0 medlemmar och 15 gäster tittar på detta ämne.
....
Om man vill logga datat direkt till en fil så gör så här:1 Koppla in en nollmodelskabel mellan datorn och pannan2 Starta Hyperterminalen ( oj, förutsätter att visst Windows här...)3 Se till att du har samma inställningar för komporten som det är inställt på pannan ( fart, stopbitar, mm )4 Nu borde det dyka upp massa saker på skärmen en gång varje minut.5. Gå in i Transfer menyn och välj " Capture Text" och välj ett filnamn.Klart !Nu står datorn och loggar dina data till den filen du har angett.Tyvärr finns det ingen realtidsklocka så man vet inte riktigt när datat kommer.Det går givetvis även med något annat terminalprogram också om man har det men då vet jag inte direkt hur man gör.
FYI: Det går sedan årsskiftet 06/07 inte längre att förlänga "försäkringen" på ComfortZone till 10 år direkt. Däremot så kan man förlänga den årsvis efter att de första 6 åren har gått.
Ang. luftflöde till CE50. Vid vilket luftflöde jobbar den bäst? Hur ska man justera in vent. för att få ut så mycket effekt från CE50 som möjligt? Eller hänger allt på husstorleken, alltså att det är X luftombyten/timme som gäller, även med CE50?
Citat från: andreasi skrivet 21 februari 2007, 07:56:59Ang. luftflöde till CE50. Vid vilket luftflöde jobbar den bäst? Hur ska man justera in vent. för att få ut så mycket effekt från CE50 som möjligt? Eller hänger allt på husstorleken, alltså att det är X luftombyten/timme som gäller, även med CE50?Jag vet inte riktigt vid vilket luftflöde som CE50 jobbar bäst, men om du har en för hög luftomsättning i huset kommer du att dra in mer kall luft genom ventilerna och då måste CE50 jobba ännu "hårdare" för att hålla rätt rumstemperatur. Detta kan inte vara bra ur ekonomisk synvinkel då CE50 kommer att jobba med ett högre varvtal vilket ger ett lägre copvärde.Har man sedan ett för högt luftombyte kan det även få biverkningar i vad gäller drag från frisk luftsventilerna (kallras), vilket inte upplevs behagligt. Har själv känt av detta då jag låter min CE50 gå med fullt flöde under sommarhalvåret för att höja effekten på vv produktion, jag glömde sedan bort att jag höjt flödet när det började bli kallt ute och då fick jag ett väldigt kallt drag från tilluftsventilerna. /Roine
Externgivare igen !Ni som har monterat extern givare. Står det något på givaren ?Min står det KTY81-121 på kabeln. Googlar man det verkar det vara en tempgivare så det verkar som om det är en typbeteckning på en givare.Jag försökte montera den jag har beställt nu men jag får givarfel på lite olika givare. När jag mäter den externa givaren ( liggandes i rummet) mäter jag ca 0.9KOhm och den interna ca 10.0KOhm
Luftflöde CE50: 150-320 m³/h. Enl. mitt ex. ovan blir det helt enkelt (168,8+130)/2 = 149,4 m³/h