Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Hur mycket värme tål en vp
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur mycket värme tål en vp (läst 8814 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
skrivet:
06 april 2013, 21:34:06 »
Citera
Frågan kom upp under en diskussion i
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27070.msg528064#new
och bör beröra andra framförallt luft/vatten installationer där man vill ha cirkulation för att förhindra frysrisken. Så vad händer i en stillastående vp om man skickar ut 80-90 grader varmt vatten genom den blir det höga tryck nått som riskerar att gå sönder ?
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Mr Henke
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Staffanstorp
Antal inlägg: 1562
Karma +2/-0
Kön:
Mr Henke
SV: Hur mycket värme tål en vp
«
Svar #1 skrivet:
06 april 2013, 22:40:27 »
Citera
Det försökte jag få svar på när jag installerade min vattenmantlade kamin. Dom flesta var rätt övertygade att det inte spelade någon roll om man körde ut varmt vatten i vp. Som min anläggning var byggd innan så vid tex vvspets så gick det ut 60-65 grader genom växlaren också eftersom jag har en elkassett som sitter på framledningen från vp. Även om du tex behöver höga framledningstemperaturer så passerar det växlaren i vp. Jag har kört ut 80 grader i min växlare och det spelar ingen roll. Jag var mest rädd för att något skulle kunna hända på gas sidan men där kan det ju bli uppåt 100 grader när kompressorn går. Men jag vet inte om hetgas tempen är samma som vid växlaren. Eller den mäts någon annanstans.
Loggat
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.
hawkeye99
dipl. kyl o värmepumpstekniker
Expert på värmepump
Stad/land: Kågeröd
Antal inlägg: 441
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #2 skrivet:
06 april 2013, 22:44:16 »
Citera
Det som händer är att din pump stannar eftersom den inte blir av med sin värme och du får hp-larm och får återställa manuellt.
Loggat
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft. Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men har tidigare jobbat med övriga fabrikat på marknaden. Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på Facebook.
Mr Henke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Mr Henke
«
Svar #3 skrivet:
06 april 2013, 22:54:59 »
Citera
Det beror ju på vad man har för vp. Oftast när jag eldar när det är kallt så stiger inte min botten temp där returen till vp sitter så mycket. Men tex när det är lite varmare ute ( plusgrader) och jag eldar så larmar först vp på hög retur 48 grader(T9). Detta gör ju att vp inte startar. Sen när tempen stiger till 60 grader kommer nästa larm på T8. Max framledning uppnådd. Men det är bara en upplysning och när tempen sjunker igen så försvinner larmen. Jag får aldrig hp larm för kompressorn står ju givetvis still. Men som smurfen sa det ska bli intressant om någon kyltekniker kan svara på vad som händer på andra sidan växlaren.
Loggat
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.
hawkeye99
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #4 skrivet:
06 april 2013, 23:05:13 »
Citera
Jag skall fråga min lärare i veckan.
Men generellt säger man att värmepumpar och vedeldning inte går ihopa.
Det jag kan tänka mig är att kondenseringen inte blir tillräcklig. alltså att köldmediat inte blir flytande utan fortfarande är förångat.
Loggat
Nyliogen sålt mitt hus på 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft. Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men har tidigare jobbat med övriga fabrikat på marknaden. Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser på Facebook.
Mr Henke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Mr Henke
«
Svar #5 skrivet:
06 april 2013, 23:21:13 »
Citera
Diskussionen var väl när kompressorn står still? Vp stannar ju när tempen efter huskurvan är uppnådd. Sen om man eldar vidare så startar ju inte vp för det finns ju inget behov.
Loggat
hawkeye99
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Serviceteamet i Skåne AB
hawkeye99
«
Svar #6 skrivet:
06 april 2013, 23:29:07 »
Citera
ja står den bara stilla lär det inte hända något, men då måst eden göra det.
