Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Går det att kontrollera loggar på en Atria Optimum? (pump slår av)  (läst 6889 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hej! Jag har en Atria Optimum som efter en normal vinter nu helt plötsligt börjat att slå av i tid och otid. Jag märkte det genom att jag på de sista dagarna sett att displayen ofta visar "värmepump startar om x min" i driftläge auto. Tidigare har jag för mig att jag bara sett detta tillsammans med den lilla fyrkant som väl innebär att drifpressostat löst ut?

Jag har observerat den lite mera idag och den verkar slå av riktigt ofta och allseles nyligen när jag stod och ugglade lite på den så slog den av igen. Då la jag märke till att fyrkanten som idikerar priftpressostat/hetgastemeratur visades i ca 2-3 sekunder för att sedan försvinna och så löd bara displayen "ingen värme behövs" i några sekunder för att sedan gå över till "värmepump start om 9 min".

Jag blir inte klok på vad detta är och har två frågor.
1) Går det att kolla någon form av logg där man kan se hur ofta den har slått av de senaste dygnen och anledning till detta. Jag hittar inget sådant i menyn.
2) Någon som har någon aning om vad detta kan bero på och vad jag borde göra?  ::)

Tacksam för hjälp. /Håkan

Edit; Den slog nyss av nu igen 10 minuter efter jag sist såg att det hände så det sker minst sagt ofta just nu. Verkar som den har hållt på så här i ett par dagar med att köra i några minuter för att sedan slå av och repeat.

« Senast ändrad: 13 januari 2013, 23:05:37 av Hkan »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
om du tittar på temperatur i menyn för detta på värmepumpen och klickar högerpil så får du ett litet diagram. Default tror jag den visar 3 timmar och du kan stega dig in i diagrammet med pilen.

Titta noga på framledningstemperatur. Om du står där och den säger att din framledning BÖR (inom parantes) är 45 grader, som exempel, vad är det för temperatur på framledningen precis innan VP stänger ner?

är hela värmesystemet öppet. Dvs är alla kranar öppna fullt och är alla termostater öppna?

Är det kallare ute nu än det brukar vara?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hej! Tack för svar!

Framledningen inom parentes ligger på 52 grader och när jag kollar kurvan som du berättade om så verkar det som om den slår av vid just 52 (dock så slog den av igen nu när jag stod vid pannan och då slog den av vid 58 grader på framledning). Kurvan ligger på 58-59 för att sedan sjunka stegvis till 52 och sen hoppa ner till 48 för att sedan börja stiga upp mot 58-59 igen. (Framledningen är ställd på 52 och returen 55 och det är inte kallare ute än vanligt, - 6 för tillfället).

Allt är öppet så vitt jag vet. Jag har inte ändrat på något gällade kranar etc och alla termostater är öppna.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Kan det vara så att maskinen stoppar för att returen kommer upp i 55 grader?

Kolla integralen. Hur rör sig denna över cykeln du beskriver.

Normalt är att den startar på -60 och kör tills värdet är 0. I en ganska jämn kurva utan kraftiga hopp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
God morgon  :)

När den slog av medan jag stod o kollade på den igår kväll så hade returen en temp på 50 grader så jag tror inte att den slår av för att returen når 55. När jag kollat integralen de senaste dagarna så har jag ofta lagt märke till att den haft ett jättehögt värde, typ - 800 och sådant.

Dock så kan jag inte kolla nu på morgonen hur kurvan sett ut för när jag nu vaknade så stod pannan i "ingen värme behövs" och integralhistorian de senaste timmar var som du beskrev att den bör vara med jämna cykler upp till ca -60. (kollade nyss vad integralen stod på igår kväll precis när den slog av och det var då -505. Jag tog ett foto på dåvarande temperaturer)

När jag kollar framledningen så har den slått av (för att det inte behövs värme antar jag?) vid 59 grader och låtit fraledningen sjunka till 42-43 för att sedan starta och värma till 59 igen. De senaste timmarna verkar detta varit i ganska jämna cykler.

Det har nu på morgonen blivit lite kallare än igår kväll. Något som kanske är av vikt är att jag sänkte pannan en grad igår kväll (från 23 till 22). Dels för att vi hade det ganska varmt i huset men mest för att jag ville testa om det påverkade beteendet. Var kanske dumt och ändra när jag vill observera hur den beter sig och varför den slår av att ändra förutsättningarna.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 07:11:20 av Hkan »

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
På min Atria bryter driftpressostaten vid ca 56-57 °C framledningstemp (enligt inbyggda tempsensorer) vid vv-körning så ditt problem med många start/stopp beror säkert på din höga kurva.
Kanske är läge att komplettera med en fläktkonvektor eller så för att kunna köra på en lägre kurva?

