Bra att fläkten låter normalt. Efter flera år kan lagren i fläkten bli dåliga med följden att fläkten låter allt mer och orkar mindre (blir varmare).
Förångaren sitter fast, ja. Kondensvattnet droppar ner från förångarens undersida till ett uppsamlingstråg. Detta tråg har ett avlopp och det är den avloppsslangen som ska rätas ut nertill innan man häller vatten/milt diskmedel på förångaren från ovansidan. Bäst att ta bort fläkten innan ja för det får inte komma vatten på fläkten. Finns kanske en annan liknande smal plastslang också men den suger bara (varm-)luft från undersidan av tanken och kompressorutrymmet.
Luftfiltren och fläkten ska vara på plats när kompressorn arbetar. Om luftflödet är tillräckligt genom förångaren är det något fel i köldmediekretsen inkl kompressorn. Då är det dags att se sig om efter en ny panna/frånluftsvärmepump. 301 är gammal modell och har köldmedia R22 vilket gör det svårt att reparera numera men prata också med Nibe Service.
###############################################################
Har precis märkt att tråget är fyllt på min NIBE Fighter 310P och det rinner inte ut genom någon slang. Alltså tätt i ett rör.
Jag hörde ett oljud som gjorde att jag inspekterade systemet. Oljudet kommer från antingen kompressor eller fläkt men kan inte riktigt säkert säga från vilken. Om man har fullt med vatten i tråg och som läckt in i angränsande utrymmen (ca 1 cm vatten på hela ytan i ovanskåpet!) är det då troligast att det är fläkten eller kompressorn som går knackigt?
Hoppas på ett svar så här innan jul så att man har en chans att få frid!!
/Sören
################################################################