Hej Experter
Jag har under ett par månader läst oerhört många trådar här på forumet, Och har insett att ingen situation är lik den andre.
Så verkar vettigast att be om råd med eget inlägg för att få en korrekt bedömning.
Bakgrund:
Huset är 1½ plans villa byggd 1934 (Trähus) Sedan cirka 1976 Kläddes detta med Tegel.
Åstorp i NV-Skåne DUT=-14,6
På pappret 71kvm + 38 biarea (Men jag tror det är felräknat och inklusive källare ligger det på 140 kvm
Det finns totalt 7 element i huset
5 av dem är på bottenvåningen runt skorsten + 1 i hallen.
Samt 1 på Källarradiatorstam 75grader framledning i tvättstugan, Samt 1 Fläkt element nedan för trappan i källaren.
Vindsvåning har 2 Oljefyllda el-element. (Bara halva vinden inredd)
Detta värms med en CTC 1200 Olje panna. Har inga direkta drift kostnader för detta i huvudet.
Men olika firmor har räknat med att huset skulle behöva 2,5-3kubik olja per år om jag skulle värmt alla våningar fullt ut med element.
(Just nu är det inte speciellt varmt i källaren) Ska ha kontor där sen.
Jag står i vägskälet om jag ska välja Luft/luft eller luft/vatten + radiatorstam.
Vill inte ha kvar panna & tank som jag har just nu, för att placeringen är urusel.
Allt räknas efter rot avdrag
Alternativ 1: Luft / Luft
2x Fujitsu Nocria 14 (1 i källaren och 1 på bottenvåning) Cirka 30000kr
Diverse värmeförflyttare mellan botten våning/vindsvåning samt gästrummet på bottenvåning: cirka 5000kr
Varmvatten Beredare + förlänga vattenrör och installation cirka 25000
Totalt: 60000
Tillägg: Ved Kamin för kalla vintrar cirka 25000
Med tillägg= 85000kr
Alternativ 2: Luft/Vatten + Radiatorstam
Luft/vatten pump, Nibe Split + installation & skrotning av gammal panna cirka 100 000kr
Förlänga vattenstam + ny radiator stam & element 13 element totalt cirka 60 000kr
Totalt: 160 000kr
Har bifogat ritning på bottenvåning + källare.
Som en bekant har lagt till förslag på element & placering.
Jag undrar om luft/luft skulle vara ett hållbart alternativ eller inte.
Jag har ingen aning vad luft/luft driftkostnad skulle bli, men de har beräkn at att luft/vatten & element skulle bli mellan 13000-14500kwh.
Jag kan ha glömt något som bör besvaras men fråga mig gärna så ska jag uppdatera så fort jag kan.
Tacksam för all hjälp jag kan få!