Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsöka kamlägesgivare?''löst''  (läst 5832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Felsöka kamlägesgivare?''löst''
« skrivet: 13 februari 2013, 19:15:58 »


Hej, någon som vet om det ska vara kontakt mellan någon av dom 3 stiften i kabeländan och någon detalj i skälva givaren?
Får nämligen inte någon kontakt, men det kanske inte heller ska vara det (låter iof lite konstigt i mina öron med en givare som inte ger kontakt) Sc:,h

Håller på att rota i våran gamla volvo 854:a och misstänker att denna givare bråkar då bilen går lite som den vill.

Delar som vi bytt.

Botten/kontaktstycke i tändningslås.
Bränslerelä.
Tändstift/tändkablar/rotor/fördelarlock.
« Senast ändrad: 20 februari 2013, 15:21:51 av jojje »

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2013, 20:25:28 »
Ska den inte känna av någon nock på kammen för att ge signal ?

Typ som en induktiv givare.

Kan nog vara så att den skall ha både spänningsmatning och påverkas för att ge utsignal.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2013, 20:30:46 »
Ska den inte känna av någon nock på kammen för att ge signal ?

Typ som en induktiv givare.

Kan nog vara så att den skall ha både spänningsmatning och påverkas för att ge utsignal.

Jo precis den sitter ju monterad på sidan av avgaskammen och ska känna av läget på denna.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2013, 20:43:40 »
Är det 2-ledare på kabeln och är givaren magnetisk? Då är det förmodligen en VR-givare (variabel reluctance).
Givaren är i princip uppbyggd med en spole runt en magnet, när metallföremål rör sig framför magneten ändras magnetfältet och då uppstår en liten spänning som med fördel mäts med oscilloskop.

Det ska vara motstånd genom spolen om du mäter på de två ledarna.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2013, 20:51:53 »
Är det 2-ledare på kabeln och är givaren magnetisk? Då är det förmodligen en VR-givare (variabel reluctance).
Givaren är i princip uppbyggd med en spole runt en magnet, när metallföremål rör sig framför magneten ändras magnetfältet och då uppstår en liten spänning som med fördel mäts med oscilloskop.

Det ska vara motstånd genom spolen om du mäter på de två ledarna.

Det är 3st kontaktstift/kablar in i givaren och den är magnetisk.

På kamaxeln sitter ju som en halvrund plåt som roterar förbi när givaren sitter på plats.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2013, 21:03:00 »
Då är det en hallgivare, den skall spänningsmatas och då får man signal (spänning) när det är metall framför givaren. Har du inget kretsschema så kan du mäta i kontakten där givaren ansluts och se var du har + och - som matar givaren någonstans, mata sedan givaren med spänning på dom två anslutningarna och mät mellan den tredje och + och se vad som händer när du sätter metall framför givaren.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2013, 21:13:54 »
Då är det en hallgivare, den skall spänningsmatas och då får man signal (spänning) när det är metall framför givaren. Har du inget kretsschema så kan du mäta i kontakten där givaren ansluts och se var du har + och - som matar givaren någonstans, mata sedan givaren med spänning på dom två anslutningarna och mät mellan den tredje och + och se vad som händer när du sätter metall framför givaren.

Aha, det var bra info, har ju aldrig skruvat med såna här grejer förr så nu fick man lära sig lite nytt tummenupp

Iof skruvat har jag ju gjort, bytte denna givare en gång för många år sedan då bilen betedde sig på liknande sett som nu.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2013, 21:27:27 »
Bilar (utan variabla kamvinklar) brukar gå även om man kopplar ur kamaxellägesgivaren, dom går inte om den ger felaktiga signaler.
Givaren finns för att tala om vilket varv i tändcykeln som motorn befinner sig.
Dels för att knackregleringen ska kunna backa tändningen på individuella cylindrar, del för att bilar som kör sekvensiell insprutning av bränslet ska kunna göra det. Ger inte givaren någon signal så backar den alla cylindrar vid knackning och sprutar in bränslet med gruppinsprutning på bränslet.

Det finns en givare på vevaxeln som nästan säkert är en VR-givare (variable reluctans) som också kan strula, ganska vanlig när dom givarna börjar bråka är att bilen typisk inte startar när den är "halv-kall".
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2013, 21:37:07 »
Bilen är lite bråkig som sagt, den kan starta och funka bra någon dag, för att nästa vara helt hopplös och tjuvstanna under färd, vägra starta när man ska iväg (både varm/kall) Sc:,h

Har som sagt bytt ut lite delar men ännu inte slagit huvudet på spiken :)

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2013, 21:48:14 »
Prova om bilen går utan givaren, gör den det är det bara och rycka kontakten när den inte startar/går, går den då är det givaren.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2013, 21:58:52 »
Turbomodellen går inte utan givare, men dom med sugmotor går tydligen utan men dåligt.

Vet inte vad detta beror på men det är väl något med motorstyrningen.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #11 skrivet: 14 februari 2013, 10:30:32 »
Har inte turbon separata tändspolar på alla cylindrar, då måste kamaxellägesgivaren fungera, annars vet inte styret när den ska tända på vilken cylinder, med fördelare eller wasted-spark om det är en motor med jämnt antal cylindrar behövs inte det för att motorn ska gå.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #12 skrivet: 14 februari 2013, 14:53:37 »
Har inte turbon separata tändspolar på alla cylindrar, då måste kamaxellägesgivaren fungera, annars vet inte styret när den ska tända på vilken cylinder, med fördelare eller wasted-spark om det är en motor med jämnt antal cylindrar behövs inte det för att motorn ska gå.

Årsmodell 1994 med turbo som vi har, har inte separata tändspolar och är 5cylindrig, möjligt att senare årsmodeller har separata tändspolar men det har jag dålig koll på.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2013, 15:02:27 »
Jag misstänker tändspolen. Har du så du kan prova med en annan?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Felsöka kamlägesgivare?
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2013, 15:05:56 »
Årsmodell 1994 med turbo som vi har, har inte separata tändspolar och är 5cylindrig, möjligt att senare årsmodeller har separata tändspolar men det har jag dålig koll på.

Jag har ingen aning om hur det funkar på en Volvo, men även om det är en motor med fördelare så behöver den en fungerande kamlägesgivare om den har sekvensiellt insprut, annars har den ingen aning om när den skall öppna spridarna. Det funkar normalt ändå, men inte lika bra som när allt lirar.

Har du kollat om du har några felkoder? Normalt brukar väl en trasig kamgivare resultera i en felkod? Det finns då åtminstone på Ford-insprutet jag hängt på min 351C.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!