Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, mark- och bergkollektor
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, mark- och bergkollektor (läst 17339 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19352
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, mark- och bergkollektor
«
Svar #15 skrivet:
15 juni 2013, 09:27:21 »
Citera
Jag tror man ska vara noga och rundpumpa brine från början så slipper man luften.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Mezzner
Expert på värmepump
Antal inlägg: 400
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #16 skrivet:
15 juni 2013, 09:58:32 »
Citera
Ja, det tar nog sin tid. Nu är det i och för sig positivt att jag fyllt kollektorerna för åtskilliga veckor sedan så de små luftbubblorna kommer väl att ha månader på sig att flyta upp ur brinen, innan jag pumpar. Men i markslingan finns väl den luften ändå kvar på några ställen och jag kommer ju att hälla i mer brine när hela kretsen är klar, och det handlar ju då om tiotals liter, så nog kommer det att finnas luft att få bort.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #17 skrivet:
24 juni 2013, 20:47:00 »
Citera
Lödde lite rör i helgen som gick. Har väl gjort av med 25 m eller nåt; 22,28 och 35 mm.
Här syns f ö de dubbla expansionskärlen. Allt sitter inte rakt, till viss del beror det på att alla klämringar inte är dragna och justerade.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #18 skrivet:
28 juni 2013, 10:57:25 »
Citera
Nu är i princip rören kompletta. Det ska väl till nån avstängning på nån rörstump och så ska alla klämringskopplingar dras fast så att det hela blir i lod. Men i det är nog färdiglött.
Jag tycker att jag ska ha bra luftningsmöjligheter och i och med att det är en kombiberedare så är det ju en del man slipper göra, eftersom en del är integrerat i beredaren (expansionskärl, påfyllning, säkerhetsventil mm.).
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35966
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #19 skrivet:
28 juni 2013, 14:45:40 »
Citera
Snyggt, ser ut som en exklusiv spargris.
Lite synd bara att du inte fick det begagnade kärlets anslutning på ovansida rör, jag hade nog satt t-röret uppåt, och sen två 45° vinklar för att komma ut åt sidan en aning.
«
Senast ändrad: 28 juni 2013, 14:47:14 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #20 skrivet:
28 juni 2013, 16:49:42 »
Citera
Tja, jag hade ju kunnat köra en 45-gradersvridning på t-röret och en 45:a sen bara - men jag tänkte nog inte att det skulle vara så stor risk att luften klarar sig förbi t-rören ändå, och jag hade ingen 45-krök.
Det här är första gången jag lött kopparrör, eller dragit nåt annat än anslutningar av nåt tappställe typ, så det finns nog att lära.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #21 skrivet:
10 juli 2013, 18:46:38 »
Citera
Som även framgått av två "pumptrådar" har jag funderat lite över val av pumpar. Jag ska ju dels montera en vvc-pump. Det blev helt enkelt den strömsnåla Wilo Star-Z Nova, som ska dra 2-4,5 W. Misstänker att jag med mina välisolerade slangar och rör skulle kunna köra den på 50% intermittens över timer. Men om jag då spar 1 W per varje drifttimme så blir det inte många kronor på 10 år. Risken är att jag inte ens spar så mycket ström att jag får ihop det till en timer! Men det är ju inget problem, det beror ju på att driften i grunden är så billig.
När det gäller den andra pumpen så var det en fundering över att byta den pump som sitter i kombiberedaren till en a-klassad sådan. Den har relativt mycket gångtid på ett år, men där är det så att en a-klassad pump kostar i storleksordningen 5 000:-, och det tar mig nästan 20 år att spara ström för 5 000 :- med den effektreduktion man får med en a-klassad pump. Livslängden på en pump är troligen inte särskilt mycket längre - och kan ju även tänkas vara kortare. Så den pump som sitter i beredaren får helt enkelt sitta kvar.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #22 skrivet:
16 juli 2013, 11:27:36 »
Citera
Jag har nu dragit om nåt rör, när jag insåg att jag förstås borde ha smutsfiltret INNAN värmväxlaren och inte efter. Det sitter mycket bättre där jag satte det först, vid rengöring och vid avtappning - men jag lät det sitta kvar och satte ett extra som jag ändå hade omedelbart innan vp.
Men, efter att ha fyllt på spritlösning så tänkte jag köra igång cp, för att låta den snurra och gå så att jag får bort luften.
Jag öppnade kabinettet på vp och fick mina misstankar bekräftade om att en 17 kW 1145 är i stort sett helt tom i övre halvan av skåpet. Växelventilen är förvisso extremt lättåkomlig, liksom faktiskt det mesta andra.
Men jag såg framför mig hur jag skulle skruva upp en dosa på cp och lägga in en enfasspänning direkt på pumpen för att inte koppla in ordentligt förrän jag får besök av min VVS:are. Han är även elbehörig och det kunde ju vara bra om han är den som drar matningen, dvs kopplar in min feta kabel vid huvudcentralen, samt vid vp.
Men nu var det ju en Magnapump och moderna pumpar har ju inte en kapsling med plintar, utan kontakter för fabrikstillverkade kablage...
Jag vet inte om jag nu orkar kolla vilka kablar jag ska lägga in en spänning på för att bara köra pumpen - och om det ens går eftersom det väl är diverse signalkablar också.
