0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inser att det runnit många liter i bäcken sedan denna tråd skapades....Men förutsättningar har ändrats.... Framförallt har ju elpriserna rakat i höjden o vi har nog inte sett slutet än....För egen del börjar jag mer o mer titta på sol o ved som alternativ!Kul o få input hur ni andra resonerar
Två kaminer = två skorstenar !! Du får det aldrig godkänt att köra två i samma kanal.Vill du ha värme och mycket blir det en bra pjäs på några ton. Pris behöver inte bli så dyrt.Solcell ca 900€ per kWp + installation - någon procent alternativt som hushållsavdrag eller bidrag. Men nu ger panelerna 0 kW sedan november (9 kw i november).Vasa elnät gjorde ju om mätsättet för solceller så nu får man använda egen producerad solel inom samma timme, förut sekund. Blev ju lite mer egenanvändning då, ligger kanske runt 32% nu.
Det har jag inte råd med just nu, hade man fått installera själv hade det varit annorlunda förstås då kunde jag nog undvarat en snart. Har dragit ner tempen istället. Det är nog så vi måste prioritera och ta en sak per år. VP till garaget, eller solfångare/vedkamin till huset. Jag vet att sambon tycker solpanelerna och att vi ska lägga undan för dem tills sommaren. Vi ska iallafall ta in en offert.
Idag har jag gjort ved. Från träd i skogen till vedlidret, kapat och kluvet. Till det användes snökoter med släde, motorsåg, kvistyxa, hydraulisk klyvmaskin och vedcirkelsåg.Med Tågråttans inköpspris räknat har jag tjänat ca 300kr/timme skattefritt.