0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Räkna med att din värmepump ger mellan 2 och 3 kW vid den utetempen, lite beroende på hur mycket/ofta den avfrostar.I ditt hus ger det ca 13-20 W/m2, det räcker inte på långa vägar för att värma hela huset, det är förmodligen inget fel på värmepumpen, utan du har gått på marknadsföringen för luftvärmepumpar generellt, eller blivit förd bakom ljuset av någon säljare.Det går dock via flera inlägg i forumet ibland att få betydligt bättre funktion på vissa värmepumpar genom att köra fläkthastigheten manuellt på ett reletivt högt fläktvarvtal och i läge HEAT för att få ut lite mer kräm ur maskinen, har du provat det?En tilläggsisolering av taket skulle kunna hjälpa dig att sänka din energiförbrukning, men det visste du förmodligen redan.Ett hus byggt -77 drar generellt ca 50-80 W/m2 vid DUT (typ den lägsta temp som uppvärmningssystemet är byggt för, eller den i normalfallet lägsta temp som ni har på er ort vintertid)
Tjena.Jag köpte mig en Panasonic E9DKE och fick den installerad i oktober. Fram till för några veckor sedan så har allt varit frid och fröjd… Men när temperaturen kröp ett par hack under nollan, typ 2-3minus, så orkar inte pumpen med mitt hus. Utan jag var tvungen att komplettera med de fasansfulla el-elementen… Som jag tidigare bara haft på inne på toaletterna.Jag bor i ett 1½-plans hus byggt 1977, vanlig träregelstomme med 125mm isolering i väggarna 145mm på vinden, den totala boytan är ca 145m2.Det är Väldigt öppen planlösning så att värmespridningen har inte tidigare varit något problem.(Tidigare höst har den snittat ca 300-350w/h) studsBorde inte pumpen klara hålla mina 20 grader lite längre in på vintern…?? Ps. är det någon som har ett COP/uteffektsdiagram, baserat på utetempen. Ds// Thomas
Citat från: thomasberggren skrivet 24 november 2005, 08:48:00Tjena.Jag köpte mig en Panasonic E9DKE och fick den installerad i oktober. Fram till för några veckor sedan så har allt varit frid och fröjd… Men när temperaturen kröp ett par hack under nollan, typ 2-3minus, så orkar inte pumpen med mitt hus. Utan jag var tvungen att komplettera med de fasansfulla el-elementen… Som jag tidigare bara haft på inne på toaletterna.Jag bor i ett 1½-plans hus byggt 1977, vanlig träregelstomme med 125mm isolering i väggarna 145mm på vinden, den totala boytan är ca 145m2.Det är Väldigt öppen planlösning så att värmespridningen har inte tidigare varit något problem.(Tidigare höst har den snittat ca 300-350w/h) studsBorde inte pumpen klara hålla mina 20 grader lite längre in på vintern…?? Ps. är det någon som har ett COP/uteffektsdiagram, baserat på utetempen. Ds// ThomasHar själv en E9DKE och den skall klara mer än så. Den börjar inte tappa gnistan förrän den "snittar" uppåt 1900W. Undantaget är naturligtvis som Rickard påpekar när den tvingas frosta av ofta.Däremot kanske den inte orkar blåsa ut tillräckligt med värme, om du har en låg hastighet eller Quiet-inställning?Tyvärr finns det ingen vit man som sett ett COP diagram för olika driftsfall. Mina egna beräkningar tyder på att den iallafall ger minst COP3 vid några minusgrader. Det innebär att du borde kunna få ut 5kW vid riktiga inställningar på temp och fläkt.
Har jag missat något? Var det inte de diagrammen som det var något fel på? Ser ju helt annorlunda ut än diagrammen för HE9DKE.Ex : Nästan 0 ampere vid minus 5.............?( http://www.kaelte-bast.de/dateien/pana/th/sm_cs-e9.12dkew.pdf )