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
En grej till du kan göra är att via servicemenyn/installation ändra loggningstid till 12 min, då förlänger du logghistoriken till nästan ett dygn vilket kan vara bra ibland om man t.ex vill se hur många kompressorstarter man har på ett dygn.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35470
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Och det kan inte vara så att den bryter på hysteres?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag tror inte det är hysteres 52 bör och 58 i framledning.

Mer troligt då att kurvan är så hög att driftpressostaten bryter. Den kommer helt enkelt inte längre upp. Blir tvingad att slå av och försöka på nytt när minimitiden mellan värmekörningar räknats ner.

Det förklarar också fyrkanten i display som normalt sett bara syns i samband med VV körningar.

TS nämnde att det varit varmare i huset. Kan strul med växelventilen vara en bidragande orsak?

Är tillskott aktiverat?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
@snuppesno: Jag har 2 st fläktkonvektorer i källaren. Det är bara på övervåning som jag värmer upp med radiatorer (eller konvektorer om man ska vara petig).
Du säger att din bryter vid 56-57 grader. Är detta något man manuellt ställer in, när den ska bryta alltså? Om jag ställer min panna på 22 grader vilket i -6 ute verkar betyda att den matar på med ca 58-59 grader framledning, kan jag då ställa in kurvan lägre? Innebär detta att jag skulle behöva mera konvektorer/radiatorer för att bibehålla effektiv värme i huset?

Som det är nu så ligger tempen i hus normalt ca 2 grader under det jag ställt pannan på.

@David: Tillskott har ej varit aktiverat under denna tid vad jag kan ha sett.


Är det som så att min framledningstemp ligger över vad som anses normalt för uppvärming? Kan tillägga att jag dessutom har en frånluftsmodul installerad på systemet och att jag inte värmer upp ett jättehus direkt. 62 kvadrat x2.
Jag har 2st konvektorer +2 st radiatorer på övervåning samt 2 st fläktkonvektorer på undervåning som sköter uppvärming (samt golvvärme i bad undervåning men den är el-driven).


Sedan jag igår kväll sänkte pannan från 23 grader till 22 så verkar den ha gått normalt utan massa stopp. Min första tanke var att det kanske innebär att pressostaten löser eftersom att framledning behöver vara så attans varm för att värma till ställda grader men så slog det mig att det inte varit något problem tidigare i vinter när det varit mkt kallare och jag haft den ställd på 23 grader. Blir inte riktigt klok på varför den har spökat..  Sc:,h

Finns det några saker jag borde testa/smörja etc manuellt som kan kärva eller så och ställa till det för flödet eller något annat i systemet. Jag känner mig duktigt grön i detta ämnet.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 17:12:36 av Hkan »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag tycker det låter som att din framledning är för hög helt enkelt (om det som suppersno skriver stämmer). Kanske har du inte märkt av när detta har hänt tidigare.

En grad ändring på rum-bör på värmepumpen resulterar i 3 grader högre/längre framledning längs hela kurvan.

Så om du har kurva 40 som ger 40 grader framledning vid 0 grader utetemp med rumbör 20 så blir det 49 grader vid 0 grader ute med 23 i rumbör.

Vad har du för temp inomhus? Är du säker på att du inte har några termostater som är aktiva?

Kan det vara så att du har problem med för litet flöde. Att radiatorerna inte hinner avge effekten effektivt nog och att temperaturen därför snabbt går upp. Det kan göra att du ligger och bryter på hysteres (när det är varmare ute) och därför är hela din kurva satt ur spel.

Om allt står rätt till blir målet att försöka få ut mer effekt ur ditt värmesystem genom att justera strypningar/flöden och eventuellt komplettera med flera värmekällor.

Dina fläktkonvektorer. Går dom för fullt. eller står dom bara och mesar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
@snuppesno: Jag har 2 st fläktkonvektorer i källaren. Det är bara på övervåning som jag värmer upp med radiatorer (eller konvektorer om man ska vara petig).
Du säger att din bryter vid 56-57 grader. Är detta något man manuellt ställer in, när den ska bryta alltså? Om jag ställer min panna på 22 grader vilket i -6 ute verkar betyda att den matar på med ca 58-59 grader framledning, kan jag då ställa in kurvan lägre? Innebär detta att jag skulle behöva mera konvektorer/radiatorer för att bibehålla effektiv värme i huset?

