Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Solceller nu alternativ till bergvärme.  (läst 5920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

• Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 971
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
    • Sfinx solar
Solceller nu alternativ till bergvärme.
« skrivet: 22 februari 2013, 11:25:36 »
Nu har prisutvecklingen för solceller gått så långt att solceller i kombination med luftvattenvärmepumpar ger i många fall en bättre besparingskalkyl än bergvärme.

Mycket enkelt överslag:
En typisk villa som behöver 25.000 kWh i värme och varmvatten per år.
Antag ett system-COP 2 för LVVP dvs årlig el förbrukning på ca 12.500 kWh/år

En bergvärmepump har system-COP på strax över 3 vid bra förutsättningar  säg 3.3 Det innebär en årlig förbrukning om  ca 7500 kWh
Skillnaden är i storleksordning 5000 kWh/år och kostnaden för borran är idag i storleksordning  70.000 i storstadsregionerna.

Förenklad beräkning av payofftid blir då 14 år (70.000/5000) för borran med ett elpris om 1kr/kWh jämfört med att använda en LVVP.

Men byter man ut borran mot exempelvis 10 kW solceller får man en bättre kalkyl.
Med solceller och samma elpris blir kalkylen att man över året får ca 8000 kWh för 100.000 kr i investering efter solcellsbidraget, dvs pengarna för solcellerna är tillbaka på 12.5 år. Kortare tid än för en borra.

Och på solcellerna kan man få 35 % i solcellsbidrag
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Aktuella-bidrag-och-stod-du-kan-soka/Stod-till-solceller/

Prisexempel

http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_product=68&controller=product

Och det enda som saknas nu för att bli energioberoende är bra lagring av el. Kanske detta kan vara något?
http://www.liveleak.com/view?i=d32_1361375636

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 8154
SV: Solceller nu alternativ till bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2013, 13:22:06 »
Lite konstig kalkyl. I grunden ligger antagandet att en L/V-värmepump kostar lika mycket som en bergvärmepump men så är det inte. Tittar man på Nibes hemsida är kostnaden för en komplett L/V-anläggning med elpanna och varmvattenberedare ca 30 tkr dyrare än en bergvärmepump med inbyggd beredare. Jag har inga aktuella priser på borrhål i storstadsregionerna men med tanke på att 140 meter borrhål ska räcka låter 70 tkr för borrhålet mycket. Merkostnaden för bergvärme är alltså alldeles för hög.

Sen förutsätter kalkylen nettodebitering av elen. Idag betalar elleverantörerna enligt Nordpools spotpris minus några ören. Just nu är det ca 30 öre/kWh man får för den producerade elen. Tydligen kan man få ytterligare 25 öre/kWh för elcertifikaten men det blir i alla fall ungefär bara hälften av vad man betalar för elen. Hur det blir med nätavgifter vet jag inte. Det går alltså inte att räkna kWh rakt av utan man måste ta hänsyn till priset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nic2

• Antal inlägg: 1563
  • Jag saknar min kamin...ibland
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2013, 17:07:52 »
Ja, det skiljer aldrig 70kkr på kompletta anläggningar luft/vatten gentemot bergvärme.
Hälften är närmre sanningen.

Men solceller är intressant! :)
Skulle vilja driva värmepumpen med solceller eller vindsnurra via batteribuffert.
Där jag bor vore nog vindsnurra mest effektivt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Volvo245GLT

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2013, 19:58:15 »
Sen får man kanske räkna in en aspekt till av bergvärmen: Möjligheten till extremt billig kyla sommartid. :)
Antagligen så kommer vi att få uppleva fler värmeböljor i framtiden också.

Solceller kan förvisso driva en AC när den behövs som bäst, men fortfarande för el som man kunde ha sålt eller laddat i sitt batteri (den dagen det blir möjligt).
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 1136
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2013, 14:01:20 »
Man ser många gånger i sådana resonemang när ordet batteri nämns, att man nästan förutsätter att batterier är en obetydlig kostnad, ja nästan gratis...

Alla som köper batterier till UPS mm. vet att att det är väldigt stor kostnad,  när man byter UPS så byter man nästan alltid rubbet - inte bara batterierna, eftersom växelriktare och eletronikdelen anses i sammanhanget som den mindre kostnadsposten.

