0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det jag tycker jag har tjänat är mindre kalldrag vid golvvärmen samt klart tystare ljud utifrån.
Problemet är dock att jag har ett offert på fönster med 1.1 uv som är lite billigare än fönster som har 1.3 uv.Det är därför tänker jag det kanske är något annat man ska tänka på men vet inte vad!!Fyrkantig eller lite böjd trä kanter inifrån är något en säljare påpekade, men inget annat.Jag tänker att kanske tjockleken på alu. eller trä kan spela en roll 20 års garanti på den billigaste till och med (outline fönster från kbo).Men det som gör att jag har svårt att välja är att jag inte vill bara ta den billigaste utan vill lägga lite till och få bättre kvalité.
Läste nånstans att det skall till byte av verkligt dåliga fönster för att man skall kunna tjäna in utgiften i form av energibesparing. Jag bytte fönster/altandörrar från 1975 till nya al klädda med 1.2 i U värde för 3 år sedan. Jag spar mellan 550-700 kWh (I verkligheten det värdet gånger COP för min värmepump ungefär 1800kWh i snitt) per år jft de gamla fönstren. Totalt kostade fönstren mig runt 60000 kr och jag monterade själv. Då kan man snabbt räkna ut att man inte tjänar in detta innan man ligger död och begraven. Så att slänga ut mer pengar på lägre U värde känns inte motiverat. Det jag tycker jag har tjänat är mindre kalldrag vid golvvärmen samt klart tystare ljud utifrån.
Håller med att 550-700kWh inte är så mycket, men utöver detta kanske det kanske ökade komforten en aning?Hur många fönster var det? Och dom gamla fönsterna var väl 3 glas fönster antar jag?En av mina grannar bytte 3 st 3 glas fönster i sitt kök (mot skuggsidan) och han tyckte det vart skillnad redan där.
Skulle jag byta fönster skulle jag ta såna som är i ett stycke och inte går att öppna, har inget behov att öppna dom, putsa kan man göra från utsidan. Kanske att 2 av fönstren måste vara öppningsbara pga placeringen.
När det gäller kvaliteten så gillar jag mest den ny öppnade butiken som ligger i min ort Jarlen fönster, men dem är nystartad och jag är därför försiktig, vet nån om det finns någon typ försäkring att butiken inte tar handpenningen på drygt 20-30 tusen och går i konkurs?
Finns inga försäkringar mot konkurser, alla firmor är nya till en början. Om du nu inte redan blivit allt för avskräckt av Jarlen, eller dem av dig, så kan du ju försöka få dem att skippa handpenningen som motprestation för att du väljer just dem i konkurrens med andra firmor. Eller att de halverar handpenningen. Nu är snart hösten här igen, dags att komma till skott nu som allt annat på våren.