Har sålt många paralellkopplade ved/värmepumpsanläggningar, där man behållit veden. Oftast har vedpannan stått oanvänd i några år innan den rivs ut.
Eva
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3352
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #7 skrivet:
07 april 2013, 07:53:50 »
Citera
Det blir inte för varmt i vp. Det blir som mr henke beskriver, och vp avstår från att starta pga så kallade b-larm ,, (om man tillåter att vattnet går in i vp )
så ved och vp går alldelles utmärkt. Bara man anpassar lösningen .
att ved pannan kopplas ur efter ett par år beror oftast på den lösningen som utförts,
det måste vara enkelt för fastighetsägaren att elda med ved tillsammans med vp .
levereras det en lösning där ventiler skall ställas om och tillbaka för att ved /vp ska fungera blir det inget eldande. finns inte volymen för veden blir det tjär kok eller kokning av pannan .. alltså ,en misslyckad installation.
så den/dom som säger generellt att det inte går att samverka ved och värmepump ... ja dom har en hel del vvs att plugga.
cocacola
«
Senast ändrad: 07 april 2013, 07:56:15 av COCACOLA
»
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
07 april 2013, 08:05:17 »
Citera
Så, det är inga problem att cirkulera 90-gradigt vatten genom en stillastående VP?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #9 skrivet:
07 april 2013, 08:37:27 »
Citera
nej .. köldmedlet "jagas" ut ur växlaren ,, det blir som mr henke beskrivit det.
Men
den som låter 90 gradit vatten gå ut till vp gör fel,
i samband med ved eldning
Borde skiktad princip
vara ett krav.
ansvarig för installationen ska se till att man får ut 100% driftsekonomi av den lösning som installeras.
Ett sälj ansvar!!!! Tyvär vad man kan se har väldigt många säljare bristande kunskaper om vad dom marknadsför (oavsett bransch) Men kurs i (aggresiv) säljteknik som egentligen innefattar en hel del Beteendevetenskap. Jag har vart på en som jag blev medbjuden till . Ingenting som någonsin kommer att upprepas
cc
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #10 skrivet:
07 april 2013, 08:45:30 »
Citera
Men även om du har en tank som skiktar sig så blir ju botten tempen 90 grader till slut. Har man bergvärme som jag har finns det ju ingen anledning att cirkulera hett vatten till vp det ger bara onödiga förluster. Har man luft/vatten så kan man ju vilja ha lite cirkulation för att förhindra frysning i utedelen men det verkar som vissa vp får larm som måste återställas manuellt då funkar det inte så bra att cirkulera 90 gradigt vatten även om inte vp tar skada hur brukar man lösa det
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #11 skrivet:
07 april 2013, 08:54:30 »
Citera
du får ett pm av mig
Loggat
Mr Henke
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Mr Henke
«
Svar #12 skrivet:
07 april 2013, 08:55:44 »
Citera
Visst är det onödigt att cirkulera 90 grader utomhus pga ev förlusterna. Men eftersom min retur till vp sitter absolut i botten på tanken med T kopplad retur från värmesystemet så blir det sällan varmare än 50-60 grader. När det är kallt ute och husets effektbehov är stort då ligger jag nästan på gränsen till att vp startar om jag inte skyfflar in ved u kaminen hela tiden.
Loggat
FRJO
Dignitär inom värmepump
Stad/land: västra götaland
Antal inlägg: 1450
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
«
Svar #13 skrivet:
07 april 2013, 09:06:58 »
Citera
min nibe 2020 som jag hade i mitt förra hus klarade det utan problem. Men efter den sattes in så la jag ner elldningen när jag insåg hur lite det kostade att värme med vp kontra allt slit med ved.
Loggat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #14 skrivet:
07 april 2013, 12:06:01 »
Citera
Citat från: COCACOLA skrivet 07 april 2013, 08:54:30
du får ett pm av mig
Kan du inte svara på forumet så att vi andra också får veta hur man gör?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 970
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info