendicular skrivet 18 mars 2008, 22:37:14Kan fylla i lite mer info.ILPO T10 är en tilluftvärmarenhet, tänkt att möjliggöra ett centralt friskluft/tilluftsintag med filtrering. Burken har en egen fläkt och två filter, G3+F7 som standard.Fördelen är effektiv filtrering och inget kallras.Man använder ett separat uttag på CZ till varmvattenbatteriet (precis som ck påpekade) för att förvärma tilluften. Elmotstånden funkar då som fryssäkerhet för vattenbatteriet (skall alltså inte kopplas ur, rollster ). Dessutom finns ett elektriskt kallrasspjäll som slår till om anläggningen blir strömlös, detta för att hindra att huset blir utkylt.Firman USV i Nykvarn har installerat ett tiotal T10.Priset ligger f.n. runt 12000 men kommer att höjas rejält under våren (precis som CZ-pumparna...) Ligger där någon ekonomisk förtjänst i att installera en sådan eller är den enbart komforthöjande?Jag antar att man måste komplettera med ett antal tilluftsdon och dra en massa spirorör precis som på en ftx anläggning,och proppa väggventilerna.
Kan fylla i lite mer info.ILPO T10 är en tilluftvärmarenhet, tänkt att möjliggöra ett centralt friskluft/tilluftsintag med filtrering. Burken har en egen fläkt och två filter, G3+F7 som standard.Fördelen är effektiv filtrering och inget kallras.Man använder ett separat uttag på CZ till varmvattenbatteriet (precis som ck påpekade) för att förvärma tilluften. Elmotstånden funkar då som fryssäkerhet för vattenbatteriet (skall alltså inte kopplas ur, rollster ). Dessutom finns ett elektriskt kallrasspjäll som slår till om anläggningen blir strömlös, detta för att hindra att huset blir utkylt.Firman USV i Nykvarn har installerat ett tiotal T10.Priset ligger f.n. runt 12000 men kommer att höjas rejält under våren (precis som CZ-pumparna...)