0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svenska elever blir allt sämre på läsning. Det berättar Agnes Tongur och Eva Lundgren, projektledare på Skolverket. I de internationella studierna PIRLS och TIMSS från 2011, sjunker Sveriges resultat i läsning, medan matte och naturvetenskaper i princip är oförändrade.
Utan att skryta så anser jag mig kunna läsa och tolka även mer avancerade skrivelser, och enligt mig är det beklämmande att faktumet att Sverige idag har en större andel utlandsfödda inte lyfts fram som en möjlig anledning till det försämrade totala resultatet.
Mmm, men det är ju extremt många som ser trenden och försöker göra något åt det hela.Varför skulle din blogg-guru vara bättre på att avgöra vad som krävs än alla andra som arbetar med problemet?
Har inte tid att läsa allt, det är ju mer än innehållet i svenska wikipedia.Klart psykopat om du frågar mig. (Absolut inget ont om psykopater, de är ofta jätteduktiga)
Härlig framtidsskola i PIE:s teckenSyftesstyrd skola – proggarnas nya ord. En skola som följer med samhällsutvecklingen. Har vi hört den förr? Men lär sig eleverna mer? Och hur vet vi det? Eftersom resultat inte ska mätas, enligt proggarna, eller för den skull följas upp så vet vi inte hur det går för eleverna mer än när betyg sätts och eftersom varken Lpo 94 eller Lgr 11 är införd ännu så vet vi inte hur betygen står sig reelt. Nationella provens utformande är heller en riktigt bra referenspunkt, eftersom kvaliteten är skiftande, ibland direkt dålig. Då slår de internationella mätningarna ner som en bomb när svenska elever tappar i förhållande till sina utländska kompisar. Och sedan måste något göras och hela det pedagogiska etablissemanget engageras, samma personer som har sänkt svensk skola i första läget och som står för en syftesstyrd skola som ska bygga på elevernas motivation, lust och kreativitet. Dessa personer som Johan Kant hänger ut och som lägger ner så mycket tid, kraft och energi på att hjälpa svensk skola att utvecklas. Vart kan man fråga? Alltså vadå utveckling? Vilka referenspunkter har man? Att eleverna är kreativa? Att de har lust att lära? Att de är motiverade?
Jag skriver inte detta för egen vinning, karriärens dörrar är för länge sedan stängda. Snarare är det så att jag riskerar polisanmälan, bli tagen i örat av chefen och enligt vissa läsare få sparken. Jag skriver heller inte det för att få en redan ”förtryckt lärarkår” att känna sig än mer usla. Det finns inget intresse hos mig av karriär, även om en del tycker att jag gjort det för jag är ju rektor. Det var dock slumpen som tog mig till den position jag har idag. Och trots att jag saknar läraryrket trivs jag bra där jag är. I en liten förortsskola, nära eleverna och lärarna. Det är där jag trivs bäst. Men säkert är det någon som inte delar min åsikt som skriker att jag spelar martyr – jo, för det kommer tillskrivas mig en hel del mer saker, men det ligger hos dessa personer.Nej jag skriver mina kritiska blogginlägg angående den misskötta skolan på grund av att jag under 13 års tid konkret har sett hur många hundratals elever som blir offer för det dåliga system som finns runt skolan. Eller avsaknad av ett bra system. Många gånger har politiker fattat bra beslut, även om man inte följer upp besluten. Men det är sedan, när tjänstemän och PIE sätter tänderna i genomförandet som besluten blir helt annorlunda.
Tja, som rektor har han ju möjlighet att göra mer eller mindre vad han vill så länge han uppfyller läroplanen.Förstår inte riktigt vad han gnäller på.Har vi inte redan FÖR mycket mål och uppföljning?