Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nu var det dags igen - 2010 kaputt  (läst 7685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« skrivet: 29 oktober 2012, 23:13:56 »
Har haft problem med min 2010-8 förr:
2008 havererade kompressorn, gick på garanti.
2010 läckage i kylslingan.
2011 återigen läckage.
Idag: kom hem och tände några lampor, sedan löste jordfelsbrytaren till huset. Såklart funkar huset så länge jag inte slår på 2010:an. Gissar att kompressorn har havererat igen. Suck.

Egentligen är det väl inte hela världen med felen ovan, men jag ser den stora förlusten i stillestånd och strul, bara ett fåtal vintrar har pumpskrället gått hela vintern sedan jag flyttade in 2006.

Förhoppningsvis kan jag få tag i en ny pump innan det blir för kallt. Men vad har jag att välja på?
Nibe 2026 känns "sådär". Dels är jag så less på Nibe, men sedan känns det som att det är rätt gammal teknik i det här laget om man jämför med konkurrenterna (tex Thermia Atec). Den enda fördelen är att installationen borde bli enkel.

Vattenrören till 2010:an går i väggar och undertak, så det skulle vara knepigt att byta dessa. Dessutom går dessa genom en uthyrningsdel i kåken, så det är inte läge att riva. Har en vanlig EVC240 elpanna, så 2010:an har gått med fast kondensering. 2010-8 har klarat uppvärmningen helt ensam ner till -5, sedan har elpannan fått gå in och stödja emellanåt. 89+89 kvadrat funkishus -38, sutteräng.

Eftersom 2010 har havererat förr, så känns det lämpligt att kolla här. :) I och för sig kanske de som bytt från Nibe inte läser detta forum längre.

Synpunkter, någon?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13164
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2012, 10:10:09 »
Har du nån värmekabel till kondensavrinningen? Det är inte ovanligt att dom blir dåliga så att jordfelsbrytaren löser ut...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2012, 17:58:37 »
Hm, jag önskar att jag hade haft en, för då hade hoppets ljus tänts :)

I morgon kanske det ska sluta att regna, och jag kan då göra lite närmare undersökning, kanske man kan koppa ur fläkt (någon nämde att även den kunde lösa jfb), och kompressor var för sig och testa.

Nibe säger iaf att jag kan ersätta 2010:an med en 2026-8 och en UKV-100 volymtank, alt. vvm300. Volymtanksalternativet verkar enklare, men tar en hel del plats.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2012, 17:09:49 »
OK, idag kom solen åter, så jag passade på att felsöka lite granna. Kompressorn är den som löser jfb.
Kopplar jag ur den, så går fläkt och annat.

Kopplar jag in kompressorn, så startar den*, och går i några sekunder innan jfb löser ut. Den låter precis som vanligt, så den kan inte ha skurit. Vad kan ha hänt? Finns det något man kan göra vid?

* 2010 gör ju två provstarter när den varit avstängd, den första efter någon minut, som går i 5 sekunder, sedan en andra efter ytterligare en minut. Det som händer är att den startar på första provstarten, går i 3 sekunder ungefär innan jfb löser.
« Senast ändrad: 31 oktober 2012, 17:11:37 av vespaman »

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #4 skrivet: 04 november 2012, 17:02:13 »
OK, i helgen demonterade jag så lågnt att jag kunde lossa matningen direkt på kompressorn, och även då gick 2010:an utan problem, så helt klart är att kompressorn har något jordfel i sig, trots att den fungerar, sas.

Nibe säger att jag måste byta till 2026-8 eftersom kompressorn inte finns att tillgå längre (vilket är vad flera redan har rapporterat här på forumet).   :'(

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3467
  • Kön: Man
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #5 skrivet: 04 november 2012, 17:29:13 »
Kan du koppla förbi jordfelsbrytaren?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 34 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning: 20000 kwh

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #6 skrivet: 04 november 2012, 17:44:25 »
Nej. Eller: det blir väldans bökigt då mitt elskåp är rena rama skräcken att hålla på med, trångt som 17, speciellt inkommande vid jordfelsbrytaren - kablarna till jordfelsbrytaren är original 38 med tygisolering till råga på allt.

