0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bra att Kia:n respektive Kiorna fungerar bra Hmm .... Volkswagen .... som vanligt
@ måle10Det jag också vill säga är att kanske servicearbeten som du måste låta göra också kan kosta en hel del!!Oftas tar dom betalt bara för att de gör en synkontroll eller för småsaker.Vet inte om det är en fördel att låta utföra många sercivearbeten. Byta olja och oljefiltern måste man, men annars vill jag bara låta byta ngt om det verkligen är nödvändigt.Jag kör ganska mycket, det sliter på bilarna. Kan dock säga att småbilar klarar minst 130 000 km nästan utan problem. Räkna att det blir större problem när de har gått 160 000 km!!
Då KIA ceed nämns vill jag bli lite OT och ta upp en sak som har förbryllat mig. Jag är sedan i början av september ägare till en ny KIA ceed kombi diesel. I början av oktober hände något märkligt. Jag körde ut ur en rondell och gasade lite grand, inte mer än vad jag brukar göra. Jag hör ett vinande ljud och tänker att det var konstigt att turbon gick in, den hade aldrig gått in tidigare och inte senare heller för den delen (det är pensionärskörning som gäller). Vid ett rödljus någon kilometer senare märker jag att motorn inte stannar när jag lägger växeln i friläge och släpper upp kopplingen (autostop kallar KIA det) vilket den tidigare alltid har gjort. Vid ett annat rödljus ytterligare någon kilometer senare märker jag att det luktar bränd målarfärg i bilen men tror att det kommer från bromsarna på en tungt lastad lastbil som står framför mig. När jag kör in på tomten en mil senare luktar det åter bränt i bilen. Jag inser då att det kommer från min bil och att luft från motorutrymmet sugs in i ventilationsluftintaget när bilen går sakta eller står still och vinden kommer från rätt håll. Öppnar försiktigt motorhuven men kan inte se något fel, det bara luktar bränt. Det finns ingenting som ser bränt ut. Jag antog då att den brända lukten kom från turbons premiär. Efter denna händelse fungerar inte autostopfunktionen varför jag i slutet av oktober lämnar in bilen på service. De hittar inget fel. De har bara en teori om att batteriet var dåligt laddat (74 %) och det skall enligt programmeringen inaktivera autostopfunktionen. Jag var tveksam till förklaringen men resonerade som så att om felet finns kvar när det är dags för ettårsservice får de leta reda på felet. I förmiddags när jag kom Uppsalavägen in mot Essingeleden och det blev stopp i bilkön (tycks bli stillastående bilkö där nästan alla tider på dygnet) upptäcker jag till min förvåning att autostopfunktionen fungerar igen. Är det någon som har en teori om vad det var som hände? Så här efteråt tycker jag det är konstigt att det skulle lukta bränd målarfärg när turbon går igång för första gången. Man ser väl till att inte måla det som blir så varmt att färgen blir bränd för att eliminera onödig garantiservice besök av oroliga bilägare. Inte heller förstår jag varför det i så fall skulle få autostopfunktionen att temporärt inaktiveras. Bortsett från den här malören är det en högst förträfflig bil som jag kan rekommendera.
Garanti är något som är frivilligt att lämna av säljare eller tillverkare, det kan man inte begära via någon lag.Däremot gäller alltid konsumentköplagen.Utdrag från konsumentverket:(Garanti är ett löfte som en säljare eller tillverkare kan ge dig och som innebär att de ansvarar för att en vara eller tjänst är på ett visst sätt eller har en viss hållbarhet under en bestämd tid. Det är frivilligt för säljare och tillverkare att erbjuda garanti och alltså inte något du kan kräva enligt lag.)
@ MikeFörresten: Om du säljer bilar - vilka märken säljer du? Nyfiken bara.
Jag säljer absolut inga bilar, jag är dock ganska bra insatt i många konsumentregler.
Ja okej.Som sagt, garantin är alltid frivillig.