0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kanske har fel men när jag tittar på flertalet pumpar av modell 09 eller 12 o motsvarande (10/13, 25/35 osv) så slår det mig att de väger exakt samma och har andra identiska egenskaper. Många har exakt samma mängd köldmedia, några skiljer det typ 30gram på. Jag inbillar mig då att det egentligen är samma maskin fast den ena är hårdare pressad än den andra. Det skulle ju även förklara varför den mindre av de 2 jag jämför då alltid har bättre COP vid 50% +7grader. Skillnaden jag ser är då att fläkten i innedelen varvar marginellt mer och att kompressoreffekten då är högre. Lägsta effekt är då det samma på dessa modeller och det lär inte bli någon skillnad vid varmare väder. Enda skillnaden lär vara att den större orkar med bättre när det blir kallt och sliter lite hårdare på kompressorn. Men jag kan ha fel....
precis som i bil/snöskotervärlden fast där kostar lite extra urpressade hästkrafter lite mer
HejJag står inom kort inför valet att byta vår gamla Panasonic xxx9ckp från 2002 mot en nyare Mitsubishi.Var och diskuterade valet hos en firma förra året med någorlunda känt företagsnamn på marknaden. Säljaren hävdade att man inte skulle välja en för stor pump då den kunde få svårt att reglera ner effekten och gå mer som en On/Off pump. Vi har en enplansvilla på 120m2 från 1976 som är byggd i vinkel med väldigt öppen planlösning.Läser man de flesta trådar härinne så verkar den allmänna uppfattningen vara att man ska välja en större pump, om plånboken tillåter.Är det struntprat från denna försäljaren eller stämmer det ?/M