Har en Nibe Split som har strulat en del sedan den installerades. Är nu inne på tredje vintern. Majoriteten , om inte samtliga, problem som jag haft med systemet har dock berott på brister i installationen.
I år stannade utedelen när temperaturen gick under nollan. Den klarade inte av att avfrosta sig själv, och panelen gav avfrostningslarm (tror det är larm 77). Efter lite funderande och bläddrande kom jag fram till att en orsak till problemet skulle kunna vara brist på köldmedium, och i så fall fanns en läcka i systemet någonstans.
Servicekillen ville först göra en manuell avfrostning, för att kunna felsöka själv, men kom sedan också han fram till att det var problem med gasvolymen/trycket. Det visade sig att det var en läcka vid en av ventilerna på innedelen. Han lagade den, fyllde på ny gas, och nu surrar den som en katt igen.
Anmärkningsvärt är att den är mycket tystare nu än den någonsin har varit tidigare. Och den har inte varit i närheten av patronerna, trots -5 graders utetemp. Det leder mig till att undra: om den har snurrat tre vintrar med för lite köldmedium i systemet - hur mycket effekt har då gått förlorad, och vad har det kostat mig?
Den ligger ju utanför garantitiden nu, så jag har väl små möjligheter att reklamera installationen.