I så fall kör du på en duktigt hög kurva, jag har kurva 33, alltså 33 °C framledningstemp vid 0  °C utetemp. Om du behöver över 50 °C framledningstemp vid såpass låga utetemperaturer för att få varmt inne så kanske det är motiverat att kolla över dina konvektorer för att kunna få en lägre framledningstemp med bibehållen komfort.
Detta är inget specifikt för Atria utan alla vp trivs med låga framledningstemperaturer.
Och det går inte att ställa in temperaturen som vp bryter utan det är driftpressostaten som helt enkelt bryter på för högt gastryck vid i mitt fall ca 57 °C. Det sitter en driftpressostat som bryter vid ett ännu högre drifttryck som man kan använda om man vill ha mera vv men det är inte att rekommendera, sliter mer på kompressor och du får sämre COP.
Har du alla termostater på elementen fullt öppna så inte de är med och reglerar?

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
egentligen borde inte kurva 40 vara något problem. Det är detta med rum 23 som adderar 9 grader längs hela kurvan som är dödsstöten :)

Jag har kurva 33 och rum 21. Men då har jag lite överdimensionerat och nykonverterat till vattenburet.

Kurva 37 får nog anses som ganska normalt för normalt dimensionerade låg-temp-system (ej golvvärme).

Med det menar jag att en läsare inte ska få för sig att allt över kurva 33 är onormalt högt alltså.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
egentligen borde inte kurva 40 vara något problem. Det är detta med rum 23 som adderar 9 grader längs hela kurvan som är dödsstöten :)

Jag har kurva 33 och rum 21. Men då har jag lite överdimensionerat och nykonverterat till vattenburet.
 
Kurva 37 får nog anses som ganska normalt för normalt dimensionerade låg-temp-system (ej golvvärme).

Med det menar jag att en läsare inte ska få för sig att allt över kurva 33 är onormalt högt alltså.

Helt riktigt, och hade jag läst hela Hkans sista inlägg utan att stressa för ett tvprogram kl 20.00 hade jag sett att han kör kurva 40 som är fabriksinställning..my bad  ???
Såg bara hög framledningstemp och tittade bara på det, lite komiskt för tvprogrammet jag tittade på handlade om hjärnans förmåga att bara fokusera på en grej i taget  ::)
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Hkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Tack för alla svaren. Ni är grymt hjälpsamma!

David jag kör alla termostater fullt öppna förutom den i sovrummet som är något strypt eftersom vårat sovrum blir väldigt varm annars. I övrigt är allt öppet och elementen avger fin värme. Får dock erkänna att jag bara kört fläktkonvektorerna på steg 2 av 3 vilket förstås hämmar deras värmefördelning. Jag ställde upp dem nu ikväll.

Temp innomhus ligger på ca 20,5 grader nu när jag sänkte till 22 på pannan.

Jag misstänker att förra ägaren till mitt hus har strypt ner backventilerna på element/konvektorer dock. Jag märkte detta genom att jag inte kunde få bra värme i grabbens rum. In var varmt men utflöde var ljummet så jag öppnade backventilen något och sedan vart det bra värme på nolltid. Jag ska kolla över de andra och kontrollera att inte dom också är strypta. Skulle ju kunna vara så men att de är lite mindre strypta vilket gör att jag inte reagerat för att det fortf blir varmt. Borde väl dock göra så att pump får problem med att få ut värmen ordentligt och att värmen på framledning behöver vara högre om så vore fallet?

Sen har jag faktiskt en ordentligt redig fläktkonvektor till från Vasathemr med dubbla element som jag ej kopplat in ännu då jag måste dra ny koppar från pannan för detta. Men det kanske är dags att fundera på att koppla in den. Hade säkert hjälpt mycket med uppvärmningen av källaren då vad jag hört så ska den vara väldigt effektiv.

Angående det ni skrev om kurva 40. Om en grad på rum ger ca 3 på framledningen skulle det ju förklara varför den kanske stabiliserat sig nu och ej krånglar längre sedan jag sänkte till 22 istället för 23 på pannan. Dock så förstår jag inte varför den fortfarande värmer till 58 grader på framledning före den slår om till "ingen värme behövs". Skulle toppen på framledningen inte sjunka med mer än en grad när jag sänkte från 23 till 22 på pannan?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!