Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme 1/3 av kostnad  (läst 80355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rogerp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #135 skrivet: 06 februari 2014, 20:19:38 »
Hur har det gått ?
Blev det någon lansering och isåfall vem eller var ?
Någon som vet vem man ska kontakta om man är nyfiken på denna lösning?

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #136 skrivet: 06 februari 2014, 21:50:54 »
norge,findland tyskland , samt turkiet , turkiet körs nog igång nästa vecka.

 Vem borrar med vattenriggar frÃ¥n er i Finland ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #137 skrivet: 06 februari 2014, 21:55:32 »
hej.
 sarkasm kan du stoppa upp i röven.
 

Vad var det där för ett språk av en som ska föreställa ett proffs ?

Han har mycket att förlora och lite att vinna på att så där hastigt sticka ut taggarna !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #138 skrivet: 22 augusti 2014, 14:23:51 »
Verkar tyvärr som att Grevens borrteknik inte fick godkänt av dom "kunniga" handläggarna på Sveriges kommuner..
Det är borrningen som står för stor del av investeringen.
Och det helt i onödan, tack vare ett regelverk som hindrar teknikutveckling och fri konkurrens.
Det är väldigt synd då Sverige var tidigt ute med att just utveckla borrteknik och teknik för energibrunnar. Nu kommer andra länder ikapp och förbi för att marknadsintroduktion av mer modern och kostnadseffektiv borrteknik för energibrunnar hämmas av branschskyddande regler som upphöjts till förordningar.

Exempelvis: Hur kan man fortfarande kräva stålfodring när livslängden för stålröret är beräknat till mindre än 100 år. Stålfodringen är en av de dyrare delarna i många energibrunnar. Tätning mot grundvatten kan ske på mycket bättre billigare och säkrare sätt.

Med ny teknik kunde varje fastighet få berg och markvärme till ett mycket lågt pris. Sverige skulle spara mångdubbelt mer el än vad alla vindkraftverk ger och det skulle inte behöva subventioneras ett enda öre. Redan idag ger geovärme ca 12 -15 TWh medan vind ger i storleksordning hälften.

Det har borrats närmare ett hundratal sådana här lågkostnadshål i landet redan. Med dito installerade värmepumpar. Tekniken finns. Men den är inte godkänd enligt många, dock inte alla, kommunernas tolkning av anmälningsplikten. Så nu flyttar det företaget troligen ut ur landet. De har inte motivation att tjafsa med yra handläggare på kommunerna, eller handläggare på miljödepartementet längre. Grattis Sverige.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #139 skrivet: 22 augusti 2014, 15:21:36 »
Vet inte hur mycket som är rätt i inlägget men en sak som är fel är hur mycket vindkraften ger, i dagsläget ger den ca 11 TWh pÃ¥ Ã¥rsbasis. Allt enligt Svensk Energis redovisade statistik. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #140 skrivet: 22 augusti 2014, 15:34:17 »
Hur garanteras tätningen till grundvatten i Grevens borror?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #141 skrivet: 22 augusti 2014, 20:22:05 »
En plugg i berget, och sedan betong ovanpå, om jag inte missminner mig.
Borde vara minst lika bra som ett rör (som kan leda ned ytvatten till grundvatten om det läcker.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #142 skrivet: 26 augusti 2014, 12:51:29 »
Ja, men det jag frÃ¥gar är hur det kan garanteras att det verkligen pluggen verkligen fungerar.  ???

Låt säga att det är en tillrinning på 2 000 l/h d.v.s. borran vattenfylls och ger ett tryck mot pluggen. Med den höga tillrinningen så sker det redan mindre än en timme efter att borrstängerna är lyft från hålet.

Om vi antar att pluggen ska placeras 20 meter under marknivå, och grundvattennivån är 3 meter under marknivå så skapas snabbt ett tryck underifrån mot betongblandningen på runt 100 kg.

Vad gör att betongen stelnar och tätningen kan garanteras.....innan den sköljs bort?  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #143 skrivet: 26 augusti 2014, 12:57:17 »
De satte väl in en form av bälg som tätade?
Men visst, det är troligen omöjligt att säga om det blir tätt eller ej.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #144 skrivet: 02 november 2014, 23:30:47 »
  Vet inte var denna info kom ifrÃ¥n.
klart att tekniken är testad & godkänd .
tyvärr kan jag inte delge mer info här.
Hoppas ni förstår dilemmat.
de som är intresserad av detta är välkommen in eller ring.