(Det är alltså husets jfb, inte någon speciell för 2010:an.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1136
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #7 skrivet: 04 november 2012, 18:43:14 »
Provat att Ohm-mäta kompressorn (helst med en megger) mellan dess stift och kompressorkapsling? - dock är det inte säkert att man ser felet med en gång eller felet visar sig med låga mätspänningar som en vanlig multimeters Ohm-läge ger. Ett 'home-made' sätt att öka på mätspänningen en del är att köpa 5-6 st billigaste möjliga  9-Volts batterier och seriekoppla (det är bara att trycka i hona-hanne i varandra med ett steg förskjutet och lätt att 'desarmera' efteråt om man har småungar i hushållet) och ha den i serie med multimeter (med rätt polaritet) och det man mäter - då får man ca 50 Volt mätspänning som knuffar på multimeterns befintliga spänning och det skall fortfarande visa 'OL' - oändlig impedans - om man är modig så kan man använda flera 9 V batterier i serie ;-). 

Kollat igenom säkringar, startapparat/startströmbegränsare  och kontaktorer hela vägen så att du inte har skumma startlägen som tvåfasdrift eller att det står och blixtrar och gnittar i brytarna eller säkringbottnar innan då sådana transienter kan mycket väl höras över kapacitivt till jord via kompressorn lindningar och JFB hugger och bryter. - likaså att du inte har tjall med din nolla till fastigheten - för då kan det bli väldigt skumma effekter  och det är ett mycket allvarligt fel.

Om du har elelement i beredaren - helt säker att det inte är någon av dessa som strular - egentligen??




« Senast ändrad: 04 november 2012, 19:15:26 av xxargs »

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #8 skrivet: 04 november 2012, 19:41:01 »
Har provat att Ohm-mäta alla faser mot jord med vanlig multimeter, den ger inget utslag. Men jag ska se om jag kan låna en megger (alt. köpa). Annars var det ett bra tips med niovoltarna!

Har kört utan VP sedan förra veckan, på elpannan, och det funkar bra, så jag kan inte se att den skulle vara problemet.
Varenda gång jag kopplar in 2010:an (med kompressorn) så löser JFB efter 2-3 sekunders kompressordrift garanterat. Och, dessutom så hade jag elpannans element avslagna när JFB löste de första 5 gångerna (när jag felsökte).

Hur kan jag kolla strömbegränsare/kontaktorer osv enklast? Räcker det att låta kompressorn vara urkopplad och mäta på sista plinten mot kompressorn s.a.s.? Det är öken att dra hus-JFB hela tiden - har tröttnat rejält på det nu  :) :)
Det räcker väl inte att bara mäta när inget är inkopplat?

Kan säga att ett stift på kompressorn satt väldigt dåligt, och dess ledare såg rätt svedd ut. Dock var det samma visa när jag klämt till den.


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1136
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #9 skrivet: 04 november 2012, 20:46:43 »
Eftersom det kommer efter några sekunder drift så kan det vara strömberoende - helt enkelt att något blir varmt av motorströmmen och det börja joxa och gnitta.

kontaktorer och startströmsbegränsare ligger då nära till hands - men gå ut till proppskåpet och kolla hur säkringarna och proppbrunnarna ser ut först (om du har diazed-säkringar) - är det bränt och eländigt på säkringen och brunnsbotten och dessutom kanske varmt om detta kollas precis efter starten och JFB-utlösningen så har du förmodligen hittat ett misstänkt ställe.  Om du har automatsäkringar där så får du titta på säkringen innan dessa

