Tillverkar/leverantörsforum, diskutera direkt med tillverkare och leverantörer här! > Sfinx Solar

Kan man docka Sfinx LVVP 11kW mot Sfinx kombipanna med acktank?

(1/1)

Anders_Nilsson:
Hej!

Skriver mitt första inlägg och kan marginellt om VP så ursäkta om jag är inkonsistent. I alla fall, har ett hus från 1974 på 220 kvm i två våningar (med garage) Sitter en CTC 265B med oljebrännare och Nibe ELK13 9kW elpanna parallelt. Har även en Mitsubishi FH35 LLVP. Rökgången verkar vara halvsten/halvsten som vanligt när det gäller oljepannor.

Skiten är totalt otillräcklig. När jag försökte med elvärme lyckades jag shunta ut cirka 50 grader som mest och det var knappt ok, fick 18 grader inne och det  drog 170 kWh per dygn. Hade diff på returen cirka 7-8 grader. LLVPn är väl bra i sig men efter att ha varit borta 2 veckor kom jag hem igår till ett hus med 12 grader inomhus (shunten på 0 men cirk pumpen på).

Funderar på LVVP men är TOTALT nollställd. Läste igår och idag igenom samtliga 54 sidor i Sfinxtråden (ni vet nog vilken) men fattar noll. Är Sfinx Ok eller är det billiga Kinagrejor? 11Kw verkar ge 5 kW vid -15 fast  fortfarande 1.3 i COP. Panasonic T-CAP verkar ge 12kW men fortfarande bara 1.3 eller så i COP så är det verkligen bättre med dyrare system?

I alla fall, nu till min tanke. Jag har ett vattenburet system med 30cm och 45 cm höga radiatorer, tänkter nog byta en del men kommer aldrig att klara mig på 40 grader framledning. Kan man docka på en Sfinx kombipanna och en Sfinx LVVP samtidigt till deras 500 liters standardtank eller blir det bara kass? Sedan verkar alla prata om plattvärmeväxlare, varför måste man ha det och finns det inga tankar med sådan inbyggd.

Som ni märker är jag rätt okunnig men iden är alltså att köra LVVP med rimlig temperatur/COP och så toppa upp med vedpannan (vill ha en liten panna typ 15 kW) eller elpatron när jag är borta eller på sommaren. Tänkte mig koppla LVVPn halvvägs upp på tanken och vedpannan till toppen mha laddomat.

Servera gärna den brutala sanningen......

/Anders

sege:
Sfinx är billiga Kinagrejjer som är rätt OK skulle jag vilja säga kanske. I mitt fall tycker jag effekt/COP är okej när det är neråt -15 men just nu är jag inte nöjd vid 0-gradigt men det kan vara problem i min installation/min pump.

Jag har dygns-COP på 1,7 vid -15 med fyra cirkpumpar och styrning inräknat. Räknar jag bort det och tar bara en cirkpump och värmepumpen är det kanske 1,9 istället. Jag anser det vara OK för pengarna den kostar. 11 kW trefas som finns nu känns som en något bättre pump än enfasaren som jag har.

Värmeväxlaren behövs för att kunna 'lämna av' värmen från LVVPn och köra glykol-blandat vatten för att slippa frysrisk i värmepumpen. En del kör i solslingan i tanken istället för värmeväxlare och verkar få det att fungera men jag har byggt om av olika anledningar, både för att det eventuellt var ett problem för mig och för att LVVP inte ska störa flödet över solfångarna, när båda gick samtidigt 'delade' dom vatten vliket blev kass i mitt tycke.

Om man har stabil el och inte är borta lång perioder vintertid kan man såklart köra ut tankens egna vatten till värmepumpen, det är det flera som gör. Det blir mer effektivt och en cirkpump mindre som ska drivas. Om det dock blir stillestånd på grund av trasig cirkpump, strömavbrott eller dylikt måste man dock tömma ut vattnet så inget fryser sönder.

Alternativet är att köra glykol i hela systemet, kostar några kronor när man fyller första gången dock, man sparar pengar på en cirkpump och värmeväxlare.

gossen:
Hej!

Jag har ju en Sfinx VP11 3-fas av den nya typen med R407C (köldmedie) och EVI, och har haft den gamla varianten av 3-fas utan EVI. Min förra pump var ett måndags exemplar, eventuellt pga dålig kvalitetskontroll i kina (eller av sfinx, beror på vad man har för lägsta krav).