Kanske är det enklare att ta en trefaskabel och sätta i ett trefasuttag, och ansluta hela vp tillfälligt. Jag hade ju tänkt slippa det, men jag vill ju förstås köra cp i KB-kretsen en vecka innan jag tar hit VVS:aren...
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #23 skrivet:
16 juli 2013, 12:34:27 »
Citera
När du startar vp första gången kommer du till en startmeny vet inte om det går att köra endast kb cp utan att vp startar fast om man blockerar både kompressorn och elpatron så bör det ju funka.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #24 skrivet:
16 juli 2013, 13:20:36 »
Citera
Tack för att du bemannar jouren här!
Jag har förstått att det är en väldigt smidig meny osv, och jag antar att man genom en normal uppstart kan leta i menyerna för olika driftssätt, om det inte är så att det närmast per default är så att processen börja med KB-cirkulation. Antar att förvärmning av kompressor och genomkörning av KB borde var det enda som går att göra inledningsvis. Att "tjyvkoppla" cp verkar inte vara en så god idé, så om jag inte vill köra igång först efter att ha kopplat in mig på den fasta strömförsörjningen är det väl en trefas skarvsladd till närmaste 16A-uttag som gäller. 16A lär ju räcka för det jag vill göra.
Kanske får vänta med det tills jag varit iväg på en liten semesterresa. Jag tänkte annars ha fått igång cp för luftningens skull, för jag kommer att ha en kamrat som regelbundet kollar att jag har kb i nivåkärlen även när jag är borta. Antar att det kommer att sjunka mycket til en början.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #25 skrivet:
16 juli 2013, 13:28:30 »
Citera
Det var kanske så att kompressorn är blockerad från start
borde i alla fall vara så. Startmenyn är mycket enkel ska mycket till innan man gör fel kom bara ihåg att bocka i eller av att startguiden ska köras varje gång för glömmer man det kommer inte vp starta efter strömavbrott då hamnar man i start guiden. Jag rundpumpade i tunna och har inte behövt fyllt på brine efter det det finns i alla fall en funktion som kör kb pumpen kontinuerligt i 10 dar och efter det körs den endast med kompressorn. Det är nog enklast att koppla in med 3 fas verkar mycket strul om man ska köra cp separat utan styren.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #26 skrivet:
16 juli 2013, 13:55:34 »
Citera
I mitt fall är det nog hyfsat luftfritt i själva kollektorerna, men när jag fyllt ca 40 liter från värmepumpen till borrhålets början resp till gamla anslutningspunkten för markkollektorn så har jag gjorde det bara genom att hälla i lösningen i kretsen. Jag har inte byggt med extra t-kopplingar och kranar just för att fylla i och runbpumpa med extern pump. Just nu hade det varit en fördel - men jag snålade i någon mån på dessa kopplingar och räknar med att få ur luften med ordinarie cp.
Men det får nog bli att jag kopplar in hela apparaten över skarvsladd, och kör på det sättet tills det är dags att driftta. Jag har ju inte kopplat in radiatorkrets och vv-krets heller eftersom jag tänkte göra det samma dag som jag i princip får igång vp på riktigt. Jag vill ju inte vara utan vv- i tio dagar eller så.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #27 skrivet:
16 juli 2013, 16:36:29 »
Citera
Tror det kan bli problem med att få ur luften ur den del som ligger efter cp för den delen ska ju tryckas ner i borran kom just på att du hade markvärme då kanske det funkar att trycka ur luften med en standard cp för det bör inte vara allt för mycket höjd skillnad. I värsta fall kan det ju gå att vända cp och köra åt andra hållet men jag tror det funkar ändå.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #28 skrivet:
16 juli 2013, 17:33:34 »
Citera
Jag är hoppfull, men annars finns det nog möjligheter att koppla in sig med extern pump på de olika anslutningar som ändå finns. Men det sitter ju en rätt hyfsad pump i den här maskinen tycker jag. Inte jättestor - men om jag bara har vätska i pumpen så borde det funka, och luften kommer ju att vara i de lite halvhorisontella slangarna i marken. Faktum är att jag kanske kan lyfta högpunkten på slangarna som ligger ca 12 m under huset, så att jag på så sätt manuellt får ur luft ur dem. Jag kan nog hitta en högpunkt, och sen bara successivt flytta den "puckeln" fram till genomföringen genom golvbjälklaget. Om den nu verkar behövas. Sen har jag förstås troligen luft ungefär där borrhålet börjar, eftersom slangen från huset till borrhuset går horisontellt eller t o m kanske en aning uppåt. Genomföringen under grunden är i alla händelse lägre än foderrörens övre ände.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #29 skrivet:
04 oktober 2013, 16:20:56 »
Citera
Efter ett långt uppehåll har jag nu äntligen kört igång KB-pumpen. Värmepumpen är inkopplad per trefasskarvsladd till att börja med, men det är inte bara att låta menyerna göra jobbet.
Tydligen går elpatronen igång under den normala uppstarten då man kör KB-pumpen, och har man inget vatten i den delen så kan de brinna upp. Nu är ett antal dipswitchar ställda i OFF, så att ingen elpatron går på, och så snurrar KB-pumpen. Om en dryg vecka blir det "take-off" med inkoppling på vatten och radiatorkrets.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, mark- och bergkollektor
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 630
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Heat?
Mike
Börje__
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info