     
Verkar tyvärr som att Grevens borrteknik inte fick godkänt av dom "kunniga" handläggarna på Sveriges kommuner..
Det är borrningen som står för stor del av investeringen.
Och det helt i onödan, tack vare ett regelverk som hindrar teknikutveckling och fri konkurrens.
Det är väldigt synd då Sverige var tidigt ute med att just utveckla borrteknik och teknik för energibrunnar. Nu kommer andra länder ikapp och förbi för att marknadsintroduktion av mer modern och kostnadseffektiv borrteknik för energibrunnar hämmas av branschskyddande regler som upphöjts till förordningar.

Exempelvis: Hur kan man fortfarande kräva stålfodring när livslängden för stålröret är beräknat till mindre än 100 år. Stålfodringen är en av de dyrare delarna i många energibrunnar. Tätning mot grundvatten kan ske på mycket bättre billigare och säkrare sätt.

Med ny teknik kunde varje fastighet få berg och markvärme till ett mycket lågt pris. Sverige skulle spara mångdubbelt mer el än vad alla vindkraftverk ger och det skulle inte behöva subventioneras ett enda öre. Redan idag ger geovärme ca 12 -15 TWh medan vind ger i storleksordning hälften.

Det har borrats närmare ett hundratal sådana här lågkostnadshål i landet redan. Med dito installerade värmepumpar. Tekniken finns. Men den är inte godkänd enligt många, dock inte alla, kommunernas tolkning av anmälningsplikten. Så nu flyttar det företaget troligen ut ur landet. De har inte motivation att tjafsa med yra handläggare på kommunerna, eller handläggare på miljödepartementet längre. Grattis Sverige.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #145 skrivet: 03 november 2014, 07:01:19 »
Vad mig anbelangar är det OK att du lämnar mer info om detta här, det är av allmänintresse och eventuell info om detta är att anse som objektiv och saklig i detta ämne.
Om du av sekretess-skäl inte vill lämna ut mer info så är det en annan sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #146 skrivet: 03 november 2014, 20:41:33 »
Tjeena.
info kommer men inte ännu.
tekniken & maskiner redo men är inte ensam ägare längre. Därav munkavle.
Detta blir bra för fastighetsägare samt miljön så långt kan jag lova.

Vad mig anbelangar är det OK att du lämnar mer info om detta här, det är av allmänintresse och eventuell info om detta är att anse som objektiv och saklig i detta ämne.
Om du av sekretess-skäl inte vill lämna ut mer info så är det en annan sak.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Rickepip

  • Montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vaillant geoTHERM plus 10kW
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #147 skrivet: 05 november 2014, 21:04:35 »
Om du inte är ensam ägare längre betyder det att ni kommer arbeta inom hela Sverige?

Utloggad Gerka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stora Skedvi, Dalarna
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #148 skrivet: 08 november 2014, 18:15:40 »
Jag tänker borra för bergvärme nästa år, hoppas det har kommit mer info till dess ^-^
IVT Geo 312 med 180m borra, värmer 220 kvm boyta+ett dubbelgarage på 50kvm.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Bergvärme 1/3 av kostnad
« Svar #149 skrivet: 10 november 2014, 12:10:40 »
du tror inte berget har några sprickor någon annanstans ?
samma gäller om de blir tex ett utsläpp i mark nivå....de förorenade sedimenteras innan det når borran samt alla andra sprickor i berget. ingen motorväg genom foderrör som läker.

Ja, men det jag frÃ¥gar är hur det kan garanteras att det verkligen pluggen verkligen fungerar.  ???

Låt säga att det är en tillrinning på 2 000 l/h d.v.s. borran vattenfylls och ger ett tryck mot pluggen. Med den höga tillrinningen så sker det redan mindre än en timme efter att borrstängerna är lyft från hålet.

Om vi antar att pluggen ska placeras 20 meter under marknivå, och grundvattennivån är 3 meter under marknivå så skapas snabbt ett tryck underifrån mot betongblandningen på runt 100 kg.

Vad gör att betongen stelnar och tätningen kan garanteras.....innan den sköljs bort?  Sc:,h
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!