Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gatewayproblem  (läst 1799 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Gatewayproblem
« skrivet: 14 juli 2013, 21:40:54 »
Vårt hushåll är begåvat med en Telia Smart (nja) Thomson TG789vn gateway. Med udda mellanrum får Thomsonskiten för sig att en ansluten dator inte ska ha nån surfmöjlighet. Just idag är det min HTPC (windows7) som inte kan surfaeller använda Spotify. Däremot fungerar det utmärkt att pinga! Alltså: 'ping telia.com' funkar kanonbra, men http till samma adress funkar ej. Inom det lokala nätverket funkar allt som det ska, inklusive gateway GUI.
Omstart av dator hjälper icke, omstart av Thomson hjälper.
Mäh?

Detta började för nån vecka sen och har fram tills i fredags bara gällt en specifik enhet; en trådansluten stationär dator. Alltså har jag felsökt denna dator in i molekyler, utan att hitta nåt konstigt. Men så i fredags hände samma sak för en (trådlöst ansluten) laptop och idag ytterligare en stationär. Telia Support gjorde det de är utbildade att göra; tryckte på resetta-och-uppdatera-knappen, med det enda resultatet att mitt nätverk havererade totalt när DHCP fick Alzheimer *roflmao*

Så... idéer nån? Rimligen måste det väl vara gatewayen som flippar? Eller kan det vara nåt annat i nätverket som sprider skit omkring sig?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Gatewayproblem
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2013, 22:13:31 »
Lider med dig. Har just bytt ut mitt gamla bredbandsmodem Xyzel och router D-Link med typ 8 år på nacken med samma problem som du beskriver. Började för ungefär en månad sedan då nätet behövdes som mest, 6 barnbarn med 3 föraldrar som alla ville åt nätet. Har även ett 4G nät, men de 10GB/mån som jag abonnerar på där gick åt på några timmar spelsurfning, så där släpper jag inte in dom mer...
Nåväl nu är dom inte här mer och jag hade fortsatt problem med Telias bredband, okänt om det var modemet eller routern som inte gick att få fungera. Ringde telia och klagade gjorde allt som dom ville men ingen bättring, de kollade telelinan och lovde åtgärda misstänkt fel. Nästa dag SMS från Telia, ring oss 90200... 35min väntan på svar och slutresultat jag acceperade Telia Smart abonnemang med en TeliaGateway Tecnicolor modem/router trådlöst och DSL till en ökad kostnad på 29kr/mån. Dan efter paket på väg och dan därefter båtresa till stan för att hämta det "lilla" paketet. Har monterat det och skrotat de gamla apparaterna. Fått upp hastigheten till lite närmare de abonnerade 8Mb/s (på trådbundna elnätet, trådlöst ökade från nästan noll till 4.5MB/s och allt funkar OK. Än. Får väl se vad som händer. För 29kr/mån så lovas support och gröna skogar.

Jag tycker du ska stå på dig och se till att de kommer hem och felsöker/åtgärdar/kör igång åt dig!
« Senast ändrad: 14 juli 2013, 22:36:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Gatewayproblem
« Svar #2 skrivet: 15 juli 2013, 20:53:50 »
Mäh? Denna trÃ¥den fick jag nog i jättefel kategori  SkämspÃ¥dig Kan du flytta eller ta bort den Rickard?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29423
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gatewayproblem
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2013, 21:32:18 »
JasÃ¥, trodde du ville sälja grejerna, billigt.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!