Det jag sett är att kalkylera 10 år är lite att överskatta batterilivslängden även om man har 10-års batterier - 7 år skulle jag säga om det är i en anläggning som hela tiden står i beredskap (floating) då de ofta står i rum som är betydligt varmare än 20 grader C.

1 st vanlig 38 Ah telecombatteri av AGM typ kostar typ 1600:- st - och glöm biltemas batterier - de är startbatterier, inte djupcyklingsbatterier då sådana krävs om man skall köra batteribankar som delvis urladdas och laddas i cykler över dygnet vilket också innebär att det är annan slag batterier än de som används för UPS som är standby-batteri med kanske 10 rejäla urladdningar under hela sin livstid på 10 år, då dom flesta urladdningarna dessutom är av kapacitetstestkaraktär.

Utloggad rgx107

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 215
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2013, 22:47:02 »
Kalkylen förutsätter nog att man är inkopplad på elnätet och inte lagrar elen i batterier. Det är dessutom en förutsättning för att få bidraget. Det finns en svaghet till med kalkylen, ett borrhål håller längre än solcellerna och kräver inget underhåll, kan knappast gå sönder, är inte utsatt för väder och vind, är inte i vägen när man ska lägga om taket, osv.

Vilket inte hindrar att Sfinxen har rätt, snart är det lönsamt med solceller. Jag tycker dock man kan hålla isär kalkylerna, vad man väljer för värmepump beror väl inte på hur elen produceras? Går väl till exempel fint att köra bergvärme på solel.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad putte82

• Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 706
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2016, 23:42:28 »
Vem säger att man får bra betalt för egen producerad el i framtiden, om ens alls? Får jag bara spekulera vilt så tror jag man kommer få sämre betalt ju fler som skaffar solceller. Vilket företag vill betala sina kunder för att de ska konsumera mindre - verkar som världens sämsta affärside.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29685
  • Ägare av forumet
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2016, 08:12:11 »
Hmm, gammalt ämne, men när det ändå aktualiserats så verkar ju detta med lagring av energi ha en framtid.
Att kunna producera energi och lagra den för senare egen konsumtion borde långsiktigt vara det säkraste sättet att få "bra betalt" för egenproducerad energi.
En egen batterilagring kan dessutom göra att man kan köpa el när den är som billigast under dygnet, och förbruka den billiga elen när den är som mest värdefull, under belastningstopparna.
Man skulle t.o.m kunna sälja tillbaks den till elnätet lite dyrare än man köpte den.
Just nu subventionerar dessutom staten dessa alternativ med 60% för privatpersoner och 30% för företag.
Detta ser jag som ett riktigt framtids-scenario om vi skall klara av att ställa om till 100% CO2-fri energi.
Ett bra Svenskt exempel (kanske finns fler) är Swedish box of energy: http://www.boxofenergy.se/products
Priserna har jag ingen aning om, men det är säkert rätt dyrt.  dontknow
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

• Guldmedlem
« Svar #8 skrivet: 22 oktober 2016, 09:10:09 »
Litiumbatterier av den typ som används för elbilar kostar idag 300 dollar/kWh lagrad el. Räknar man med att de tål 1000 laddningscykler blir kostnaden över 2,5 kr/kWh för lagringen. Batterierna måste kosta en bråkdel av vad de kostar idag för att det ska vara lönsamt att lagra egen el i sådana batterier.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Ägare av forumet
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2016, 11:50:47 »
Beräknad livslängd på dessa moduler är 6000 cykler, det gör en del på kostnaden, och dessutom med 60% i bidrag så kan det klart bli intressant, de säljer i vart fall rätt skapligt så vitt jag förstår.
Runt 16 öre/kWh om man baserar uträkningen på de 2.5 kr/kW som du redogör för.
Har inte hittat några exakta priser på boxen men som det ser ut på deras facebooksida så skulle priset i år ligga på ca 5500 kr/kWh installerad effekt.
Om det stämmer så innebär det ca 2200 kr/kWh /6 (6000 cykler) eller ca 36 öre/kWh.

Det vore konstigt om denna typ av batterier inte hade ett värde även efter att de är uttjänta, för återvinning.

