Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flytta innedel vid nedtagning av vägg  (läst 2969 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Flytta innedel vid nedtagning av vägg
« skrivet: 19 april 2013, 21:43:51 »
Hej forumet! 
Jag bor i Oslotrakten och har en Toshiba Polar35 som är placerad högt på väggen enligt den röda fyrkanten i bifogad ritning: Det är nu en vägg mellan Kökken och Stue (stue består av matsalsrum till höger, tvrum till vänster).
Jag bifogar även en bild där man ser nuvarande placering, spisen (ugnen kommer hamna till höger om spisen) samt längst till höger ser man det fönster som jag tänkte att pumpen kunde sitta ovanför.
Utedelen sitter på fasaden längst upp till höger (men den kan ju flyttas den oxå)

Nuvarande placering ger ju bra värme i stua och till viss del i resten av bottenplan, och lite värme letar sig även upp till ovanvåningen. Jag tycker dock att ljudet från den är lite störande i hela stue , dessutom så kommer vi efter renoveringen sitta mycket vid matbordet i högra delen av stue som ju nu är rakt i "luftströmmen".

Nu skall väggen mellan kökken och stua tas bort, det ändrar ju planlösningen en hel del: Det jag funderar på är att flytta innedelen till över fönster i kökket (lila position) så att den blåser mot stua. (Spisen och ugnen i kökken sitter på ytterväggen mot teressen och har en köksfläkt med "bra drag") Jag funderar även att installera ett fläktsystem som flyttar upp till 500 m3/timmen luft från trapphuset, och släpper ut det ovanför "intaget" till innedelen.
De fördelar jag ser med den lila placeringen:
1) Man värmer upp "kärnan av huset", och kan ha gärna ha det någon grad värmare här än i resten av huset
2) Fläktljudet till stua minskar betydligt, särskilt till vänstra delen av stua
3) Man slipper att den blåser direkt över matbordet
4) Jag tror jag kan köra fläkten i innedelen på ett högre fläktläge p.g.a. att plceringen är mindre störande för stua

Nackdelar:
a) Man blåser runt matos (detta borde till viss del minskas genom eventuell installation av luftflyttarsystem, som gör att stor del av luften som går genom pumpen kommer från trapphuset?) Men den nuvarande placeringen kanske blåser runt lika mycket matos efter att väggen är borta?
b) Värmen i vänstra delen  av stua blir lite sämre än med befintlig placering.

I samband med att väggen tas ner så skall jag renovera kökken och stua, så det är ju enklast att flytta pumpen samtidigt, annars får jag ju göra mer renoveringsjobb senare.
Vad tror ni: är det en bra ide att flytta den till den lila positionen? Eller skall man flytta den till en lägre position vid den röda markeringen för att slippa att den blåser rakt över bordet?
Jag hoppas på intressanta synpunkter, eller alternativa ideer!

m.v.h.
Anders
« Senast ändrad: 22 april 2013, 22:43:47 av tomatchili »

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Flytta innedel vid nedtagning av vägg
« Svar #1 skrivet: 20 april 2013, 05:47:51 »
Vi har vår Toshiba i matsalen på öv, vi har inte ont av ljudet så det går bra.
Ska du flytta luft ska du titta på kanalfläktar, och om ni är känsliga för ljud tysta sådana, inte luftflyttare. De får aldrig ur sig de luftmängder som krävs.

Du ska ju riva lite sÃ¥ riv lite till?  :)
Eventuellt flytta innedelen till entrén? Nu får jag ingen uppfattning av ritningen om måtten, hur smalt det är eller hur långt det är fram till dörren mot stua?
Ta bort dörren och bredda/höja för så bra luftväxling som möjligt. Kör sedan luftflödet på Toshiban ganska horisontellt rakt fram.

Skulle det fungera måttmässigt finns flera fördelar:
Du slipper matos.
Värme o cirkulation till öv blir bättre.
Pumpen får gå mot något svalare inneluft.
Ljudet hamnar på ett ställe där ingen bryr sig.

Sen kanske det inte fungerar med utedelen där eller för andra omöjligheter men det blir mitt förslag.  :)

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Flytta innedel vid nedtagning av vägg
« Svar #2 skrivet: 20 april 2013, 10:01:29 »
Har en lösning i mitt hus med en trappa till övervåning och med en Polar1 RAS13- vilket väl motsvarar Polar35- installerad enligt "experten" Bjebbs ritning. Denna stjäl ganska mycket av luftflödet. Faktum är att jag inte har ett enda element på i övervåningen under vintern men har ändå kanske 18 grader där. Vidare bromsas luftflädet av dörren in till stuen. Undrar om det inte blir för kallt där. Sovrummet till vänster har inget återflöde till hallen, så cirkulationen där blir inte bra. Men å andra sidan blir den inte det med någon annan lösning hellre. Trots det tycker jag att Bjebbs förslag är bra. Den ger i alla fall cirkulation stuen- köket - hallen. Pumpen måste gå för fullt hela tiden, men som sagt det stör ju ingen där den är placerad.


Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Flytta innedel vid nedtagning av vägg
« Svar #3 skrivet: 21 april 2013, 00:44:08 »
Tackar för svaren!
Sovrummet längst till vänster är välisolerat (lite olika isolering i taket på olika ställen) så det kommer hålla värmen OK, oavsett lösning. (jag kan iofs dra en kanal därifrån oxå till pumpens intag: men det är väl lite dumt med tanke på fortplantingen av ljud etc)
Jag tror att hallen är för smal/krokig: stort fel på ritningen ser jag nu: hallen svänger åt vänster, och är inte så rak som det visas på ritningen.

Vi har faktiskt redan tagit ner väggen, men räknar med några veckor till innan allt är klart, och beslut om varmepumpens placering behöver tas: Kanske skulle jag helt enkelt köpa ett par värmefläkt med bra kräm och testa lite: Det måste ju vara det bästa. Synd at det inte är specielt kallt bara.
« Senast ändrad: 21 april 2013, 00:52:08 av tomatchili »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!