0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
IVT:s styr är lite speciell, den styr på börvärde +- det antal grader som är inställt, låt oss anta att ditt börvärde (uträknat utifrån utetemp och kurvlutning) är 35 grader, IVT:s styr startar vid 32.5 grader och värmer upp till 37.5 grader (om inställningen +-2.5 grader är gjird i reglerdatorn) , eftersom din returtemp sjunker snabbt sedan värmepumpen stannat vill den starta fort igen, det är nu som återstartsbegränsningen går in och förreglar. Raeultatet är att VBr hinner sjunka mer än 2.5 grader...För att få längre gångtider, öka värdet för till/frånslag. Jag vet inte var man gör det, men det bör framgå i din manual.Du bör ha ett värde som är så högt att värmepumpen kan arbeta utan att återstartsförreglingen går in och stör värmeproduktionen.Öka även värdet för tillskott lite om det "hoppar" in utan att det egentligen behövs, du kan även öka tidsfördröjningen för tillskott för att åtgärda sådana eventuella problem.Vad jag tycker verkar konstigt är att den värmer upp vv-beredaren varje gång den startar(i slutet av varje driftscykel), skall det verkligen vara så?
Att pumpen stoppar och sen vill starta innan start tillstånd ges är för att du nu har överkapacitet på värme från VP. Senare vid kallare ute har du större värmebehov, det gör att VP måste gå längre innan ditt värme behov är uppnått.
Har du sen en extra tank i serie med rad kretsen (värmebufferttank på 100l) gör det att du har större magasinerad värme i systemet så att VP går längre period. Det blir med det ett jämnare VP drift med mindre antal start och stopp. Samtidigt slipper du alla värmerusningar i systemet då värmen rusar från tidigare VV körning på högre framledning från VP över till rad drift som normalt ligger på lägre framlednings temp. Detta är för retur temp till VP är lägre än vid VV drift , oftast upp till 48 grader innan VV driften är färdig.
Både drift och stilleståndstiderna kommer att öka, hur mycket är dock svårt att säga.Jag skulle inte börja mickla med nån gammal beredare för att öka volymen.Så farligt tror jag inte att det är med täta start och stopp att du behöver vara allt för orolig.
Liten vattenvolym och IVT´s styr gör att pumpen försöker starta ofta. Onödigt ofta.
En volymökning vore bra, men inte för stor! Har man för mycket vatten då kan tillskottet aktiveras innan pumpen när balans. 100-150 liter bör va lagom.
Jag gissade att det där var start och stoppdifferansen, men då borde den ju inte starta lika ofta som förrut!