0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska den inte känna av någon nock på kammen för att ge signal ?Typ som en induktiv givare.Kan nog vara så att den skall ha både spänningsmatning och påverkas för att ge utsignal.
Är det 2-ledare på kabeln och är givaren magnetisk? Då är det förmodligen en VR-givare (variabel reluctance).Givaren är i princip uppbyggd med en spole runt en magnet, när metallföremål rör sig framför magneten ändras magnetfältet och då uppstår en liten spänning som med fördel mäts med oscilloskop.Det ska vara motstånd genom spolen om du mäter på de två ledarna.
Då är det en hallgivare, den skall spänningsmatas och då får man signal (spänning) när det är metall framför givaren. Har du inget kretsschema så kan du mäta i kontakten där givaren ansluts och se var du har + och - som matar givaren någonstans, mata sedan givaren med spänning på dom två anslutningarna och mät mellan den tredje och + och se vad som händer när du sätter metall framför givaren.
Har inte turbon separata tändspolar på alla cylindrar, då måste kamaxellägesgivaren fungera, annars vet inte styret när den ska tända på vilken cylinder, med fördelare eller wasted-spark om det är en motor med jämnt antal cylindrar behövs inte det för att motorn ska gå.
Årsmodell 1994 med turbo som vi har, har inte separata tändspolar och är 5cylindrig, möjligt att senare årsmodeller har separata tändspolar men det har jag dålig koll på.