0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vidare säger en del av herrar vp-installatörer att man får se upp med köldmediemängden så man inte åker på årliga kontroller.Nu gäller ju detta bara privatpersoner. ( har jag själv fått ta reda på) Men finns det anledning att tro att detta kommer att ändras?
Och om nu Euronomen är så bullrig med sina 69 dB(A) så diskvalificerar ju sig automatiskt också CTC med sina 69 dB(A)! . Ta de där siffrorna med en stor nypa salt, hur du upplever pumpen är en helt annan sak.lunk Umeå skriver en inlaga om att VP stannar på retur. Jag visar på att om detta är ett problem så handlar det inte om 107 kontra 110 utan att problemet är att det är fel värmepump från början. Här gäller det som kund att ha koll, du kan inte lita på att installatören har det.Energimyndigheten visar att VV-tillgången på EcoEl är riktigt dålig. Nu är den förmodligen inte så dålig med optimering men grundproblemet kvarstår.
Och om ctc och euronom blev testade 2011 med 69 db så torde väl båda två vara av den tidigare (bullriga) modellen. Så även Lunk Umeås pump som tydligen oxå är från 2011.Och då undrar jag (fortfarande) hur tysta är de senaste modellerna av CTC och Euronom??? Hittar inga siffror på detta på vare sig Euronoms eller CTCs sajter.
Mängden varmvatten beror på om du ställer in systemet för att minimera elförbrukningen eller för att ha god tillgång till varmvatten, men det är väl närmast en generell regel? Det går åt en viss mängd energi för att värma vatten. Ju mer varmvatten du vill ha, desto mer energi går det åt. Om man tittar på Energimyndighetens test så ser man att startförutsättningarna för de olika fabrikaten skiljer ganska mycket. Om man exv jämför Thermia Atria Optimum 8 så får den starta med tanken värmd till 58 grader medan EcoEl startar på 49 grader. Naturligtvis får man ut mer varmvatten ur Thermian.
Min slutsats när jag tittar i Energimyndighetens test är att det skiljer väldigt lite mellan de olika fabrikaten,
...systemens tillförlitlighet. Hur hållbara är de olika fabrikaten och hur lätt/svårt är ett att få ett fel åtgärdat? Och hur fungerar systemet när det blir nåt fel? Stannar det helt eller kan det fortfarande fungera fast med lägre verkningsgrad?Med andra ord, hur pass robusta är de olika systemen?
Källa på det tack! Jag tror tyvärr inte alls på detta. Det står inte i manualen och de skriver att med 16A finns en risk att pannan stegar ner elpatronen. 20A är mer än tillräckligt för de flestas behov.Jag har trefas 10 kW med huvudsäkring på 20A och har dragit huvudsäkringen 1 (en) gång eftersom jag inte har belastningsvakt och körde i praktiken "alla" högförbrukare samtidigt som elpatronen spetsade efter en dusch. Med belastningsvakt skulle jag kunna gå ner till 16A egentligen. Men det är värt den tusenlappen att aldrig behöva fundera på vilka maskiner som körs samtidigt./Marcus
Finns det någon anledning att välja Thermia före Danfoss?
Han menade att det blir problem då denna pump kör flytande kondensering.
Men det där påståendet att "den kommer att lösa på högtryck". Är det då helt taget ur luften?
Kent, I ditt fall är det ju en inverterpump som anpassar effekten efter behovet, och då skall det ju inte vara något problem.Jag syftar på om on/off pumparna klarar detta lika bra eller om de gör sig bäst i ett system med bufferttank?