Hej!
Har egentligen lämnat det här forumet (lämnade vid den tiden ett flertal forum då jag vid tillfället mådde riktigt dåligt och var väldigt kritikkänslig), men nu kommer jag tillbaka för nu jävlas våran maskin.
Det började med att den sköt en säkring, vilket också tog med sig huvudsäkringen på en fas. Hm, tänkte jag, det var inte bra. Bytte säkringarna, gick ut och gjorde norsk reset och efter 20 minuter startade pumpen och gick som den skulle. Gick ungefär en vecka, tills igårkväll. Då sköt den en säkring igen, precis som innan med tillhörande huvudsäkring. Bytte och gick ut och kollade. Då gick bara fläkten. Konstigt, tänkte jag, gjorde en norsk reset och väntade. Och väntade. Men inte fan startade den. Sen var jag tvungen att åka en sväng, men mina föräldrar började frysa, så dom gjorde en brasa så länge. När jag kom hem sent i gårkväll gick jag ut och lyfte av locket och kollade statusen. Då indikerar den S1 18, dvs fel rotationsriktning.
Fundering: kan pumpen skjuta säkringar om den snurrar på fel håll, eller är det kompressorhaveri på gång? Tilläggas bör att efter första gången den sköt säkringar gick den som den skulle, gav värme helt normalt och lät helt normalt.
Kan jag göra något för att testa utan att jag gör det värre, eller är det bara att ringa installatören?