0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ofta är det barn med bokstavskombinationer som förstör mest för andra, och då måste kommunerna har särskolor så att dessa kan få det stöd de behöver.
Vad bygger du det påståendet på? Finns det nån källa, rapport?
Kärnan i flumpedagogikenEtt antal SPA-grupper tillsattes 1966 för revidering av Lgr 62. De var specialiserade för olika ämnen och kategorier. Redan 1969 fick vi en ny läroplan, Lgr 69, endast 7 år efter starten av Lgr 62 och innan Lgr 62 hunnit gå igenom en full cykel. Detta inledde en lång era av snabba förändringsförsök, inte alltid välbetänkta. I Lgr 69 lyckades man bryta vad som föraktfullt kallades katederundervisning. De flesta lärarledda genomgångar försvann. I stället infördes PBI, problembaserad inlärning, med projektarbete efter eget val i form av grupparbete. Elevaktiviteten varierade kraftigt. Projekten kallades ofta arbetsområden eller samlad undervisning. Eleven skulle bli forskare. Detta är tidsödande. Det tog bort all systematik. En elev eller liten grupp av elever blev experter på t.ex. Afrika, en annan på Sydamerika. Det talades mycket om alternativ pedagogik men inte så mycket hände i praktiken. Eleverna fick inte de baskunskaper som alla behöver. Detta är kärnan i flumpedagogiken.Sjunkande svenskfärdigheterDet ansågs att eleverna inte behövde lära sig så mycket, man kan alltid slå upp vad man behöver veta. Dessa experter har helt förbisett att man behöver en hel del kunskaper för att söka i litteratur och andra medier på ett meningsfullt sätt. Det här märks inte minst på färdigheterna i svenska. De har konstant sjunkit. En stor del av förändringarna i dagens svenska, även inom journalistiken, är rena misstag som fel meningsbyggnad, fel stavning, blandning av fel och korrekta former, ibland i samma mening, och felaktig betydelse. Man använder fel lånord och är osäker på prepositioner. Bidragande till den sjunkande kvaliteten i kunskaper är en stor förändring som sällan nämns i debatten. 1968 sänktes kraven för intagning till lärarutbildningen som då också ändrades. Man kunde komma in med enbart folkhögskola som grund. Folkhögskolan hade ofta inte några större kunskapskrav på eleverna. Tanken var att bygga bort lärarbristen. Myndigheterna hade räknat fel så att det plötsligt saknades en mängd lärare. Statssekreteraren hos Olof Palme, matematikern Lennart Sandgren, reste runt till lärarhögskolorna och bad dem att radikalt öka intaget studerande.Misslyckade reformerÅr 1985 införde regeringen en enhetlig utbildning för grundskollärare. Den startade 1988 och byggde på utredningen LUT-74. För de tidigare åren infördes inriktningarna 1-7 (tidigarelärare), och för de senare åren 4-9 (senarelärare). Stadieindelningen avskaffades 1994. Reformerna var svårbegripliga och i vissa delar direkt skadliga. Exempelvis var lågstadielärarna i årskurs 1-3 något av specialister på grundläggande läsinlärning och reparerande åtgärder. Den här kompetensen försvann med lågstadiet vilket ytterligare accelererade den sjunkande färdigheten i svenska. Att innehållsligt och undervisningsmetodiskt täcka årskurserna 1-7 och 4-9 samt gymnasiet i stället för åk 1-3, 4-6 och 7-9 blev för svårt för många lärare. Den genomsnittliga kvaliteten sjönk.1989 beslöts att skolan skulle kommunaliseras. År 1991 fick kommunerna arbetsgivaransvar för all personal inom skolan. Genom 1993 års decentraliseringsreform fick kommunerna det fulla ansvaret för hur mycket relativa resurser som skulle läggas på skolan.Fler korrigerande åtgärder behövsKommunpolitikerna var inte vuxna att själva sköta skolan. Inkompetens blandad med avundsjuka ledde till en rad kvalitetssänkande och impopulära åtgärder. Bland många andra giftigheter som AP-tiden sänkte man lärarlönerna. Ett flagrant exempel är att SKL och 200 skolchefer i DN i mars 2010 krävde mandat att gå in och detaljreglera lärarnas arbetstid! Men just skolcheferna hade i pressen hårt kritiserats för slapphet, bland annat för att man inte ingripit mot mobbning och våld. Dessutom kan inspiration till bra lektioner inte schemaläggas.
Enligt skolverket har invandringen bara en marginell påverkan på det försämrade resultatet.