Jag måste be om hjälp här.
Jag köpte en begagnad vedpanna härom året, en Albin Special 425.
Installerade den tillsammans med 3st 500l tankar och en laddomat 21.
Allting har fungerat som tänkt, men har varit irriterad över att jag har svårt att få upp en vettig temp i pannan.
Sen när jag letat runt lite och frågat några som har lite mer erfarenhet än mig så har jag förstått att något är lite galet.
Jag har ca 60 °C in i pannan men den klarar inte att jobba upp temperaturen till mer än max 75 °C, oavsett hastighet på laddomaten, således får jag inte varmare än så i tankarna. Provade att göra laddomaten strömlös och eldade på med bara självcirkulation.
I princip samma resultat.
Så idag gick jag in för att rengöra pannan invändigt, skrapa bort all beläggning i eldstaden och rökgaskanalen så märkte jag något som gjorde mig väldigt förvånad.
Mellanväggen i rökgaskanalen samt den inre väggen i kammaren, det som jag trodde var en del av vattenmagasinet i pannan, klongar tomt. Borde det inte cirkulera vatten där?
Jag blev väldigt förvånad, kan det vara någon skiljevägg? eller finns det någon möjlighet att det någonstans blivit stopp i vattenmagasinet?
Det sitter en vvb i toppen av pannan, om man lyfter av plåten och isoleringen, finns det någon möjlighet att öppna upp och lyfta ur den för att på så vis se in i magasinet? beredaren är trasig sen köpet så skulle kunna kasta bort den.
Vore tacksam för alla råd och tips..
Mvh Micke