0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Framledning 33.90 , Returledning 28.92 , Delta T = 4.98.Detta ger vid 1000 liter/timme ( max enligt sid 17 i installationsmanualen)P = 4190 * 4.98 *1000 = 20866200 Joule. eller 20866200/3600 = 5796Wh.Observera - min framledningstemperatur varierar beroende på pumphastigheten , så den tycks inte vara beräknad..Förhoppningsvis så ligger jag inte på 0.8m3/timma vilket skulle innebara bara 4644 W. Har nu även gått igenom loggen för att kolla effekt vid varmvattenvärmning.Pumpen på lägsta frekvens - 35Hz - Visad effekt 2900W.60 minuter varmvattensvärmning ökade VV temperaturen med 13.9 grader.dvs avgiven effekt = 4190 * 13.9 * 210 /3600 = 3397W .
Hej,Storlek på huset: Totalt 184m2 boyta i två plan. 115m2 betongplatta.Hur ser det ut på din pump med dom olika parametrar som man kan avläsa? Om jag förstått det rätt så är D = Retur från golvslingan, eller?Temperaturen på den varierar kraftigt i mitt system, från ca +22C till +54C. Ska det vara så? Någon som vet?Tack för visat intresse!Mvh / Peter
D kan pendla mellan de värden du uppgett. Det troliga är att pumpen värmer varmvatten då tempen stiger till över 50 och huset när tempen är nere på 23 .Har du kollat att växelventilen inte har hakat upp sig? Rucka på ventilen manuellt!
CiteraD kan pendla mellan de värden du uppgett. Det troliga är att pumpen värmer varmvatten då tempen stiger till över 50 och huset när tempen är nere på 23 .Har du kollat att växelventilen inte har hakat upp sig? Rucka på ventilen manuellt!Ok, jag har ruckat på ventilen.. Men vilken temp kan man förvänta sig att D ska visa? Som jag förstått det så är det retur från slinga. Kanske även från tanken som du var inne på?Mvh / Peter
D visar returtemperaturen i i VP:n. Det är samma returslinga från både radiatorer och varmvatten. När VP:n producerar varmvatten ligger returtempen på ca 50 (Beroende på inställt värde) och från 20 och uppåt beroende på bla storlek på radiatorsystemet.Men att du inte får varmare än 16 när du har både VP och tre st. eltillskott igång låter inte friskt.VP:n fungerar eftersom den kan värma varmvatten. Jag tror kanske inte heller att växelventilen krånglar. Då borde du få något larm eller så borde VP:n värma varmvatten konstant. (Jag kan ha fel här, men det är en gissning från min sida). Det mest troliga är att dina eltillskott inte går igång. Prova att manuellt sätta tillskotten till läge "Från" (Håll in Esc. och pil upp, bläddra sedan fram till Element 1 till 3). Gå och läs av elmätaren. (Har du en ny mätare så kan du se hur mycket effekt huset förbrukar, har du en gammal mätare får du kolla hur fort skivan snurrar!) Sedan sätter du eltillskotten i läge "Till" Gå och läs av elmätaren igen. Det skall vara en markan skillnad på förbrukningen. Är det inte det så går inte tillskotten som de skall.