Den nuvarande pumpen har denna ovanligt kalla vinter i skåne fungerat väldigt bra ner till -18*C, kallare har vi inte haft det.
Jag loggar effekt in/ut och därmed COP men jag kan inte garantera att mina mätningar är exakt för jag har ingen flödesmätare inkopplad (lite beräkningar och elpatron har gett mig flödet, och VP cop jämförts med elpatronsdrift).
Om jag jämför med Sfinx copdatablad så drar min pump mer än databladet säger, men COP är bättre än databladet så den ger också mer effekt ut. Nu när det är -5*C ute ger min 7.kW och drar då 2,67kW dvs ca 2,62 i COP vid ca 45* vatten ut. Databladet säger ungefär COP=2,4 och uteffekt 6,2kW, så väl överrenstämmande eller bättre. Vid kallare utetemp ligger mina mätningar mer över databladet.

Överhuvudtaget så måste jag tycka att denna maskinen känns betydligt stabilare än den gamla (kan bero på att den inte fungerade som den borde...) och att ha EVI som verkligen ger det där extra just när det behövs (kalla temperaturer ute och hög framledning) känns klockrent för svenska förhållanden.

Så mina pros and cons:
+ Service och trevligt bemötande (inkl kunniga svar och tålamod med en nyfiken 1000frågor människa)
+ Min VP11 EVI fungerar väldigt bra
+ EVI för kalla vinterdagar

- Varierande eller bristfällig kvaileteskontroll
- Diverse småproblem/styrproblem med tex missade avfrostningar
- Vid kontakt med Sfinx är telefon det enda säkra, mejl funkar hjälpligt men telefon är kung
- Manualen har varit bristfällig, ganska bra idag dock
- Det var frustrerande ett tag när det bara strulade med vad som visade sig vara produktionsfel

Att tänka på:
* Planera systemet så att du kan garantera minst 25l/sek vid läge 3 på Cirkulationspumpen, särkilt viktigt vid koppling mot slinga.

Har jag ångrat köpet av en sfinx vp?
 - Nja, ibland. Pga strulet med pump 1 och att jag praktiskt taget bodde i pannrummet gjorde att man drömde lite om att bara få ut en firma som istället monterade en "finpump" och jag bara hade suttit och kollat loggar eller låga elräkningar. I backspegeln så har man dock lärt sig mycket på vägen :)
Hade jag fått den jag har nu från början hade jag nog varit helnöjd från början.

Om jag skulle kunan tänka mig att köpa en vp från sfinx igen?
 - Ja, troligvis

EDIT:
Också lite svar på frågor:
Ja, du kan köra VPn och Panna mot tanken. Du bör nog välja två tankar minst om du vill klara dig ett tag på att elda i pannan.

Mot tanken dockar du pannan direkt mot radiator/tankvattnet och vpn går mot slingan i tanken. Sfinx tankar har slingor för solvärme/värmepump och elpatron för backup och varmvatten.

Anders_Nilsson:
Tackar för svaren!

Mitt stora huvudbry är just prestanda vid -15, det var då som huset drog 170kWh per dygn och det är inte uthärdligt en vinter som denna. COP 1.7-1.9 som ni verkar ha är ju helt OK för en LVVP, de fina märkena har inte bättre och som sagt med en dockad vedpanna kan jag ju toppa upp med ved. COP runt nollan är också intrssant men inte lika hysteriskt viktigt eftersom min LLVP klarar nästan att hålla huset varmt då och den drar mycket lite ström. Verkar ju som att om jag köper idag så är flera förbättringar införda jämfört med tidigare modeller, för min del är det ju bara 3-fas 11kW som kommer ifråga.

/Anders

taiga:
Hejsan.
Jag har haft kopplat precis så i tre vintrar funkar bra tycker jag.
lvvp/sol mot slinga i tank  gammal ctc med ladomat mot tank/beredare+slavtank
Har precis i dagarna monterat in sfinxens ved/pellets panna.
får väll se hur det fungerar är ju vinter några månader till
sen får man hjälp av solen så då får pumpen vila till hösten.

Måste hålla med sege och gossen
servicen samt bemötandet hos sfinx är toppen
kunde "nada" om vp innan jag köpte 11kwattaren
blev mååånga samtal och mail med stig men han förklarade så nu fungerar
min anläggning (Har pulat ihop allt själv)
Därför  samma leverantör på fläktkonvektor samt vedpanna.

Så enligt mig hyfsade grejor till vettiga priser samt hjälp om det skulle strula

Mvh taiga

Navigering

[0] Meddelandeindex

Svara

Gå till fullversion