0 medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.
Funderar om jag skall välja ce50 eller ce65?tydligen kräver ce50 220m3/timmen för att producera 5Kw och CE65 300m3/timmen för att producera 6,5kw.Tror ni ce50 är mer effektiv om båda körs på 220m3/timmen?
Vet någon effekt på frånluftsfläkten och cirkulationspumpen?
När utetemperaturen är under avluftens temp skall man då minska ventilationen?
Jag är rädd att när jag behöver effekten som bäst (-25C) vill minska ventilationen och då inte får någon vinst med CE65?
Då pumpen kommer att stå i källaren så skulle jag kunna ha en större del av ventilationen via frånluft från källaren, detta ger då en nedkylning av källaren och lägre temperatur av frånluft till pumpen, bra ide?
Då mitt effektbehov är mätat med befintlig ventilation (självdrag) så tror jag att även 150m3/timmen är en ökning av ventilationen och därmed en nedkylning som gör effektbehovet större med en CE50 än den jag har idag, korrekt?
Har någon en uppfattning om vid vilken temperatur mitt hus kommer att kräva tillskott ce50/ce65?
Tack BJohan för ditt svar,Kul att du är nöjd med pumpen.Menar du att det är möjligt att ställa in pumpen så att avluften håller -20C, detta låter mycket intressant. På vilken frånluftsmängd hamnar man då?Tror du att mitt uppmätade resultat 5kw vid -14 grader förändras så mycket med den ökade ventilationen så kommer mitt hus att kräva 6,5kw vid -5 graders utomhustemperatur?Vet du hur mycket minskad frånluftstemperatur (exempelvis från 20C till 15C)påverkar verkningsgraden och maxeffekten?MVHJohanJohan
Hej.Varför kan man inte låta avluftstemperaturen gå lägre än -20 grader? Det finns ju en inställning för lägsta tillåtna avluftstemperatur. Innan värmen kommit upp ordentligt i vårt hus provade jag en stund att sänka lägsta avluften till -25grader och mycket riktigt gick temperaturen ner så lågt då (frånluften var då ganska kall, ca 12 grader tror jag).Det är ju en lite teoretisk fråga kanske, men är det skadligt för värmepumpen eller är det någon annan nackdel med så kall avluft?En annan fråga... Är kompressorns oavbrutna driftstid mellan avfrostningar alltid 60 minuter, eller beror det på inställningar/givare? När jag loggade vår CE50L verkade den alltid köra kompressorn exakt en timma och därefter några minuters (lite olika länge) avfrostning. Jag tyckte det verkade skumt och inte optimalt att alltid köra en timma, men det kan ju varit en slump.mvh Lars