Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir det kallare i gryningen?  (läst 3456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Blir det kallare i gryningen?
« skrivet: 28 oktober 2012, 07:08:40 »
Jag har inbillat mig att det brukar bli någon grad kallare ute precis innan solen går upp. Har temperaturen legat stadigt på minus fem hela natten så sjunker den till minus sex under någon timme innan den sedan höjs.

Är det så, och varför blir det så?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2012, 07:16:10 »
mm så är det ju ofta på vintern.
Hade -6 och det blev -7 strax innan det började ljusna.

kanske är det ett fenomen som främst infaller när det är klart och vindstilla
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Jan Eirik

  • Gäst
Jan Eirik
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2012, 07:21:54 »
Ja, det stemmer at temperaturen synker etter soloppgang på klare og fine dager. Årsaken til dette er at varmetapet fra Jorda er større enn oppvarmingen fra Sola, noe som fortsetter omtrent en halvtimes tid etter soloppgang. På slike klare og stille dager inntreffer døgnets minimumstemperatur oftest like etter soloppgang.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2012, 07:56:23 »
Men jordens värmetapp borde väl vara större innan solen över huvud taget visar sig. Även om uppvärmningen är väldigt klen direkt när solen bryter genom horisonten så är det väl iaf. mer solenergi som når fram än bara en timme tidigare?

Jan Eirik

  • Gäst
Jan Eirik
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2012, 08:13:09 »
Jorda, stråler ut varme (langbølget stråling). Dette foregår hele døgnet, men utstrålingen er litt større om dagen når bakken er varm, enn om natta når bakken er kaldere.
Dette fører til at Jorda hele tiden taper varme (energi). Varmetapet begrenses hvis det er overskyet.
 
Jorda mottar (kortbølget stråling) fra Sola om dagen. Innstrålingen er liten ved soloppgang og solnedgang, og størst midt på dagen.
 
I klare, stille netter vil derfor Jorda avgi mer energi enn den mottar. Dette fører til at temperaturen synker. På klare, stille dager vil Jorda motta mer energi enn den avgir. Dette fører til at temperaturen øker.
 
Ved soloppgang har lyset fra Sola lang vei gjennom atmosfæren, og kommer inn til Jorda i en liten vinkel; dermed blir det lite energi til å varme Jorda.
 
Samtidig er energitapet fra Jorda forholdsvis stort. Dette fører til energiunderskudd og fortsatt synkende temperatur en liten stund etter soloppgang.

Man kan ofte oppleve av temperaturen er konstant om natten og synker like ved soloppgang. Dette skyldes at solen varmer opp de øvre luftlagene (først) noe som fører til ekspansjon av luften (blant annet) og det faktum at trykket ved bakken øker ørlite. Dette er ren fysikk, og medfører at temperaturen synker litt for å kunne opprettholde konstant energi i luften.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2012, 09:02:12 »
Man kan ofte oppleve av temperaturen er konstant om natten og synker like ved soloppgang. Dette skyldes at solen varmer opp de øvre luftlagene (først) noe som fører til ekspansjon av luften (blant annet) og det faktum at trykket ved bakken øker ørlite. Dette er ren fysikk, og medfører at temperaturen synker litt for å kunne opprettholde konstant energi i luften.
Om lufttrycket vid marken ökar betyder det att luften där har komprimerats vilket ska leda till att temperaturen ökar. En gas som komprimeras blir inte kallare, den blir varmare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2012, 09:23:09 »
Jag tittade noga nu på min loggade kurva för utetemperatur. Den faller linjärt hela vägen, ända tills den viker uppåt igen. Antagligen har jag då lurat mig själv att tro att det blir lite kallare i gryningen bara för att jag själv tyckt att tempen borde vända uppåt igen så snart jag själv kan se solen. Jan Eiriks förklaring var bra tummenupp

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2012, 09:46:04 »
Jag som är ute och kör i lastbilen dagar som det är kallt på natten och en klar och fin soldag på det har sett det flera ggr att det blir kallare i gryningen då solen kikar fram..
Kan ligga på typ -8 men när solen börjar skymtas i gryningen kan det smälla till att bli både
-10 och -12 vid rätt tillfälle.
Det är de dagarna som man tänker, "nu skulle man suttit vid en sjö med en mugg varm O`boy och bara njuta av naturen har att ge en"  tummenupp
Är sÃ¥ frisk luft under den stunden oxÃ¥  :)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Jan Eirik

  • Gäst
Jan Eirik
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2012, 11:48:24 »
Om lufttrycket vid marken ökar betyder det att luften där har komprimerats vilket ska leda till att temperaturen ökar. En gas som komprimeras blir inte kallare, den blir varmare.

Helt rett! jeg skrev feil, når temperaturen i de øvre luftlag stiger ørlite, SYNKER trykket ved bakken...

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #9 skrivet: 28 oktober 2012, 17:55:47 »
Har ni inte läst "den yngre eddan" av snorre sturlasson?
där beskriver han att gudarna drar efter andan just i gryningen för att klara den förestående dagens strapatser, därför sjunker temperaturen just då.
Fenomenet var inte okänt för vÃ¥ra vikingar, fast dom kunde nog inte förklara det lika vetenskapligt som Jan Eirik  tummenupp
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2012, 20:41:21 »
Fan vad knäckande att jag är precis lika okunnig om planeten som vikingarna var... dontknow

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2012, 09:39:06 »
Jag har märkt när jag har lekt med IR-termometern att ytan på snön kan vara många grader kallare än vad utomhustermometern som sitter lite mer än två meter över marken visar. Jag kommer också ihåg från min skyddsingenjörsutbildning i lumpen när vi mätte temperaturgradienter i luften nära marken (påverkar spridningen av gasmoln) att det tidigt på dagen var stora temperaturskillnader mellan 0,5 och 2,5 meter över marken även när marken inte var snötäckt. Kan det vara så att när solen går upp rörs den marknära luften om så att den i ansiktshöjd blir kallare? Det är ju där man bäst känner om det är kallt. Några grader varmare nere vid fötterna märks nog inte.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Blir det kallare i gryningen?
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2012, 10:12:57 »
Vid klart väder kan utstrålningen göra att horisontella ytor typ biltak, garageuppfarter, vägar har frost trots att lufttemperaturen ligger på plus.

Jag har flera gånger sett frost på biltak och garageuppfarten trots att det varit några plusgrader.

Om man riktar IR-pickan mot himlen kan den indikera -50⁰, eller vad dess minimum är, när den andra dagar indikerar bara nÃ¥gra fÃ¥ minusgrader, eller plusgrader.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!