0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dricker du björksav?
Nya maskiner, eller reapartion av gamla, nåt att ta fram veden med, kapa, klyva, stapla, bära in och elda.Dessutom sotaren två gånger/år.Du ska nog spara minst 5000 kr/år för att det skall löna sig, och det är väl ungefär vad en värmepump förbrukar i kWh på ett år för de flesta - så allt hänger ju på elpriset.Jag sysselsatte mig med att kolla mina elpriser i vinter:Dec -21 kostade det 47,8 öre/kWh, om jag inte minns helt fel så räknade jag då på totalen inkl skatt, nät och moms och då kostade det 102 öre/kWhjan: 37,37 öre/kWhfeb: 39,13 öre/kWhmars: 24,89 öre/kWhapril: 18,53 öre/kWhmaj: 25,97 öre/kWhJag har jämtkrafts jämntprisavtal. Elområde 1.Det finns en månadskostnad på 50 kr så det adderar väl nåt öre också, ca 1,5-3 öre/kWh beroende på månadsförbrukning.Valfläsket på 6000 kr från sossarna räcker i minst 5 månader för oss.Konstigt, allt sedan elen blev dyr har jag inte sett någon redovisa sina elpriskostnader, det relateras alltid till spotpriset, men vem betalar det?De flesta rörliga avtal är ju månadsberäknade, och avtalet som jag har är ju ett terminspris som Jämtkrafts "elhandlare" förhandlat fram med någon av leverantörerna.Är det någon i elområde 4 som skulle kunna kolla vilka månadspriser ni betalt?Självklart kommer vedeldningen att gå en ny vår till mötes hos de som bor i de dyrare elområdena, men även här uppe ondgör sig ju folk över de höga elpriserna, jag misstänker att de flesta inte har en aning om vad de betalar för elen...