0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hittade ett bra inlägg om cop: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48910.msg491879#msg491879
Skulle man i t.ex. kunna ha först en pump med r134 som använder köldmedium kring 0c och drar upp det till krint 50grader. Skulle man sedan kunna ha en till pump i kaskad med denna som använder dessa 50grader som köldmedium och drar upp ytterligare, säg 90grader? Eller varför inte 2 olika gaser där man får hösta möjliga cop vid lägsta temperatur, t.ex. -20c -> +20c -> +60c.
Jag är nyfiken på både propan och DME.Men tänk på att propan man har i vanliga p11 o liknande flaskor är väldigt smutsig.. Den innehåller klorider och bunden olja som fälls ut vid uppvärmning och tryckreducering. Den torkar ut tätningar och packningar. Oljan efter hand blir som en ser beläggning som är svår att få bort.Ibland jobbar jag även med DME, Skall kolla möjligheten att plocka med mig lite av det faktiskt. Har hört att det är svårt att få tag på!
Intressant om DME!Menade mer att just p11-gas-hanteringen är ganska smutsig, men såna små blå burkar man har till gaskök är renare, innehåller dock etylmerkaptan för att lukta. Tror det är svårt att få tag ren propan utan luktämne. Jag tror att det var en väldigt bra ide att köra genom ett torkfilter, dessutom körde du då gasfas misstänker jag? då hamnade de flesta oljorna kvar i flaskan..