0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den gamla typen av säkringar, porslinsproppar, tål 80% högre ström än märkströmmen under mycket lång tid enligt diagrammen. 230 V och 18 A blir 4140 W. Vet inte hur det är med den nya typen av säkringar.
Det blev bra raj raj i denna tråd Lika bra att koppla det själv kanske så jag vet att det blir riktigt gjort Tanken, iom att det var ett 3-fas redan där, var då den att man kanske kunde få sig 3st 1-fas i tvättstugan ist på ett enkelt vis, därav frågan.
men ska då ha möjligheten att bryta alla tre faserna på samma gång. Det gör man med tex en trepolig automatsäkring eller en jordfelsbrytare.
Jag skulle använda det befintliga locket (det finns inga bra ersättningslock) gå ut med en kabel neråt och göra två snygga 90 graders böjar uppåt.Dom trådar som man inte ska använda ska man dra ut om inte annat för att få en "renare" anläggning.
tvättstuga får du inte använda Kulo utan måste ha en kabel typ EKK eller EKLK.
Har du automatsäkringar i dag kan du plocka bort tre och sätta dit en trepolig, har du inte automater i dag sätter du en liten kapsling vid centralens sida och har säkringarna där.
MEN ska du ha dit en elektriker så prata FÖRST med h*n så h*n inte tycker nått annat och sätter sig på tvären.
Skulle jag renoverat tvättstugan skulle jag nog gjort mig omaket att fälla in allt. Det är ju inte så stort jobb men ser betydligt bättre ut.