0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bullo, slår din cirkulationspump av då börvärdet till elementen har uppnåtts? Så gör inte min, och jag tror inte att det skall funka så - men är inte helt säker. Jag tror att det skall funka så att då börvärdet i huset är nått (rumsgivaren) så sänks börvärdet för framledningenstemperaturen så att man inte får en on-off reglering. Den temperatur du har i framledningstemperatur sänks successivt tills dess att börvärdet (rumstemperatur) i huset nås igen. Cirkulationspumpen i radiatorsystemet fortsätter att gå hela tiden.Men om du eldar så tillför du ju en massa kW i huset och då måste ju bara 10kW vara tillräckligt för att värma elpannan. Har du isolering runt ledningarna till/från VP så att inte värmen försvinner på vägen? Funkar elpannan? Går effektvakten in hela tiden och "bromsar" effekten? Är någon av kranarna till VPn strypta så att flödet genom VPn är för litet? Står laddpumpen ut till VP på högsta hastighet? Skumt.
Bullo,Hur har du räknat ut 7,75kW (du avser väl kW och inte kWh?)? Om du gått vägen via elmätaren så är nog allt i sin ordning. VPn skall dra knappt 2kW och avge 4,5kW. Men har du mätt avgiven effekt via värmesystemet (värmemätare) så är det lite skumt att du får fram 7,75kW.Jag tror nog att du skall be någon av de kunniga på forumet att beräkna ditt effektbehov för huset. Jag tycker det verkar som om du har ett större effektbehov än vad som systemet ger.
En annan sak att glädjas över är ju att om du hade haft en VP som stannat vid -10 så hade du inte fått någon besparing alls nu! Man får glädjas åt det lilla.