0 medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.
fmax är inte tempen på cirkvattnet utanmax frekvens på kompressorn när den ska leverera varmvatten. står den på 50 e de inte så konstigt attreturen inte stiger till mer än 26. låter lite konstigt att returen är 25,83 och framledningstemp e 25-26 grader.hur långt under börvärdet ligger du?själv har jag problem med att returtempen inte gått upp till merän 26,5 grader trots att pumpen gått för fullt i tre dagar nu!utetempen har sjunkit från 4-5 plus till 2-3 minus nu de senaste dagarna.märkte nu att du postat ditt svar undertiden jag skrev.....cirk pumpen ska alltid stå i max-läge!!
Ursäkta frågan, som du iofs redan svarat på, men hör du när el-patronerna går in?Det skall du göra.Den här röda säkerhetskontakten måste man trycka in djäkligt hårt ifall den har löst ut, det är nästan så man får ta till en slägga.Alternativet, kanske lite långsökt, men har du prövat att lufta tanken, det finns en luftningsventil undertill i mitten av tanken. öppna den några sekunder. Först så kommer det vatten för att sedan gå över till luft, ifall det nu finns någon luft i toppen på tanken.(detta kan ha gjort så att säkerhetskontakten har löst ut)Olof
Jag såg att du har nästan samma framledningstemperatur som du har på returen.Det är inte så att 3-vägsventilen kärvar och inte öppnar riktigt?Det finns en manuell spak på den som du kan röra på, för att få den helt till endläget på ena sidan får du dra den något till sidan vid spärren.En annan fråga med samma anknytning till fram/ retur temperaturen. Du har inte en bypassventil på fördelaren?Är den för "löst inskruvad" så går vattnet bara runt ifrån framledaren till returen.Jag skruvade in min vid något tillfälle då jag tyckte att den släppte igenom varmvattnet.MvhOlof
Fläktläge 1-2 beroende på blåst/kyla.
trevägsventilen - e de växelventilen du menar då?kan man i så fall justera den manuellt?själv har jag problem med att returtempen inte gått upp till merän 26,5 grader trots att pumpen gått för fullt i tre dagar nu!utetempen har sjunkit från 4-5 plus till 2-3 minus nu de senaste dagarna.
Citat från: Abuquir skrivet 17 februari 2008, 00:11:41Jag såg att du har nästan samma framledningstemperatur som du har på returen.Det är inte så att 3-vägsventilen kärvar och inte öppnar riktigt?Det finns en manuell spak på den som du kan röra på, för att få den helt till endläget på ena sidan får du dra den något till sidan vid spärren.En annan fråga med samma anknytning till fram/ retur temperaturen. Du har inte en bypassventil på fördelaren?Är den för "löst inskruvad" så går vattnet bara runt ifrån framledaren till returen.Jag skruvade in min vid något tillfälle då jag tyckte att den släppte igenom varmvattnet.MvhOlof3-vägsventilen? Ställer samma fråga som Walle74. Är det växelventilen?Bypassventil vet jag inget om. Fördelaren? Värmegolvsfördelaren? Är det den du menar? Vet inte om det finns någon bypass på den. Det är en Rehau.Fortafarande så ligger tempen på ca 19. Pumpen orkar inte komma över det nu när det är kring nollan...
Extra lyser inte. Jag har som jag skrev startat den manuellt för att få upp tempen. Har dock stängt av det igen - för snål Normalt kör jag fläkt på 57% läge 2.Har kört växelventilen manuellt fram i tebax några gånger. Får se om det sker något i natt.Tempen är nu uppe i 19.5 ºC efter 1½ dygn...Jag har fått för mig att det kan bero på shuntningen - att den inte släpper ut varmare vatten? Det sitter en mojäng med en grej på. Grejen vrider man för varmare resp kallare. Pumpen står inställd på cirkv = 45 grader. Då borde vattnet hålla 45 när det skickas ut till shunten? Jag har temporärt ställt upp den från 37 som var rekommenderat.