0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Varför finns det inte någon möjlighet att ansluta en utegivare till CE50/65?Nu får jag ett reglerfel på ca 1,5 grader på morgnarna, pumpen går för fullt men det tar ju tid när kylan krupit in... Samtidigt går det också en del VV den tiden.Jag tror att VP:en skulle klara lägre temp utan tillskott eller jobba på bättre COP med en framkoppling.Ungefär vilken utetemperatur brukar en CE65:a vanligtvis klara utan tillskott på cirkvarmvattnet?
Vad menar du med reglerfel? Menar du att det skiljer 1.5 grader mellan inomhustemp och temp i pumpen?
Vad har du nattsänkningen på?
Har kommit fram till att om jag på vintern ställer upp pumpen på 23ºC justerar bort svängningarna mellan varmt och kallt i huset.
Jag tror kostnaden för tillskottselen är lägre än kostnaden för temeraturhöjningen. Varje grads höjning ger en ökad energianvändning med 5%
Är det någon som har koll på hur mycket varmvattenberedaren läcker (energi alltså, inte vatten) på en Comfortzone med inbyggd beredare?Vi har en CE50L med en extern tank. Om vi inte tappar något varmvatten sjunker varmvattentemperaturen i tanken 2 grader på 12 timmar. Värmepumpen får sedan jobba i ca 25 minuter på 45Hz för att höja tillbaka varmvattentemperaturen dessa 2 grader. Om 45 Hz motsvarar 3500W (vet inte det???) medför det att förlusterna i tanken är ca 3500*25/60/12=122W. Kan man räkna så?
Nu kommer lite nybörjar frågor.Hur ser jag att tilskottet aktiveras?Hur ser jag hur många kv min pump har levererat?
Har Comfortzone någon inbyggd möjlighet att mäta volymen på den luft man suger ut?
Jag har en CE 50 sedan 2 år. Vi är två vuxna och 3 barn som duschar mer och mer (7,12 och14 år...). Vi har kört slut på varvattnet några gånger när någon badat och vi sedan duschat mer än en kort stund efteråt. För vanliga duschar räcker den långt. Kort sagt räcker CE50 VV till rätt bra. Vi kör med 50 ºC och jag är jättenöjd med kapaciteten. Det fina i kråksången är ju att till och med barnen inser att det inte finns obegränsat med VV.