0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ingen risk att du förstör elementen men det som kan hända är att när några termostater stänger så får vp lite vatten att jobba med samt ev för lågt flöde och inget av det är bra. Det brukar i många fall gå bra att sänka värmen på enstaka radiatorer utan att det leder till problem men om du gör det sänk på ratten också så inte vp maxar och för många termostater bromsar och stäng inte av radiatorn ställ termostaten på tex 21 grader så den öppnar efter eldning. I vissa fall så är vp inkopplad så man kan använda radiatorer så det är egentligen beroende av installation men eftersom hyresvärden upplyste om att inte röra termostaterna så är det inte troligt i ditt fall.
men kanske fungerar det redan bra. Har du kollat huruvida radiatorerna är varma när du eldar. Du får vänta ett litet tag tills värmen spridit sig. Kanske är det så att det blir för varmt när du eldar FAST termostaterna reglerar. Mest troligt är dock att husägaren lagt termostaterna på maxläge så dom inte reglerar överhuvudtaget. Då hade jag nog vågat mig på en liten justering. Du vill inte justera för mycket. Bara så den där övertempen hanteras. ajabaja att ratta för mycket, OK?!
om du eldar nere och det blir varmt uppe vetetusan om det hjälper med en fläkt. kör igång termostaterna. hitta ett inställning där dom reglerar ner när du eldar men i övrigt alltid är på. Dom ska bara strypa när övertemperatur råder. myseldar du bara?
Om radiatorerna uppe är "heta" så ligger värmepumpen troligen på en hög kurvlutning, det är inte omöjligt att elpatron går - har du kollat om det indikerar att eltillskott går?Jag skulle satt in ett drapperi eller nåt liknande i trappen för att minska värmespridningen till övervåningen.Kanske räcker det med att sätta in något som stoppar luftflödet uppåt just vid taket, typ 3-4 dm från taket och nedåt i öppningen.