En väg (efter att du meggat kompressorn)  är att förbikoppla kontaktor och startströmsbegränsningsboxen och kan koppla in kompressorn separat och ansluta det med en 3-fashanske eller via en arbetsbrytare  - OBS - du måste ha väldigt god koll på fasföljden så att kompressorn inte snurrar baklänges om det är en 3-fasmotor och i övrigt ha en viss elvana så att nolla och skyddsjord också kopplas in korrekt

slutligen -  du har inte köpt någon ny 'leksak' som stor färgskärm, dator mm. då dessa kan läcka ganska mycket ström via avstörningskondensatorerna och helt enkelt gör att marginalerna för strömmar på skyddsjorden är mindre vid JFB om den känner av husets samtliga skyddsjordströmmar till alla anslutna apparater - Obs du måste rycka sladden ur vägguttaget för att den typen av last skall försvinna, det räcker inte med att stänga av utrustningen.
« Senast ändrad: 04 november 2012, 20:52:17 av xxargs »

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #10 skrivet: 04 november 2012, 22:15:48 »
OK, tack för alla uppslag! Jag skall börja med att megga.

Jag läser i manualen för 2010:an att dessa två startförsök som den gör, är för att testa/korrigera fas-följden, så det blir nog inte lätt för mig att koppla in kompressorn rätt om jag måste gå förbi logiken. Om jag inte hittar någon manual på kompressorn, that is.

Jag har inte köpt något nytt, samma dag som pumpen började strula, men jag har några dagar tidigare gjort lite ändrngar (bytt några dimmrar osv och detta i gamla metalldosor) så det skulle isf. kunna vara en bov i dramat.

Men, ett problem i taget. Först megga. Ser att man kan dra iväg 2500V (upp till 20GOhm) med en mätare Kjell säljer. Då får man väl ett utslag oavsett, hur mycket brukar vara 'normalt' för en motor/kompressor? Eller ska man bara göra som när man mäter kompet på motorer - leta efter en fas som "sticker ut"?


Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #11 skrivet: 05 november 2012, 19:05:46 »
Om jag var dig hade jag testat att stänga strömmen till dom där dimrarna innan jag sprang o köpte en megger (även om en megger är bra att ha).

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #12 skrivet: 05 november 2012, 21:56:02 »
En variant kan ju vara att slå av alla säkringar i elskåpet o se om det gör någon skillnad. Men det är väl inte 'heltäckande', eller hur?
 Sc:,h

Tyvärr sitter min elcentral i en uthyrningsdel i huset, så jag kan inte bara klampa in och bryta strömmen hur som helst, utan jag måste planera varje testtillfälle. Nackdelen med att hyra ut...

Egentligen borde jag flytta elcentralen och göra rätt. Han som ägde huset två ägare innan mig var elektriker till yrket, och det var han som gjorde denna installation. Skomakarens barn...

Utloggad hek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #13 skrivet: 09 november 2012, 19:47:03 »
Vafasen hänger du här också!

Skulle kolla runt om det går få till någon (z-wave) styrning av vår nibe split på något vis.

Trist med din pump. Hoppas det löser sig.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 140
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Nu var det dags igen - 2010 kaputt
« Svar #14 skrivet: 10 november 2012, 16:55:25 »
[@hek: Japp!  :)]

Pga olägenheten med placeringen av min elcentral, så köpte jag iaf en isolationsprovare på elfa och har nu varit ute och mätt.. Och dra på trissor - kompressorn klarar biffen när jag mäter direkt på den!   :o
Hoppets gnista har åter tänts! :)

Har nu förvarnat min hyresgäst om att det krävs vidare felsökning någon dag under kommande vecka, där mina egna kopplingar skall sättas högst på listan.

Men, jag har inte gett upp att det kan vara fel i vp: En sak som jag har sett, är att det mjukstartsrelä som sitter sist, dvs direkt mot kompressorn - har en inställning 'ramp up' på 3,5s vilket skulle kunna matcha hur lång tid pumpen går med kompressorn inkopplad.
Inte för att jag fattar hur detta kan påverka, men det är lite konstigt att det alltid tar några sekunder innan jfb bryter.
Eller brukar det finnas någon tidskomponent i JFB &så? Dvs om felströmmen är ganska låg, men relativt lång tid, så "bryt!"?


Tack för att ni fick mig att ta ett "andra varv"!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?