Med lite skatteskillnader eller större prisskillnadet på spotbörsen mellan dag och natt skulle det snabbt kunna bli nästa "värmepump" som monteras i snart sagt alla villor, oberoende av om man har solceller eller ej.
« Senast ändrad: 22 oktober 2016, 12:06:45 av Rickard »
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

• Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 706
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2016, 19:45:44 »
Bästa är att köpa en pool, ett spa, två elbilar och en el-motocross så man kan använda energin direkt :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Utloggad bopakoster

• Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4495
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2016, 20:47:05 »
Problem att bli av med överskottsel? Dumt att bli av med , bättre att spara tills energin behövs tycker jag.
Billigt energimagasin är väl ändå varmvatten värmt av en elpatron? Jag menar inte pool utan en välisolerad ackumulatortank.
Eller om man har ont om plats, något med högre värmekapacitet, t.ex någon typ av salt.
Kanske lite knepigt att få tillbaka energiformen el, men inte omöjligt...
« Senast ändrad: 22 oktober 2016, 20:50:23 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla med inredd vindsvåning byggd 1939 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt energiåtgången från 45 till 9MWh/år

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Ägare av forumet
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2016, 08:45:39 »
Saltlager har ju diskuterats i forumet tidigare...
Min tro är dock att när världens alla forskare har klurat på det här, och det ändå verkar vara elbilar, batterier och bränsleceller som ser ut att ta över så får man väl anta att det trots priserna är ett av de bättre alternativen?
Kina verkar ha bestämt sig, och då ter det sig som att det kommer att bli bränselceller som ska driva en stor del av den kommersiella fordonsflottan, i vart fall i storstäderna i framtiden.

Aktier i PowerCell och Impact Coatings skulle kunna bli rena guldgruvan, om de inte redan vore så övervärderade.  dontknow

Utloggad Roland

• Guldmedlem
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2016, 09:59:05 »
Beräknad livslängd på dessa moduler är 6000 cykler, det gör en del på kostnaden, och dessutom med 60% i bidrag så kan det klart bli intressant, de säljer i vart fall rätt skapligt så vitt jag förstår.

Livslängden i antal cykler beror på hur djupt man laddar ur batteriet. Såg ett datablad för en typ av litiumbatteri där livslängden var 1000 cykler vid 60 %, 600 cykler vid fullständig urladdning. För att nå 6000 cykler kan man med den batteritypen vara använda 20-25 % av batteriets kapacitet vilket minskar antalet lagrade kWh under batteriets livslängd.

Livslängden är också en definitionsfråga. Den beror på vid vilken nedsättning av kapaciteten man drar gränsen. 70 % verkar vara vanligt.

En livslängd på 6000 cykler säger alltså inte mycket om man inte vet hur den definieras. Jag kan bara konstatera att det är åtminstone en faktor 5 mer än vad som brukar anges för laddningsbara litiumbatterier.

Det ska bli intressant att se hur elbilarnas batterier kommer att åldras. Nästan alla elbilar är ju så nya att användarna knappast har hunnit märka någon försämring av kapaciteten.

Utloggad jehu

• Lekman men kanske en vacker dag
  • Antal inlägg: 1579
  • CTC håller måttet
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2016, 11:14:44 »
-När tillräckligt många köpt solceller subventionerade av skattebetalarna blir överproduktionen av el när den inte behövs till slut så stor att det är otänkbart att man skulle kunna få betalt för den.
-Tyska elproducenter får på sommaren nu redan betala för att bli av med överskottsel från vindsnurrorna.
-Långtidslagring av el finns det ännu ingen lösning på, och när det kan tänkas komma vet vi inte.
-Biltemas AGM batterier är alldeles utmärkta och till ett bra pris.

Enda attraktiva som jag ser det är möjligheten att nån gång med häftiga subventioner från Svensson kunna gå offgrid och bli oberoende av politiker och elbolag.
Men är det så vi vill bygga upp vår elförsörjning?
Detta kommer att bli vansinnigt dyrt. Och Sverige är för långt norrut för solel. Men så länge "någon annan" betalar...

Förnybara elinvesteringar i Europa peakade för övrigt 2014. Verkligheten hann i kapp även tyskarna.
http://www.economist.com/news/briefing/21587782-europes-electricity-providers-face-existential-threat-how-lose-half-trillion-euros
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme