0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Någon som vet vilka som använder/säljer sådan system i dag.
Frågan är hur mycket borrhålet kan göras kortare. Som alla vet sjunker temperaturen hastigt i början när man tar pumpen i drift. Om borrhålet utnyttjas två veckor i sträck behöver man nog 2/3 av den borrhålslängd som skulle krävas vid 100 % bergvärme. Förmodligen passar systemet bäst i södra Sveriges kusttrakter.
Hej.Är hemma i dag så ett nytt ämne är på sin plats.Efter plus för en vecka sedan har jag läst flera inlägg angående för små kollektorer, med anledning av det kom jag att tänka på en systemlösning som det talades om en del för 10-15 år sedan eller så.Beskrivning:Mindre mark kollektor + luft-kollektor. När utetempraturen är över ett förbästämt värde (säg 3-5º), så använder VP'n luft-kollektorn, är det under går VP'n på mark- / berg-kollektorn. Man testade också med en givare en bit in på brinekretsen som styrde växlingen.För hyreshus var detta en bra lösning efter som man där oftast inte hade plats men en nog stor mark-kollektor.Ett sådant system borde också vara en fördel om man vill värma en poll sommartid, eftersom temperatursteget normalt blir mindre.Någon som vet vilka som använder/säljer sådan system i dag.
Om ni söker på google med nedanstående sträng (klipp o klistra):"dual source" "heat pump" heatpumpså hittar ni en del amerikanska lösningar.
Förra året pratade jag med en leverantör av reglersystem till värmepumpar, han hade själv en "dual source" installation (egen modifierad) med bergvärme + luftvärmeväxlare. Hans reglersystem bytte vid utetemp 10grC (tror jag). Två magnetventiler skötte det praktiska.
Hade det jnte varit bättre om vp alltid tog energi från det varmaste stället? Antag att ventilen slår om för ta värme från borran vid +4grad lufttemp och borran/jordslingan töms så du kanske har -4 grader brine in, inte bra.
Ett problem med mark/bergvärmepumpar med R407C som köldmedium och luftkollektor kan vara VP:ns maximala kollektortemperatur.På min Nibe 1215-7 står det max temp brine = +20 grader... Det kan innebära problem om man kör en luftkollektor sommartid, kanske speciellt i startögonblicket, när den inkommande brinen kan hålla betydligt högre temp än så.
e de du på bilden Rickard? I så fall är du lik en jag känner).