Jag kanske hinner ändra mig igen, men just nu börjar Bosch Compress 5000 LW-17, samt en rostfri Bosch kombiberedare kännas som ett starkt alternativ. Det betyder nytt pannrum och en hel del annat pyssel. Om en Boschmodell som motsvarar IVT EQ hinner komma vore ju helt OK, men jag ska ju troligen handla inom kort, och det är väl stor risk att den modellen inte släpps från Bosch förrän IVT har presenterat ytterligare en nyare vp.
Varvtalsreglerad pump på varma sidan låter väl i och för sig trevligt, men sannolikt finns inte massor att spara där. Den ström man spar på själva pumpen är väl troligen inte så väsentlig, i och med att en A-klassad pump ändå är väldigt snål. Om det sedan innebär högre COP bortsett från pumpströmmen, så kan det förstås ha lite större betydelse. IVT EQ har väl annan kylkrets, men det blir troligen tiotusentals kronor dyrare att köpa pumpen med IVT-märket, samt att installationen inte får göras av mig om jag vill ha fullt garanti. Det senare gäller ju även Bosch, och tyvärr lyckas jag antagligen inte köpa värmepumpen på ett ställe med låga priser, och sen få en Boschgodkänd röris att lägga sista handen vid installationen så att jag får garantin.
Synd att garantin är avhängig att man köper materialet på vissa ställen...